Kiedy zaczniemy szukać sposobów na płaski brzuch, szybko odkryjemy, że jest ich mnóstwo: jedni będą doradzać detoksy sokowe (od razu podkreślę – to bzdura), kolejni picie tajemniczej mikstury każdego dnia o poranku, a jeszcze inni – konkretny zestaw ćwiczeń na brzuch, który już po miesiącu ma nam zapewnić fenomenalne efekty. Problem polega na tym, że osiągnięcie płaskiego brzucha to nie żadne czary ani magia, ale skupienie się na odpowiedniej pracy. I zrozumienie, jak to wszystko działa.

Ćwiczenia na brzuch to nie wszystko

Pierwsza podstawowa kwestia, którą musicie zapamiętać: same ćwiczenia na brzuch nie zapewnią nam płaskiego brzucha. Jak to możliwe? To bardzo proste. Ćwiczenia na brzuch wzmacniają tą partię i sprawiają, że mięśnie są bardziej wytrzymałe, mocne, a także oczywiście, będą bardziej widoczne… ale jeśli mamy nadmiar tkanki tłuszczowej, to dalej będą ukrywać się pod jej warstwą.

W związku z tym, jeśli chcemy mieć płaski, wysportowany lub nieco wyrzeźbiony brzuch – musimy zadbać nie tylko o ćwiczenia tej partii, ale o trening na całe ciało. I nie martwcie się – taki trening też wzmocni nasze mięśnie brzucha, ale przy tym pomoże spalić więcej kalorii, a co za tym idzie – wygenerować deficyt kaloryczny w ciągu dnia, który przyczyni się do zmniejszenia tkanki tłuszczowej.

Druga kwestia: nie bez przyczyny mówi się, że brzuch robi się w kuchni. To trochę prawda - nawet najlepszy i najbardziej wyczerpujący trening nie przyniesie nam efektów, jeśli “zajemy” go naszą dietą. Aby rzeczywiście doszło do redukcji tkanki tłuszczowej i odsłonięcia zarysów mięśni na brzuchu – musimy mieć deficyt kaloryczny, czyli jeść mniej kalorii, niż spalamy w ciągu dnia.

Warto więc zadbać o nieco bardziej zdrowe posiłki, albo nawet zacząć kontrolować trochę liczbę zjadanych kalorii – w dzisiejszych czasach mamy do tego gotowe aplikacje i strony, więc nie trzeba mieć specjalnej wiedzy, żeby to ogarnąć.

No i kwestia numer trzy: płaski brzuch to nie tylko brzuch szczupły i wysportowany. To także brzuch, który nie jest opuchnięty. My, kobiety, mamy niestety skłonności do zatrzymywania wody w organizmie – zwłaszcza w dni poprzedzające miesiączkę. Warto więc pamiętać o odpowiednim spożyciu wody, bo dobre nawodnienie pomaga zmniejszyć obrzęk i opuchliznę, a co za tym idzie – pomoże nam rzeczywiście wizualnie poprawić wygląd naszego brzucha.

Crossfit, czyli szybkie efekty z ćwiczeń? Crossfit najmodniejszym treningiem 2020 roku

Ćwiczenia na brzuch - jak ćwiczyć, żeby to przynosiły efekty?

Ale to wszystko nie znaczy, że w tym momencie mamy całkowicie porzucić ćwiczenia na brzuch i już nigdy do nich nie wracać! Tak: żeby mieć płaski brzuch należy działać wielotorowo, ale wzmocnienie mięśni tej partii też jest istotne – nie tylko dla naszego wyglądu, ale przede wszystkim naszej sprawności i zdrowia. Mocne mięśnie tułowia to silniejsze ciało oraz pomoc w utrzymaniu prawidłowej postawy.

Jakie ćwiczenia na brzuch warto więc robić?

Przede wszystkim – wszystkie, które angażują jak największą część brzucha. Zamiast zwykłych spięć (popularnych na lekcjach w-f “brzuszków”), warto wprowadzić do swojego treningu ćwiczenia angażujące zarówno dolną, jak i górną część brzucha, na przykład:

1. Opuszczanie nóg z jednoczesnym trzymaniem hantelka

Leżąc na plecach, powoli podnosimy hantel nad naszą głowę. Równocześnie unosimy nogi do góry. Z tej pozycji powoli opuszczamy nogi, a następnie unosimy je z powrotem.

2. Deska

Deska to ćwiczenie znane każdemu – ustawiamy się w podporze przodem na przedramionach, staramy się ściągnąć łopatki, napiąć mięśnie brzucha oraz lekko podwinąć miednicę. W tej pozycji staramy się wytrzymać 20-30 sekund.

3. Bieg w podporze

Bieg w podporze to idealne ćwiczenie dla każdego, kto chce kompleksowo zadbać o swój brzuch! Dzięki wysokiej intensywności pomoże spalić nam trochę więcej kalorii, a jednocześnie konkretnie wzmocni mięśnie brzucha.

W podporze przodem na prostych rękach zaczynamy szybko unosić kolana, biegnąc w miejscu. Pamiętajmy o tym, aby nie unosić za wysoko bioder, a dłonie znajdowały się pod barkami.

Piękny brzuch = regularność

Droga do płaskiego brzucha nie jest krótka, ale możliwa do wykonania dla każdego. Najważniejszą rzeczą jest tak naprawdę to, żeby patrzeć na osiągnięcie płaskiego brzucha nie jako cel sam w sobie, ale jako drogę, która pomoże nam zadbać o swoje zdrowie, a przy okazji –  o swój wygląd.

Marta jest trenerką personalną, instruktorką fitness, trenerką przygotowania motorycznego, autorką CodziennieFit.pl, jednego z najpopularniejszych blogów fitness w Polsce.

Codziennie Fit