Jak nie dać się zwariować w czasie pandemii?

Choć mieliśmy nadzieję, że będzie już po wszystkim, tej jesieni pandemia koronawirusa – zwłaszcza w Polsce – wróciła ze zwielokrotnioną siłą. A ponieważ najskuteczniejszą bronią z COVID-19 jest izolacja znów większość czasu spędzamy w domach (o ile oczywiście mamy możliwość pracy zdalnej). Ciężko jednak uwolnić głowę i siedzieć spokojnie w domu, gdy z każdej strony – szczególnie z mediów społecznościowych i telewizji – docierają do nas wiadomości na temat koronawirusa, i żniw, które zbiera, co może prowadzić do strachu, a nawet do ataków paniki. Tym bardziej, że trudno jest o pocieszenie ze strony bliskich, skoro kontakt z rodziną i przyjaciółmi jest mocno ograniczony. Jak sobie radzić w czasach koronawirusa? Zapytałyśmy o to psycholog Kingę Rajchel

Jak nie panikować w czasie pandemii?

Pandemia koronawirusa to nowa sytuacja, nic więc dziwnego, że odczuwamy lęk. Ale nie możemy pozwolić na to, aby strach przejął nad nami kontrolę. Jak nie panikować, skoro zewsząd dochodzą do nas informacje o kolejnych śmiertelnych przypadkach, coraz większej liczbie zachorowań i mało optymistyczne spekulacje na temat przyszłości? Kinga Rajchel, psycholog specjalizująca się w diagnozie psychologicznej, zwróciła uwagę na kilka rzeczy, które mogą pomóc nam w tym trudnym czasie. Jak nie dać się panice w czasach koronawirusa? „Zaopiekować się sobą i bliskimi, czyli zaspokajać potrzeby na tyle, na ile jest to możliwe w izolacji. Łapać się tego, nad czym mamy kontrolę, co możemy zrobić. Stosować się do zaleceń sanepidu. Sięgać po informacje z rzetelnych źródeł i pilnować się, żeby zwracać uwagę na pozytywne informacje, bo w lęku mamy skłonność do zniekształceń poznawczych, jednym z nich jest myślenie tunelowe – skupianie się tylko na informacjach o zagrożeniu, a pomijaniu tych o bezpieczeństwie”, wyjaśnia psycholog. 

Aby nie poddawać zbiorowej panice, należy ograniczyć czytanie rewelacji z facebook’owej tablicy i oglądanie InstaStories ekspertów, którzy na co dzień są specjalistami w zupełnie innej dziedzinie niż koronawirus (polecamy przydatną opcję „wycisz”). Polecamy sprawdzone źródła, takie jak rządowa strona gov.pl oraz who.int (oficjalna witryna World Health Organization), gdzie zdobędziecie rzetelne informacje na temat pandemii. 

Dagmara Skalska, autorka bloga Projekt Egoistka, zwróciła uwagę na to, że jeśli chcemy się uspokoić, nic nie działa tak skutecznie jak medytacja. Ćwiczenia z oddechem poprawiają koncentrację i wyciszają umysł, podobnie jak joga, która zawiera elementy medytacji. Warto odpalić sobie tutorial na YouTube i poćwiczyć – nawet 30 minut dziennie. Dobrze działają również ćwiczenia rozciągające, które rozluźniają spięte i zestresowane mięśnie. Spróbujcie, a poczujecie niesamowitą ulgę – regularnie praktykujemy i szczerze polecamy. 

Jak poradzić sobie z izolacją podczas domowej kwarantanny?

Domowa kwarantanna nam nie sprzyja. Kinga Rajchel podkreśla, że „izolacja jest dla człowieka najcięższą formą kary, czego doświadczają więźniowie. Z izolacją mogą mieć problem szczególnie osoby, którym ciężko jest odpoczywać, zrelaksować się, które mają trudność w byciu z samym sobą, mające skłonność do pracoholizmu”. 

Na pewno przeczytaliście już mnóstwo porad dotyczących tego, co można robić w domu podczas kwarantanny i jak wykorzystać wolny czas podczas izolacji. Zgadzamy się, że książka, serial, nauka języka obcego i joga są pomocne, ale w czasie ciężkiego kryzysu lub ataku paniki, nic nie pomaga tak, jak wsparcie bliskiej osoby. „Podczas izolacji może narastać napięcie, frustracja, obniżenie nastroju. To niebezpieczne, dlatego warto serwować sobie chociażby namiastkę kontaktu z człowiekiem – na tyle ile to możliwe i bezpieczne w obecnej sytuacji”, radzi psycholog Kinga Rajchel. 

Długie paznokcie to najgorszy wybór na czas pandemii – eksperci nie mają wątpliwości. Dlaczego? Będziesz w szoku! >>>

Kinga Rajchel - psycholog specjalizująca się w diagnozie psychologicznej. Prowadzi gabinet w Warszawie. Stara się popularyzować wiedzę opartą o rzetelne dowody naukowe. Nagrywa podcasty i wykorzystuje media społecznościowe, w tym swój Instagram (@kinga.rajchel) do kontaktu z młodymi ludźmi. Chce pokazać, że dzisiaj specjalista nierzadko musi sam wyjść z inicjatywą, poszukiwać nowych form komunikacji z ludźmi. Propaguje korzystanie z rzetelnych naukowych źródeł oraz pokazuje jak czytać i gdzie szukać badań. Stara się udostępniać treści dotyczące tego, gdzie nauka, a szczególnie nauka dotycząca zdrowia psychicznego zmierza w Polsce i na świecie, a także co obecnie jest tematem badań, jakie technologie są lub mają być wykorzystywane oraz jak rozwijają się aplikacje, które sama na sobie testuje.