Jeśli zastanawiacie się, dlaczego wszystkie nieszczęścia przytrafiają się nam jesienią i zimą – to właśnie znaleźliście odpowiedź. Chroniczne zmęczenie, nieuzasadnione przybieranie na wadze, bóle mięśni, bezsenność i gorsze widzenie to tylko niektóre z symptomów wskazujących na niedobór witaminy D. Całą resztę można przypisać jej przedawkowaniu. Ale od początku.

Co to jest piperyna? Ten magiczny składnik ma właściwości odchudzające i leczy depresję!

Witamina D odpowiada za szereg funkcji w organizmie: mocne kości, zdrowe zęby czy sprawny układ krążenia - tak na początek. Ale najważniejsza jest równowaga – zarówno nadmiar, jak też jej niedobór mogą powodować w organizmie prawdziwe spustoszenie. Jako ciekawostkę można wspomnieć, że normy jeśli chodzi o poziom wit. D nie są różne u wszystkich ludzi; skóra tych o ciemnej karnacji produkuje witaminę D dużo wolniej, dlatego czarnoskórzy mają o połowę niższe stężenie wit. D niż biali.

Niedobór witaminy D

Niedobór witaminy D doświadczamy najczęściej jesienią i zimą - związany jest najczęściej z niewystarczającą ekspozycją na słońce. Normalnie (czyli latem czy wiosną) aby doszło do syntezy wit. D  w skórze (a dokładnie wit. D3, w która ta pierwsza się przekształca) wystarcza 20-minutowy spacer, jednak w naszym klimacie i przy obecnym zanieczyszczeniu powietrza (tak, smog także nie pozostaje tu bez wpływu!) suplementacja jest obowiązkowa. Warto zatem wspomnieć, że przeciwnie niż zwykło się myśleć, proces produkcji Wit. D przez skórę postępuje niezależnie od użytych filtrów przeciwsłonecznych .

Niedobór witaminy D - objawy

Do objawów niedoboru wit. D należą przed wszystkim bóle mięśniowe, choroby przyzębia, utrata apetytu, pogorszenie widzenia, a także uczucie niesmaku i pieczenia w jamie ustnej.

Niski poziom wit. D jest szczególnie niebezpieczne u niemowląt – niesuplementowana wit. D może doprowadzić do nieprawidłowego uformowania się czaszki (a dokładnie jej rozmiękania objawiającego się spłaszczeniem główki lub pojawieniem się guzów na czole) lub opóźnionego procesu zrastania się ciemiączka. Zagrożeniem jest także krzywica żeber lub tzw. żabi brzuszek. Tak naprawdę narażone na niepożądane skutki jest już dziecko w łonie matki: chodzi przede wszystkim o niedorozwój mózgu mogący w przyszłości skutkować wystąpieniem m.in. zaburzeń ze spektrum autyzmu.

Niedobór witaminy D – skutki

Nie tylko dzieci narażone są na nieodwracalne skutki niedoboru wit. D. U dorosłych przy zbyt niskiej jej suplementacji może dojść do rozwoju osteoporozy, a nawet rozmiękania kości. Na pierwszy ogień idzie szkielet, ale dostaje się także mięśniom: osłabiają się do tego stopnia, że mogą pojawić bolesne skurcze, a nawet problemy z chodzeniem. Spustoszenie spowodowane zbyt mała ilością wit. D idzie jednak jeszcze dalej: zagrożenie wystąpienia cukrzycy, chorób autoimmunologicznych ( w tym m.in. stwardnienie rozsiane), uszkodzenia układu nerwowego i krążenia, otyłości, a nawet niektórych nowotworów kilkakrotnie wzrasta. O przyspieszonym procesie starzenia czy  nawet nie wspominając.

Przedawkowanie witaminy D

Podobnie groźny jak niedobór może być zbyt wysokie stężenie wit. D w organizmie. Do przedawkowania dochodzi, gdy przyjmie się 4-ktorną dawkę dzienną: wapń nadmiernie gromadzi w tkankach i narządach wewnętrznych, co może skutkować wystąpieniem zaburzeń pracy serca i nerek. Przedawkowanie wit. D przez przyszłe mamy może skutkować wystąpieniem deformacji płodu. Co ciekawe, nie ma możliwości przedawkowania witaminy D produkowanej przez organizm; nawet podczas nadmiernej ekspozycji na słonce nadwyżka zostanie zmetabolizowana.

Nadmiar witaminy w organizmie – objawy

Nadmiar witaminy w organizmie odczuwany jest bardzo nieprzyjemnie. Obok wzmożonego pragnienia mogą dokuczać także objawy wskazujące na odwodnienie takie jak wzmożone pocenie się, biegunka, nudności, a nawet wymioty, uporczywe bóle głowy i utrata apetytu.

Gdzie szukać witaminy D zimą?