Pandemia niewątpliwie odcisnęła swoje piętno na naszym sposobie ubierania się. Styl „home office” nie bez powodu stał się jakiś czas temu jednym z najczęściej wybieranych. Zestawy dresowe w rozmaitych odsłonach do niedawna były obowiązkowym elementem, który gościł w naszych szafach. Zupełnie nie dziwi fakt, że to właśnie wygodę postawiliśmy na 1. miejscu. Wyraźnie widać jednak, że 2021 rok tchnął w nas nadzieję. Zwiastował powrót do normalności i miało to ogromny wpływ na nasze decyzje zakupowe.

Getty Images

Projekt „Allegro projektownia” - wsparcie dla polskich projektantów

„Allegro Projektownia" to projekt Allegro, który wspiera polskie rzemieślnictwo modowe. 100 lokalnych marek miało wspaniałą okazję do tego, aby szerzej się zaprezentować i walczyć o główną nagrodę. Eksperci wybrali spośród nich aż 30 marek, na które łącznie oddano ponad 5000 głosów. W jury zasiadła Ewa Minge oraz użytkownicy Allegro. Zwyciężyła marka Nashani ze swoją propozycją długiego, dzianinowego płaszcza.

Płaszcz został zaprojektowany przeze mnie oraz uszyty w naszej małej, ale bardzo prężnie rozwijającej się pracowni, która z roku na rok powiększa się o zasoby szwalnicze, jak i siłę pracowniczą. Oryginalne okrycie wierzchnie spotkało się z dużym zainteresowaniem ze strony klientek, dlatego uważam, że posiada duży potencjał sprzedażowy. Materiały, które wykorzystałam do stworzenia tego projektu, to w 100% polskie dzianiny od łódzkich producentów - powiedziała zwyciężczyni plebiscytu, Anna Sienica, założycielka marki.

Decyzją publiczności nagrodę otrzymał również producent torebek i plecaków - Ella Baggage. Wspólnym mianownikiem obu projektów, po raz kolejny, okazała się zatem wygoda i funkcjonalność.

Stawialiśmy na produkt z potencjałem, który między innymi dzięki swojej filozofii, przemyślanym założeniom i ogromnej pasji da w połączeniu ze wsparciem Allegro prawdziwy, spektakularny sukces - powiedziała Ewa Minge, projektantka mody i ambasadorka akcji.

Trendy, które w minionym roku cieszyły się największą popularnością

W 2021 roku dużą popularnością - niezmiennie - cieszyły się zatem wygodne, codzienne, dzianinowe ubrania. Chwilowo w odstawkę poszły eleganckie, tiulowe sukienki, koszule oraz buty na obcasie. Powód? Dość oczywisty. Pandemia, która sprawiła, że nie mieliśmy wielu okazji do zaprezentowania wyszukanych, eleganckich i oryginalnych strojów. Okazuje się jednak, że… Allegrowicze - w konkretnych okresach - poszukiwali i tych elementów garderoby.

Najpopularniejsze kolory w 2021 roku

Zobacz także:

Czerń, biel oraz szarość – oto najpopularniejsze, zachowawcze kolory minionego roku. Biały total look" – już co 10 sukienka dodawana do koszyka była w tej właśnie barwie. Neonowe kolory także cieszyły się niemałym powodzeniem. Wśród zakupowych wyborów królowała również bawełna. To dowód, że konsumenci coraz częściej rezygnują z noszenia sztucznych materiałów na rzecz tych oddychających, naturalnych. W roku 2021 wzrosło też zainteresowanie (o ponad 116% pod względem roku poprzedniego) klasycznymi żakietami i spódnicami. Wynika to oczywiście z faktu chwilowego powrotu do biur. Poza tym Allegrowicze kupowali często dzwony, bieliznę, bucket hats, buty workery, puchate futerka czy kurtki z alpaki.

