Lekarze są zgodni – aby zachować odpowiedni poziom witaminy D w organizmie, potrzebujemy około 15 minut na słońcu każdego dnia, wtedy nasza skóra przyswaja odpowiednią dawkę, a jednocześnie nie ulegamy poparzeniom i szkodliwemu działaniu promieni UV. Niestety, niedobór witaminy D to problem, z którym zmaga się około 80% ludzi w Polsce – te statystki są potwierdzone naukowo. Objawy mogą być różne, od przemęczenia, obniżonego nastroju po ciężkie choroby, takie jak np. nowotwór. Co zrobić, aby uzupełnić niedobór witaminy D i czym to tak naprawdę grozi? Zapytałyśmy o to eksperta, Michała Undrę, specjalistę ds. zdrowia, psychodietetyka, eksperta od dietoterapii i medycyny funkcjonalnej.


Dieta doktor Budwig - opinie i jadłospis. Co warto wiedzieć o diecie doktor Budwig? >>>

Niedobór witaminy D – objawy

Niedobór witaminy D objawia się w wielu aspektach. „Witamina D3 przede wszystkim reguluje gospodarkę wapniową – przy jej niedoborze gorzej wchłaniamy wapń i możemy być na jego niedobory wraz z konsekwencjami – np. osteoporozą. Oprócz tego niedobory wpływają na gospodarkę hormonalną, u mężczyzn powodując spadek testosteronu. Wpływa ona na nastrój i uzupełnienie jej poziomu może go poprawić. Szeroko reguluje ona także pracę układu odpornościowego, dlatego niski poziom tej witaminy może sprzyjać infekcjom, ale być może także chronicznym chorobom – takim jak nowotwory czy choroby autoimmunologiczne”, tłumaczy Michał Undra.

Niedobór witaminy D - jak uzupełnić brak witaminy D?

„Oczywiście naturalnym sposobem uzupełniania niedoborów witaminy D3 jest ekspozycja na słońce – jednakże jej synteza zależy od wielu czynników, o czym wspomniałem wcześniej. Dodatkowo osoby o ciemniejszej karnacji potrzebują dłuższej ekspozycji na słońce do wyprodukowania odpowiedniej ilości witaminy D3. Nie można też przesadzać, ponieważ poparzenia słoneczne nie dość, że zwiększają ryzyko nowotworów skóry, to dodatkowo będą zmniejszać poziom witaminy D3 (zjawisko hormezy). W Polsce zalecana jest suplementacja witaminą D3 szczególnie w okresie jesienno-zimowym w dawce około 2,000IU dziennie. Najlepiej jednak dawkę dobierać na podstawie wyników badania z krwi – 25(OH)D3”, tłumaczy Michał Undra.


Co jeszcze – poza suplementacją w odpowiednich dawkach - możemy zrobić, aby uzupełnić niedobory witaminy D, poza ekspozycją na słońce, gdy mamy na to okazję? Pomoże w tym zbilansowana dieta, bogata w gotowane lub pieczone ryby, oleje roślinne, sery pleśniowe, produkty mleczne i jajka. Regularne uprawianie sportu również pomaga zachować dobry poziom witaminy D.