Jak powstał YouTube?

To, jak powstał serwis YouTube, jest podobno związane z całkiem zabawną historią. Plotka głosi, że jeden z założycieli, Jawed Karim, bardzo chciał obejrzeć, słynny w popkulturze, „Incydent Super Bowl”. W 2004 roku, w przerwie meczu futbolu amerykańskiego, piosenkarz Justin Timberlake rozerwał bluzkę występującej z nim Janet Jackson i pokazał do kamery jej nagie piersi. Cała sytuacja była transmitowana na żywo przez telewizję CBS, a materiał obejrzało ponad 140 mln widzów! Karim intensywnie szukał kontrowersyjnego nagrania, jednak nie był w stanie go nigdzie znaleźć. Według plotek, to właśnie ta sytuacja zrodziła w jego głowie pomysł na serwis, którego użytkownicy i użytkowniczki mogliby i mogłyby publikować ciekawe nagrania wideo i udostępniać je publicznie dla wszystkich zainteresowanych. Informatyk przekazał ideę Hurley’owi i Chenowi, a zaraz potem powstał YouTube. Jednak kiedy serwis zaczął zyskiwać na popularności, założyciele uznali, że historia o incydencie z Super Bowl może być zbyt niepoważna w stosunku do skali ich działalności. Oficjalna wersja wydarzeń głosi, że pomysł na stworzenie YouTuba powstał, kiedy informatycy nie mieli gdzie podzielić się publicznie filmikami, nakręconymi podczas eleganckiej kolacji w mieszkaniu Chena w San Francisco. 

Założyciel YouTube 

Zastanawiasz się, kto założył YouTuba? Za pomysłem stoją trzej amerykańscy informatycy: Chad Hurley, Steve Chen i Jawed Karim. Wszyscy pracowali wcześniej w PayPal Holdings Inc., czyli firmie obsługującej transakcje płatnicze przez Internet i telefony komórkowe. Spółka, na której dorobił się między innymi miliarder Elon Musk, nie doceniła jednak potencjału swoich pracowników. Hurley, Chen i Karim narzekali na niskie zarobki, a co za tym idzie szukali sposobu na rozwinięcie skrzydeł i samodzielne podbicie rynku IT. Kiedy mieli już konkretny pomysł, bardzo szybko wprowadzili go w życie. Wszyscy trzej byli wtedy niezwykle uzdolnionymi programistami, więc napisane serwisu nie zajęło im wiele czasu.

Kiedy opublikowano pierwsze wideo na YouTubie?

Pierwszy film na YouTube został opublikowany 23 kwietnia 2005 roku. Było to wideo nagrane przez jednego z założycieli serwisu, Jaweda Karima. Nagranie, zatytułowane Me at the zoo (z języka ang. Ja w zoo), przedstawia Jaweda w towarzystwie słoni. Wideo trwa tylko 18 sekund. Od publikacji filmu minęło już ponad 16 lat, a od tego czasu zdążył zgromadzić 174 mln wyświetleń. Jest to całkiem spora suma, jednak nie ma szans pobić YouTubowego rekordu. Najczęściej obejrzanym filmem na YouTubie jest Baby Shark Dance, czyli abstrakcyjny klip z viralową piosenką dla dzieci. Film zgromadził niecałe 12 miliardów wyświetleń. 

Historia YouTube

Kiedy powstał YouTube? Za oficjalną datę uruchomienia platformy uważa się 14 lutego 2005 roku. Początkowo serwis miał nazywać się Universal Tube (z jeżyka ang. uniwersalna rura), jednak okazało się, że nazwa została już wcześniej prawnie zarezerwowana przez firmę, która naprawdę zajmowała się produkcją metalowych rur, Universal Tube & Rollform Equipment Corporation. Założyciele, chcąc uniknąć ewentualnych konsekwencji prawnych, prędko przemianowali swój portal na uTube, a później, równie szybko, zmienili nazwę na lepiej zapadającą w pamięć i obowiązującą do dziś: YouTube. Platforma, od samego uruchomienia, spotkała się z bardzo pozytywnym odbiorem opinii publicznej. Pierwszym filmem, który uzyskał ponad milion wyświetleń, była reklama Nike z piłkarzem Ronaldinho. Wideo zostało opublikowane w listopadzie 2005 roku, czyli około 10 miesięcy od uruchomienia strony. Od tej pory serwis zaczął jeszcze bardziej zyskiwać na popularności, jednak kolejnym, przełomowym wydarzeniem było kupienie go przez megakorporację Google. Deal został podpisany 9 października 2006, a za prawa do serwisu Google zapłacił 1,65 mld dolarów. Już w 2010 roku firma comScore, zajmująca się ocenianiem stanu rynku internetowego, wykazała, że YouTube odpowiada za 43% dostarczanych treści wideo w Internecie. 