Tendencje zakupowe 2021 roku

Niemałą nadzieją napawa też fakt, że coraz mniej obca jest nam idea less waste. Według badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Allegro Lokalnie już ponad 46% osób decyduje się na zakup mniejszej liczby rzeczy. Wybieramy przede wszystkim te dobrej jakości. Z badań przeprowadzonych w lutym 2021 roku wynika także, że najczęściej kupowanymi i sprzedawanymi przedmiotami używanymi w Polsce są ubrania i akcesoria odzieżowe. Jesienią 2021 roku Allegro Lokalnie uruchomiło nową aplikację mobilną. Dzięki prostemu formularzowi możemy wystawić rzeczy na sprzedaż już w 2 minuty. A co takiego cieszy się tam największą popularnością? Sukienki, bluzki damskie, swetry damskie, koszule męskie czy buty casual damskie. Już co czwarta kobieta twierdzi, że często kupuje odzież i akcesoria marek premium z drugiej ręki. Kategoria „moda” na Allegro Lokalnie cieszy się największą popularnością wśród kobiet w wieku 30-40 lat. To właśnie one decydują się na sprzedaż nienoszonych rzeczy ze swojej szafy, równolegle wykazując duże zainteresowanie zakupem używanych ubrań.

Getty Images

Raport Allegro - co Allegrowicze kupowali najczęściej każdego miesiąca 2021 roku

Możemy wyraźnie rozróżnić zainteresowanie konsumentów konkretnymi produktami. Każdego miesiąca decydowali się na zakup innych elementów. Przedstawiamy więc małe podsumowanie tendencji zakupowych w minionym roku, stworzone na podstawie raportu Allegro.

W styczniu najczęściej kupowaliśmy na Allegro wszystko to, co zimowe, czyli: buty, kurtki i czapki. Miesiąc miłości był z kolei okresem, w którym wybieraliśmy rzeczy dla par – zestawy bluz czy t-shirtów. Marzec i kwiecień to oczywiście pierwszy powiew wiosny. Najczęściej wybieranymi wtedy elementami garderoby były wówczas czapki z daszkiem, lekkie kurtki i okulary przeciwsłoneczne. W maju nastąpiło pospolite ruszenie – wyszliśmy z domów do parków i lasów, aby po zimie zadbać nieco o kondycję fizyczną i spędzić czas aktywnie. Efektem tego było zwiększone zainteresowanie butami sportowymi. W czerwcu, w końcu,  na 1. miejscu pojawiły się okolicznościowe sukienki. To właśnie wtedy rozpoczął się sezon weselny. Lipiec zwiastował upragnione wakacje. Na tapecie były zatem stroje kąpielowe i kąpielówki (co ciekawe, wskaźnik wyszukiwania tych produktów był aż 4 x wyższy niż w roku ubiegłym). Sierpień to chwilowy powrót do szkół - wrócił zatem szał na plecaki, halówki i dziecięce buty. We wrześniu natomiast panie najczęściej szukały jesiennych botków. Kolejny miesiąc to, rzecz jasna, październikowe przygotowanie do Halloween i zbliżającej się wielkimi krokami zimy (maski, czapki i rękawiczki). Listopad jest przedłużeniem tych przygotowań. Dodatkowo wśród najczęściej wyszukiwanych produktów pojawiły się wówczas piżamy, zegarki, kolczyki, portfele czy… skarpetki. Te ostatnie to jeden z najpopularniejszych prezentów świątecznych i, tym samym, dowód, że ludzie przygotowywali się już z niewielkim wyprzedzeniem do Gwiazdki. Istne szaleństwo zakupowe to oczywiście okres grudniowy. Ostatni miesiąc w roku to wzrost zainteresowaniem świątecznymi swetrami, strojami Świętego Mikołaja i… ponownie biżuterią (szkatułki, łańcuszki, kolczyki).

Ogromnie cieszy nas fakt, że konsumenci podejmują coraz bardziej świadome decyzje zakupowe, stawiając między innymi na wysoką jakość materiałów kupowanych ubrań. Chętnie decydujemy się również na rzeczy z drugiej ręki. Z przyjemnością wybieramy też projekty od polskich projektantów. Jesteście ciekawi, jakie modowe trendy i tendencje przyniesie nam rok 2022? My nie możemy się doczekać, co takiego zaskoczy nas tym razem!