Do wyborów parlamentarnych zostały niecałe dwa tygodnie. To ostatni moment na mobilizację, czyli zapoznanie się z programami wyborczymi poszczególnych partii i bloków, zadbanie o to, by zostać wpisanym do spisu wyborów, a także na włączenie się bądź wspieranie wszelkich możliwych działań, które zachęcą do głosowania innych. Aktem takiej mobilizacji jest także projekt olsnienie.eu, który przez jakiś czas pozostawał wielką zagadką, ale jego twórcy - choć ci, a raczej te, nadal podpisują się enigmatycznie jako „dziewczyny z projektu olśnienie”, w końcu odkryły karty. I jak się okazuje, są to same asy rodzimej sceny hip-hopowej, zarówno reprezentujący starą szkołę, jak i nową falę rapu.

„Obserwując środowisko raperów w Polsce, zauważyliśmy jak rzadko angażowani są do akcji społecznych w stosunku do swoich szerokich zasięgów i ogromnego wpływu na młodych ludzi. Poczułyśmy potrzebę użycia ich głosu do zrobienia czegoś dobrego dla Polski” - mówią „dziewczyny z projektu olśnienie”. Swój głos, a także twarz w kampanii oslenienie.eu użyczyli Young Igi, Jan-Rapowanie, Otsochodzi, Kizo, Żabson oraz Taco Hemingway, który kilka dni temu na Stadionie Narodowym udowodnił, jakie tłumy potrafi porwać. Z drugiej strony bohaterami projektu są tacy starzy wyjadacze, jak Peja, Sokół i Borixon. Zdaniem pomysłodawczyń olsnienie.eu, taki przekrój osobowości ma trafić do różnych warstw społecznych i grup wiekowych.

Zobacz także: Koncert Taco Hemingway i Dawid Podsiadło – muzycy wystąpili razem na Stadionie Narodowym. Jeden z nich zapowiedział trasę koncertową, a drugi podziękował swojej dziewczynie ze sceny

olsnienie.eu, czyli jak raperzy namawiają młodych do głosowania w wyborach

W najbliższych wyborach do Sejmu i Senatu szczególnie istotna będzie frekwencja najmłodszych wyborców, która w przypadku majowych wyborów europarlamentarnych była dramatycznie niska - w grupie 18-27 lat swój głos oddało zaledwie 27,6% osób. Dlatego inicjatorki akcji wierzą, że komunikacja olsnienie.eu w postaci aktywnych działań w mediach społecznościowych oraz plakatów, jakie można spotkać na ulicach Warszawy i Krakowa, przemówi do młodych ludzi. Bo to w ich przypadku relacja fan-artysta w największym stopniu stanowi część ich rzeczywistości. „Podziw wzbudzany przez artystę przekuwamy w motywację do wzięcia spraw we własne ręce i zaangażowania się w losy swojego kraju”, czytamy w informacji prasowej, czyli manifeście olsnienie.eu.

Olsnienie.eu zasługuje na szczególną uwagę nie tylko przez wzgląd na wyjątkowych bohaterów, ale również fakt, że kampanii społecznych namawiających do udziału w wyborach jest stosunkowo niewiele, żeby nie powiedzieć, zdecydowanie za mało. A zwłaszcza tych mocno rozdmuchanych w mediach społecznościowych i skierowanych do najmłodszych wyborców, którzy głównie za ich pomocą otrzymują informacje dotyczące kampanii wyborczej. Twórczynie akcji słusznie zauważają, że „polityka wśród młodych ludzi nie jest na czasie”, o czym mówił również ostatnio Dawid Podsiadło, rozczarowany postawą swoich rówieśników. 13 października ta smutna teza może jednak zostać obalona, do czego ma szansę przyczynić się kampania olsnienie.eu. Śledząc jej kanały, dowiecie się, jak sprawdzić swoje preferencje wyborcze (my pisaliśmy o tym TUTAJ), jak zagłosować poza miejscem zameldowania i za granicą. 

Popieramy i wspieramy!