YouTube ciągle rośnie w siłę, a publikowane na nim wideo zbierają coraz większą ilość wyświetleń. Platforma nieustannie się rozwija i wprowadza nowe funkcje, takie jak relacje na żywo czy odpłatne oglądanie pełnometrażowych filmów. Niedawno YouTube uruchomił możliwość wykupienia konta premium. Użytkownicy, którzy zdecydują się na płatną subskrypcję, uzyskają dostęp do programu YouTube Music, będą mogli zapisywać udostępnione w serwisie filmy, a także będzie wyświetlać się im mniejsza ilość reklam. Ponadto, oferta Youtube Red umożliwia dostęp do nowych filmów „YouTube Originals” tworzonych przez najbardziej znanych youtuberów we współpracy z producentami telewizyjnych filmów i seriali. Na platformie premium znajdziemy również wiele lubianych produkcji, które wcześniej być może dostępne były na innych platformach streamingowych (takich jak Netflix czy HBO Go).

Kim są youtuberzy?

Na pewno spotkałeś się już z określeniem Youtuber. Z definicji jest to osoba, która zajmuje się tworzeniem i wrzucaniem treści audiowizualnych na platformę YouTube. Brzmi jak ciekawe hobby, prawda? Mogło to tak wyglądać jeszcze kilka lat temu, jednak w tym momencie bycie YouTuberem to ścieżka kariery zawodowej, związana z rynkiem mediów społecznościowych. Osoby, które zajmują się tym na co dzień, często traktują prowadzenie kanału w serwisie jako pełnowymiarową pracę. Zarobki na YouTube pochodzą najczęściej z reklam umieszczanych przy filmach, a także z płatnego lokowania produktów w publikowanych materiałach. Najpopularniejsi YouTuberzy, którzy zgromadzili miliony subskrybentów, są bardzo rozpoznawalnymi osobami zarówno w swoich krajach, jak i w reszcie świata. Nic dziwnego, że coraz większa ilość młodych osób chce związać swoją przyszłość z social mediami. Rynek YouTuba w Polsce jest dobrze rozwinięty, a z roku na rok powstaje coraz więcej kont. 

Najlepsi youtuberzy w Polsce to między innymi

Zobacz także:

  • Blowek, czyli Karol Gązwa (4,88 mln subskrypcji)
  • Karol Friz Wiśniewski (4,71 mln subskrypcji)
  • Rezigiusz (4,49 mln subskrypcji)
  • Stuu (4,26 mln subskrypcji) 
  • SA Wardęga (3,6 mln subskrypcji)

Ile zarabiają YouTuberzy? Nie ma niestety jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Wszystko zależy od wyświetleń, subskrypcji, społecznej rozpoznawalności oraz ilości kontraktów reklamowych. Konta z dziesiątkami milionów wyświetleń mogą dorobić się całkiem pokaźnych sum. Majątek jednego z popularniejszych polskich YouTuberów, Friza, jest w tym momencie szacowany na miliony złotych, z czego tylko odsetek pochodzi z samego serwisu. Jednak popularność, którą Friz zdobył poprzez aktywność na YouTubie, pozwoliła mu stworzyć własny, prężnie działający biznes.

Trzeba jednak pamiętać, że skuteczne poprowadzenie kanału na platformie nie jest wcale łatwym zadaniem. Ilość wideo wstawianych dziennie przez wszystkich użytkowników YouTuba sprawia, że naprawdę trudno się wyróżnić, a co za tym idzie, zdobyć subskrypcje i wyświetlenia potrzebne do rozwinięcia profilu. Jak się wybić na YT? Na pewno jedną z najważniejszych rzeczy jest ciekawy i nietuzinkowy pomysł na tworzenie kontentu. Pomoże też dobra jakość i profesjonalna realizacja wstawianych filmów, a także charyzma osób, które w nich występują.