Od kilku dni restauracje i kawiarnie znów mogą przyjmować gości. Jeżeli chcemy cieszyć się wspólnym posiłkiem z rodziną czy przyjaciółmi, musimy przestrzegać pewnych zasad. Po pierwsze, przed zajęciem stolika w restauracji należy zdezynfekować dłonie. Żele antybakteryjne i antywirusowe powinny stać przy wejściu do lokalu, jak również do toalety. Co więcej, stoliki muszą być odpowiednio przygotowywane i nie mogą stać zbyt blisko siebie. To akurat dobra wiadomość dla tych, którzy zazwyczaj narzekają na tłumy w popularnych lokalach gastronomicznych. No dobra, a jak to wygląda w praktyce? Sprawdziłyśmy, na jakich zasadach działają teraz nasze ulubione restauracje.

Czy Polacy chętnie odwiedzają restauracje i bary?

Lokale gastronomiczne zostały otwarte po dwóch miesiącach przerwy, co z pewnością ucieszyło miłośników jedzenia na mieście. Okazuje się, że Polacy chętnie wrócili do ulubionych restauracji, kawiarni oraz barów. „Otworzyliśmy się w piątek (22 maja) i bardzo ucieszyło nas, że goście wrócili. Już podczas kwarantanny nasi bywalcy, ale nie tylko oni, pokazali nam ogrom zaufania, dobrej energii i wsparcia. Jesteśmy pełni nadziei, że wielbiciele hawajskich smaków będą nas regularnie odwiedzać” – zdradza nam Weronika Oszkiewicz, general manager w warszawskiej restauracji Raj w niebie. Właściciele i pracownicy niektórych lokali gastronomicznych zaznaczają jednak, że goście chętnie ich odwiedzają, ale nie tak tłumnie jak przed rozpoczęciem pandemii. „Goście wrócili, jednak da się zauważyć że wiele osób nadal nie wychodzi „na miasto" – ruch powoli się rozkręca i z każdym dniem rośnie, ale w bezpiecznym tempie” – słyszymy od zaprzyjaźnionego baru Pacyfik.

„Ruszyliśmy pełną parą 18 maja, a nasi Goście pozytywnie zaskoczyli nas frekwencją, choć nie ukrywamy, że liczby nie są takie same jak przed pandemią” – dowiadujemy się od Weroniki Wódkowskiej z restauracji Syreni Śpiew. – „Przygotowaliśmy także specjalną ofertę. Nowe menu dla nowej normalności. Nowa oferta, to nie tylko nowe pozycje, ale także nowe bardzo promocyjne oferty. W naszej ofercie każdy znajdzie wybór „na swoją kieszeń". W nowościach znajdziemy m.in. więcej wegetariańskich oraz wegańskich pozycji plus sporo sezonowości”.

 

Sprawdziłyśmy również, jak sytuacja kształtuje się w innych miastach w Polsce. O komentarz poprosiłyśmy sopocką restaurację Prosto Pizza – „Nasza pizzeria miała krótką przerwę w działaniu. Walczyliśmy jak mogliśmy aby nie opuszczać naszych klientów i przez większą część pandemii prowadziliśmy dostawy do domu oraz zamówienia z odbiorem własnym. Już wtedy otrzymywaliśmy wiele pytań „kiedy wracamy?!” Czekaliśmy tylko na zielone światło... no i w końcu się doczekaliśmy! Już od rana w poniedziałek, zaludniło się w naszym lokalu! Wiele znajomych, ale też nowych twarzy! Zbijanie przysłowiowego „łokcia” i moc komplementów – tak została powitana cała ekipa PROSTO! Po tych pozytywnych komentarzach wnioskujemy, iż nasi goście bardzo chętnie do nas wrócili!”.

Jakie środki bezpieczeństwa wprowadzono?

Jak już wspominałyśmy, restauracje, pizzerie, bary i inne lokale gastronomiczne mogą znów przyjmować swoich gości, ale na nieco innych – dla wielu zupełnie nowych zasadach. Klienci restauracji Syreni Śpiew są zapraszani tylko do zdezynfekowanych stolików. Do dyspozycji mają płyny do dezynfekcji rąk. Natomiast obsługa lokalu (zarówno kelnerzy, jak i pracownicy kuchni) pracuje w maseczkach ochronnych i często dezynfekuje ręce.

