Właśnie dlatego lekarze zalecają suplementację diety odpowiednimi preparatami kobietom, u których występują niedobory tych cennych substancji. Szczególne znaczenie mają tu witaminy z grupy B. Dlaczego są tak ważne dla organizmu kobiety?

Skutki niedoboru witamin B

Zbyt niska podaż witamin z grupy B może manifestować się na różne sposoby, w zależności od niedoboru konkretnej substancji:

  • Jeśli w twoim ciele brakuje tiaminy (witaminy B1) lub ryboflawiny (witaminy B2), możesz zaobserwować u siebie skłonność do tworzenia się tzw. zajadów w kącikach ust. Aby uzupełnić niedobory tych witamin, wzbogać swój jadłospis o produkty pełnoziarniste.
  • Witamina B6, obecna w ziemniakach, drobiu, rybach i owocach innych niż cytrusy, wzmacnia odporność i odpowiada za rozwój układu nerwowego u płodu. Jej niedobór zwiększa podatność na infekcje, ponadto może doprowadzić do rozwoju niedokrwistości i problemów z cerą.
  • Kwas foliowy (witamina B9) ma wpływ na funkcjonowanie i wzrost wszystkich komórek organizmu, ponadto w połączeniu z witaminą B12 zapewnia optymalne warunki do prawidłowego wykorzystania zasobów żelaza w organizmie i do produkcji czerwonych krwinek. Wyniki badań naukowych sugerują, że witamina B9 może zmniejszać ryzyko rozwoju chorób nowotworowych, w tym raka szyjki macicy. Niedobór kwasu foliowego stwarza zagrożenie anemią, a w przypadku kobiet ciężarnych może doprowadzić do zaburzeń układu nerwowego u płodu.
  • Odpowiednia podaż witaminy B12 ma istotne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania układów: krwiotwórczego i nerwowego, a zbyt małe jej stężenie może prowadzić do wystąpienia niedokrwistości, depresji, demencji i nieodwracalnych uszkodzeń w obrębie układu nerwowego. Głównym źródłem witaminy B12 są produkty mleczne oraz mięso, dlatego ryzyko jej niedoboru jest stosunkowo większe u wegan.

Skąd bierze się niedobór witamin B?

Monotonna i uboga w wartościowe pod względem odżywczym produkty dieta to nie jedyna przyczyna braku witamin z grupy B. Ich niedobór u kobiet może być także skutkiem zaburzeń hormonalnych, do których może dochodzić w okresie ciąży, podczas stosowania tabletek antykoncepcyjnych lub leków hormonalnych w trakcie menopauzy.

Jak uzupełniać braki witamin z grupy B?

Włączenie do jadłospisu produktów bogatych w witaminy B to dobry krok w kierunku odzyskania równowagi organizmu i uniknięcia przykrych objawów oraz poważnych problemów zdrowotnych, ale na efekty urozmaicenia diety trzeba zwykle dość długo czekać. Jeśli zależy ci na uzyskaniu pożądanego efektu w krótszym czasie, sięgnij po bezpieczne, sprawdzone suplementy dla kobiet takie jak Harmonella®.

Właściwie dobrany preparat będzie działać na kilku płaszczyznach jednocześnie:

  • pomoże zwalczyć uczucie zmęczenia dzięki zawartości witamin B1 i B6;
  • poprawi twoje samopoczucie dzięki obecności witamin B6 i B9;
  • zadba o twój układ krwionośny (witaminy B1, B6);
  • przyczyni się do wyrównania gospodarki hormonalnej (zasługa witaminy B6).

Suplement zawierający wyżej wymienione witaminy jest szczególnie zalecany kobietom stosującym leki hormonalne (antykoncepcyjne lub HTZ). Jeśli chcesz mieć pewność, że przyjmowany przez ciebie preparat spełni obietnice producenta, szukaj produktów posiadających rekomendację uznanych organizacji z zakresu zdrowia, takich jak Harmonella®, która uzyskała pozytywną opinię Polskiego Towarzystwa Badań nad Miażdżycą (PTBNM).