Przyłożyłaś się, podchodzisz do tego z głową, z szacunkiem do siebie i swojego zdrowia. Tym razem wszystko miało pójść w dobrą stronę, ale ciągle coś jest nie tak? Zaczynasz nawet podejrzewać, że Twój niski wzrost może mieć wpływ na to, że trudniej Ci zrzucić te kilka dodatkowych kilogramów. I słusznie, gdyż ta zależność faktycznie ma rację bytu i wpływ na to, że nie udaje Ci się zrealizować swojego planu, jeśli nie bierzecie pod uwagę kilku istotnych kwestii! A wymagają one wcale nie takiej zaawansowanej wiedzy z zakresu budowy naszego ciała i procesów, jakie zachodzą w naszym organizmie. O co zatem chodzi?

O wolniejszy metabolizmto cecha typowa dla niższych osób. I ma to decydujący wpływ zarówno, kiedy chcemy przybrać na wadze, jak i na odwrót. Warto tutaj przywołać wypowiedź dr Craiga Primacka z Obesity Medicine Association, który zwraca uwagę, że nasz metabolizm jest wprost proporcjonalny do wzrostu. Oznacza to, że osoby niskie i drobne znacznie szybciej przybierają na wadze, ale już o wiele trudniej jest im pozbyć się zbędnych kilogramów. A wszystko to dlatego, że ich organizm po prostu potrzebuje więcej czasu na spalenie kalorii!

Wzrost ma wpływ na odchudzanie – jak to wygląda w praktyce? 

Żeby lepiej zrozumieć prosty, choć może nie dla wszystkich jasny argument, dr Prismack daje następujący przykład: „Przeciętna kobieta ma podstawową przemianę materii na poziomie 1400 kcal dziennie. To oznacza, że jeśli leżałaby przez 24 godziny w łóżku i nie robiła nic innego, spaliłaby właśnie 1400 kcal”, wyjaśnia. Jak ma się do tego wzrost? „Miewam pacjentki, które mają po 150 cm wzrostu i PPM (podstawową przemianę materii) o wartości 1200 kcal oraz takie o wzroście 180 cm, dla których ta wartość wynosi 1750 kcal i więcej”, dodaje lekarz. Co ma na celu to porównanie? Między innymi to, że nie istnieje jedna dieta czy plan treningowy, który zadziała u każdego. Dlatego nie dziwcie się, kiedy zalecenia od dietetyczki, które dostała Wasza wyższa przyjaciółka działają niczym cud, a u Was kompletnie się nie sprawdzają.

Kolejna ważna kwestia to masa mięśniowa – to także ma znaczenie. Osoby niskie wprawienie w ruch naszego ciała kosztuje mięśnie znacznie mniej energii, niż ma to miejsce u osób wyższych. To automatycznie oznacza, że spala się mniej kalorii, co finalnie przekłada się na tempo metabolizmu. Czyli podsumowując – niskie osoby mają mniejszą tkankę mięśniową, więc spalają mniej kalorii, a co za tym idzie – trudniej jest im zrzucić dodatkowe kilogramy. 

No dobrze, kiedy już wiecie, że przy niższym wzroście nie jest tak łatwo schudnąć, co można z tym zrobić? Zaczerpnąć wiedzy. To, co właśnie przeczytaliście, niech będzie impulsem do podjęcia kolejnych działań. Jeśli już naprawdę chcecie stracić kilka kilogramów, to pierwszym i najlepszym, będzie udanie się do dietetyka i dobranie odpowiedniego planu żywienia w oparciu o wzrost oraz masę ciała. A później pozostaje nam już tylko konsekwencja oraz słuchanie swojego ciała. To wymaga od nas często wiele poświęcenia, ale może skutkować czymś, co powinno być dla nas kluczowym celem – naszym dobrym samopoczuciem i... zdrowiem.