Sytuacja wygląda bardzo podobnie w Prosto Pizza: „Aby zapewnić bezpieczeństwo naszym gościom stosujemy wszystkie niezbędne i zalecane środki bezpieczeństwa. Do lokalu możemy w tym samym czasie zaprosić maksymalnie 14 osób, z zachowaniem przestrzeni między sąsiadującymi stolikami min 2 m. Każdy z naszych klientów musi przed wejściem zdezynfekować dłonie, przy wyznaczonym stanowisku przy drzwiach wejściowych. Następnie kelner wskazuje klientowi stolik, gdzie może już zdjąć maseczkę. Cała nasza załoga wyposażona jest w maseczki zasłaniające nos i usta oraz rękawiczki. Stoliki, krzesła oraz części wspólne są dezynfekowane każdorazowo po użyciu”. Co ważne, zarówno właściciele, jak i pracownicy sopockiego lokalu ufają, że gościom również zależy na bezpieczeństwie, dzięki czemu będą przestrzegać wszystkich zasad. To nie wszystko! Mamy dobrą wiadomość dla wszystkich fanów pizzy z Prosto – restauracja powiększyła swój ogródek, co znaczy, że od teraz może obsługiwać więcej osób jednocześnie.

 

Z kolei cała obsługa baru Pacyfik, czyli kucharze, kelnerzy i barmani, pracują w przyłbicach. Obowiązkowa jest również dezynfekcja wszystkich stolików oraz zachowanie odpowiednich odstępów. Podobne zasady bezpieczeństwa zostały wprowadzone także przez restaurację Raj w niebie w Warszawie. Managerka dodaje jednak, że co 15 min. dezynfekowane są także wszystkie klamki w toaletach oraz przy wejściu do restauracji.

Czy w obecnej sytuacji popularne restauracje przyjmują rezerwacje?

Ograniczona liczba stolików może wiązać się z utrudnieniami w znalezieniu wolnego miejsca. Ale spokojnie. Większość popularnych lokali gastronomicznych wciąż przyjmuje rezerwacje. Wystarczy zadzwonić do restauracji albo (w niektórych przypadkach) skontaktować się za pośrednictwem Facebooka, Instagramu czy poczty elektronicznej. Wyjątkiem w tym wypadku jest bar Pacyfik – jedno z najbardziej cool miejsc w stolicy: „Wróciliśmy do naszej polityki nie przyjmowania rezerwacji, kto pierwszy ten lepszy, mamy aż dwa ogródki w tym roku!”.

 

Czy popularne restauracje nadal realizują zamówienia z dowozem do domu?

Wiele restauracji nie zrezygnowało z tak zwanych „dowozów”. Syreni Śpiew oferuje dostawę jedzenia na terenie całej Warszawy. Zamówienia można składać telefonicznie. Restauracja korzysta również z platformy upmenu. „Ceny za dostawy są liczone względem odległości od restauracji i przedstawiane przez managera w czasie rozmowy” – wyjaśnia Weronika Wódkowska. Co więcej, restauracja przygotowała specjalną ofertę promocyjną na wynos, a mianowicie Syreni Śpiew w plenerze. Na czym polega? Spieszymy z odpowiedzią! Druga i kolejna pozycja z menu pizz neapolitańskich oraz frytek dostępne są 50% taniej.

Nadal możemy zamawiać ulubione jedzenie z restauracji Raj w niebie, a także idealnie wypieczoną pizzę z Prosto Pizza w Sopocie. Warto jednak pamiętać, że jeśli zdecydujemy się na odbiór osobisty dań z nadmorskiego lokalu, otrzymamy 10% rabatu.

Niestety zamówień z dostawą do domu klienta nie realizuje już bar Pacyfik. „Niestety musieliśmy z nich zrezygnować gdyż prowizje pobierane przez pośredników (30% wartości zamówienia) sprawiają, że cała ta impreza jest dla nas kompletnie nieopłacalna. Wszystkich spragnionych pacyficznych smaków zapraszamy do lokalu stacjonarnego - można usiąść przy stoliku lub zamówić na wynos albo przez telefon z odbiorem osobistym” – dowiadujemy się.

Jak teraz będzie wyglądała wizyta w salonach kosmetycznych i fryzjerskich? >>>