„Nowy rok – nowa ja” – brzmi znajomo, co? Początek roku to idealna okazja do tego, by marzyć, planować i stawiać sobie nowe cele. Dlatego często tworzymy postanowienia noworoczne, które mają pomóc nam w zmianie życie na lepsze. Mogą one dotyczyć diety, aktywności fizycznej czy finansów. Do grona najpopularniejszych postanowień noworocznych zalicza się również rzucanie palenia. To długi i momentami bardzo trudny proces, do którego należy się odpowiednio przygotować. Dlaczego warto rozstać się z papierosami i jak zrobić to skutecznie, a tym samym wytrwać w swoim postanowieniu na rok 2021? Podpowiadamy! 

Dlaczego powinnaś pożegnać się z „dymkiem" na dobre? 

Odpowiedź na to pytanie z pewnością nie będzie dla Ciebie zaskoczeniem – papierosy zawsze były, są i będą bardzo szkodliwe dla Twojego zdrowia. Wraz z każdym zaciągnięciem się „fajką” wdychasz trujący dym, który powstaje w trakcie spalania tytoniu. Zawiera on m.in. substancje smoliste (tar), jak również wysokie stężenia związków chemicznych, takich jak tlenek węgla – nazywany często cichym zabójcą. To właśnie ten niebezpieczny mix odpowiedzialny jest za powstawanie i rozwój chorób nowotworowych wśród palaczy. Co ciekawe, często mylnie obwinia się za to nikotynę, która choć silnie uzależnia, podnosi tętno i ciśnienie krwi (dlatego nie powinna być przyjmowana w żadnej postaci m.in. przez kobiety w ciąży, cukrzyków czy chorych na serce lub nadciśnienie), nie stanowi jednak czynnika rakotwórczego. Co to oznacza? Palimy głównie przez uzależnienie od nikotyny, ale chorujemy przez zawarte w dymie papierosowym trucizny. W dodatku nałóg ten kosztuje nie tylko nasze zdrowie, ale również zdrowie naszych najbliższych. Dlatego nie zwlekaj do kolejnego roku, tylko podejmij to wyzwanie jeszcze dziś!

Jak tego dokonać?

Aż 70% palaczy deklaruje, że chciałoby skończyć z nałogiem. Ty również? To dobrze! W takim razie jesteś na dobrej drodze do zmiany swoich nawyków. Jeżeli jednak chcesz wytrwać w tym postanowieniu, powinnaś zwrócić szczególną uwagę na kilka kwestii. 

1.    Odpowiednie przygotowanie

Po pierwsze, nie wystarczy wyrzucić paczki papierosów do kosza i powiedzieć sobie „od dziś nie palę”. Zastanów się, dlaczego chcesz to zrobić. Chodzi o kwestie zdrowotne? Finanse? A może o coś zupełnie innego? Powody swojej decyzji możesz zapisać na kartce bądź w notatniku na smartfonie. Zerkając na nie od czasu do czasu, nie stracisz swojej motywacji – wręcz przeciwnie. 

2.    Świętowanie małych sukcesów

Każdy dzień bez papierosa przybliża Cię do upragnionego celu. Jednak sam proces rzucania palenia wymaga sporo wysiłku i silnej woli. Dlatego bez wątpienia zasługujesz na nagrodę (a nawet na kilka nagród). Zrób dla siebie coś miłego po tygodniu, a następnie po miesiącu bez palenia papierów. Możesz wybrać się na masaż, zamówić jedzenie z ulubionej restauracji albo (po prostu) wziąć długą i gorącą kąpiel, a przy okazji posłuchać nowego odcinku podcastu, na co wcześniej nie miałaś czasu. Gwarantujemy, że świętowanie małych sukcesów nie tylko pomoże Ci wytrwać w postanowieniu noworocznym, ale również będzie miało zbawienny wpływ na Twój organizm. 

3.    Szczerość (przed innymi i samą sobą)

Co więcej, nie bój się prosić o pomoc. Powiedz swoim bliskim (np. partnerowi albo najlepszej przyjaciółce), że rzucasz palenie. Zależy im na Twoim zdrowiu, dlatego na pewno zechcą Cię wesprzeć w tym postanowieniu. Jeśli natomiast czujesz, że nie dajesz rady, a nie chcesz, aby Twoja praca poszła na marne, skontaktuj się ze specjalistą. Lekarz pomoże Ci dobrać odpowiednią metodę rozstania się z tym nałogiem. 

Rzucanie palenia – o tym musisz pamiętać

Rzucając palenie, musisz uważać, żeby nie wpaść z jednego nałogu w drugi. Chodzi o tak zwane uzależnienia zastępcze. Wśród tych najpopularniejszych są m.in. kompulsywne objadanie się (czyli jedno z zaburzeń odżywiania!) oraz alkohol. Obserwuj siebie – swoje zachowanie, a także własny organizm. Możesz także poprosić swoich bliskich, aby reagowali, jeśli zauważą coś niepokojącego (np. w Twoim zachowaniu). 

Zobacz także:

To nie wszystko. Rzucanie palenia możesz połączyć z nową pasją, która pozwoli Ci pokonać stres i związane z tym napięcie. Idealnym rozwiązaniem mogą okazać się wybrane dyscypliny sportu. Zacznij ćwiczyć jogę, biegać albo trenować sporty walki, np. tajski boks (to idealna aktywność dla osób, które chcą poczuć odrobinę adrenaliny, a przy okazji rozładować negatywne emocje). 

Co zrobić, jeśli mimo licznych prób wciąż wracasz do papierosa?

Przede wszystkim nie poddawaj się! Rozstanie z nałogiem to długi i żmudny proces, który wymaga dużo samozaparcia i silnej woli. Jeśli jednak mimo wkładanych wysiłków proces ten zawsze kończy się u Ciebie niepowodzeniem, zamiast sięgnąć po kolejnego papierosa, rozważ alternatywne rozwiązania. Należą do nich wystandaryzowane i certyfikowane e-papierosy oraz przebadane podgrzewacze tytoniu. Na żadnym etapie nie dochodzi w nich do procesu spalania tytoniu. W tych pierwszych podgrzewany jest specjalny płyn (liquid), a w drugich wkłady tytoniowe. Dzięki temu nie wytwarzają popiołu, szkodliwego dymu i substancji smolistych. Podczas ich użytkowania powstaje natomiast aerozol z nikotyną. W lipcu br. niezależna instytucja ochrony zdrowia publicznego, amerykańska FDA (Agencja ds. Żywności i Leków) potwierdziła, że dzięki wykluczeniu procesu spalania w IQOS – urządzeniu, które jedynie podgrzewa tytoń – narażenie na szkodliwe substancje jest w znacznym stopniu ograniczone w porównaniu do palenia papierosów. 

Należy jednak pamiętać, że każdy produkt dostarczający nikotynę jest szkodliwy dla organizmu. Dlatego zawsze warto próbować całkowicie pożegnać się z nałogiem, a Nowy Rok jest do tego doskonałą okazją