Kilka dni temu eksperci World Health Organization ogłosili, że koronawirus jest pandemią. Oznacza to rozprzestrzenianie się nowej choroby na całym świecie. Śmiercionośny wirus zaatakował Europę, sytuacja jest przez to bardzo poważna. Obecnie najgorzej jest we Włoszech, gdzie koronawirus zbiera największe żniwo - tylko w ciągu ostatniej doby odnotowano tam ponad 3500 nowych przypadków. Koronawirus dotarł również do Polski, w naszym kraju obecnie 100 osób zaraziło się wirusem. Aby zatrzymać i zwalczyć wirusa, nasz rząd podjął środki prewencyjne. Odwołano imprezy masowe, zamknięto szkoły, uczelnie, a także kina i muzea oraz galerie handlowe. Premier Mateusz Morawiecki podczas piątkowej konferencji powiedział, że zabronione są prywatne zgromadzenia do 50 osób i zaapelował o zdrowy rozsądek. Najskuteczniejszą bronią z COVID-19 jest izolacja, dlatego poprosił, aby Polacy zostali w najbliższych dniach w domach. Zamknięto również restauracje i kawiarnie - niektóre z nich działają z opcją na wynos. Opustoszałe ulice świadczą o tym, że Polacy poddali się domowej kwarantannie i stosują się do zaleceń Ministerstwa Zdrowia. Ciężko jednak uwolnić głowę i siedzieć spokojnie w domu, gdy z każdej strony - szczególnie z mediów społecznościowych i telewizji - słyszymy o koronawirusie. Ilość fake newsów jest wzmożona w tym trudnym czasie, co może prowadzić do strachu, a nawet do ataków paniki. Jak sobie poradzić w czasach koronawirusa? Pytamy psycholog Kingę Rajchel

Jedzenie z dostawą do domu – czy zamawianie jedzenia na wynos jest teraz bezpieczne? Niektóre firmy wprowadzają bezdotykową dostawę >>>

Koronawirus w Polsce - jak nie panikować?

Pandemia koronawirusa to nowa sytuacja, nic więc dziwnego, że odczuwamy lęk. Ale nie możemy pozwolić na to, aby strach przejął kontrolę. Jak nie panikować w czasach, gdy zewsząd dochodzą do nas informacje o kolejnych śmiertelnych przypadkach, zwiększonej liczbie zachorowań i wszelkiego rodzaju spekulacje na temat przyszłości? Niestety fake newsy przeżywają właśnie swój najlepszy czas, dlatego będzie się ich pojawiać coraz więcej. Kinga Rajchel, psycholog specjalizująca się w diagnozie psychologicznej, zwróciła uwagę na kilka rzeczy, które mogą pomóc nam w tym trudnym czasie. Jak nie dać się panice w czasach koronawirusa? „Zaopiekować się sobą i bliskimi, czyli zaspokajać potrzeby na tyle, na ile jest to możliwe w izolacji. Łapać się tego, nad czym mamy kontrolę, co możemy zrobić. Stosować się do zaleceń sanepidu. Sięgać po informacje z rzetelnych źródeł i pilnować się, żeby zwracać uwagę na pozytywne informacje, bo w lęku mamy skłonność do zniekształceń poznawczych, jednym z nich jest myślenie tunelowe - skupianie się tylko na informacjach o zagrożeniu, a pomijaniu tych o bezpieczeństwie”, wyjaśnia psycholog. 

Aby nie poddawać zbiorowej panice, należy ograniczyć czytanie rewelacji z facebook’owej tablicy i oglądanie InstaStories ekspertów, którzy na co dzień są specjalistami w zupełnie innej dziedzinie niż koronawirus (polecamy przydatną opcję „wycisz”). Polecamy sprawdzone źródła, takie jak rządowa strona gov.pl oraz who.int (oficjalna witryna World Health Organization), gdzie zdobędziecie rzetelne informacje na temat pandemii. 

Poczucie bezsilności, które może pojawić w obliczu postępującego na całym świecie koronawirusa, potęguje strach. Ale nie do końca jest tak, że jesteśmy wobec tej sytuacji całkiem bezsilni. Najskuteczniejszą bronią z pandemią jest izolacja, dlatego tak ważne jest, abyśmy zostali w domach i zapobiegali rozprzestrzenianiu się wirusa. Dbanie o higienę również zapobiega rozprzestrzenianiu się bakterii - częste mycie rąk, dezynfekcja przedmiotów (np. smartfonów) oraz niedotykanie twarzy to proste, ale w obecnej sytuacji kluczowe czynności, których przestrzeganie przynosi skuteczne efekty. 

Dagmara Skalska, autorka bloga Projekt Egoistka, zwróciła uwagę na to, że nic nie działa tak skutecznie jak medytacja. Ćwiczenia z oddechem poprawiają koncentrację i wyciszają umysł, podobnie jak joga, która zawiera elementy medytacji. Warto odpalić sobie tutorial na YouTube i poćwiczyć - nawet 30 minut dziennie. Dobrze działają również ćwiczenia rozciągające, które rozluźniają spięte i zestresowane mięśnie. Spróbujcie, a poczujecie niesamowitą ulgę - regularnie praktykujemy i szczerze polecamy. 

Koronawirus w Polsce - jak poradzić sobie z izolacją podczas domowej kwarantanny?

Domowa kwarantanna jest dla wielu z nas zupełnie nową sytuacją, z którą musimy się zmierzyć. To również może budzić strach i panikę, ponieważ - jak mówi Kinga Rajchel - „izolacja jest dla człowieka najcięższą formą kary, czego doświadczają więźniowie. Z izolacją mogą mieć problem szczególnie osoby, którym ciężko jest odpoczywać, zrelaksować się, które mają trudność w byciu z samym sobą, mające skłonność do pracoholizmu”. 

Na pewno przeczytaliście już mnóstwo porad dotyczących tego, co można robić w domu podczas kwarantanny i jak wykorzystać wolny czas podczas izolacji. Zgadzamy się, że książka, serial, nauka języka obcego i joga są pomocne, ale w czasie ciężkiego kryzysu lub ataku paniki, nic nie pomaga tak, jak wsparcie bliskiej osoby. „Podczas izolacji może narastać napięcie, frustracja, obniżenie nastroju. To niebezpieczne, dlatego warto serwować sobie chociażby namiastkę kontaktu z człowiekiem - na tyle ile to możliwe i bezpieczne w obecnej sytuacji”, radzi psycholog Kinga Rajchel. 

 

Kinga Rajchel - psycholog specjalizująca się w diagnozie psychologicznej. Prowadzi gabinet w Warszawie. Stara się popularyzować wiedzę opartą o rzetelne dowody naukowe. Nagrywa podcasty i wykorzystuje media społecznościowe, w tym swój Instagram (@kinga.rajchel) do kontaktu z młodymi ludźmi. Chce pokazać, że dzisiaj specjalista nierzadko musi sam wyjść z inicjatywą, poszukiwać nowych form komunikacji z ludźmi. Propaguje korzystanie z rzetelnych naukowych źródeł oraz pokazuje jak czytać i gdzie szukać badań. Stara się udostępniać treści dotyczące tego, gdzie nauka, a szczególnie nauka dotycząca zdrowia psychicznego zmierza w Polsce i na świecie, a także co obecnie jest tematem badań, jakie technologie są lub mają być wykorzystywane oraz jak rozwijają się aplikacje, które sama na sobie testuje.