1. Żadnej surowizny po szesnastej

Surowy pokarm trudno jest strawić, trzeba więc dać organizmowi na to czas. Surowiznę najlepiej jeść przed czwartą po południu, gdy metabolizm pracuje na pełnych obrotach, a żołądek jest lepiej przygotowany do trawienia jedzenia. Są tacy, którzy mówią, że surowy pokarm po odpowiednim przygotowaniu (namoczeniu itd.) można spokojnie zjeść także wieczorem. Ja jednak trzymam się zasady, że sałaty jem na obiad, a na kolację coś gotowanego.
 

2. Żuj i gryź

Jedzenie trzeba dobrze przeżuć, by pobudzić wydzielanie enzymów, które pomagają w trawieniu pokarmu. Jeśli żujemy za krótko (powinniśmy przynajmniej 40 razy), enzymów wydzieli się za mało, a pokarm nie będzie dostatecznie rozdrobniony i rozłożony do prostszej, łatwiej przyswajalnej postaci. Im więcej soków trawiennych będzie potrzebne do strawienia pokarmu, tym większe obciążenie dla organizmu.
 

3. Proste i prawdziwe

Jeśli składniki jakiegoś pokarmu zostały zmienione nie do poznania, lepiej go unikać. Należy się trzymać z dala od żywności przetworzonej, która traci właściwości odżywcze wskutek obróbki termicznej, zawiera dodatki chemiczne i konserwanty.
 

4. Jedz wodę

To bardzo ważne, by organizm był właściwie nawodniony. Zatem: pij wodę i jedz wodę. Pokarmy o dużej zawartości wody są równie skuteczne w nawadnianiu. Pij i jedz, by przywrócić skórze blask!
 

5. Nie pij kalorii

Soki owocowe powstają z owoców, ale zawierają dużo naturalnych cukrów. Gotowe koktajle są jeszcze gorsze, bo pełne cukru, a pozbawione składników odżywczych – to w zasadzie same puste kalorie.
 

6. Tłuszcz nie jest taki zły

To nie tłuszcze (te dobre) powodują tycie, tylko cukier. Zbyt długo wmawiano nam, że tłuszcz jest zły, a produkty o niskiej zawartości tłuszczu są od niego lepsze. Tymczasem często pełno w nich ukrytych cukrów, które powodują starzenie się skóry i tycie. Czytaj etykiety, unikaj jedzenia z dużą zawartością cukru i nie bój się dobrych tłuszczów (np. oliwy z oliwek).

Od kiedy należy używać kremów przeciwzmarszkowych? Czy powinny je stosować 20-latki?
 

7. Słuchaj swego ciała

Twoje ciało to cud natury, więc go słuchaj. Kiedy notorycznie ignorujesz sygnały ostrzegawcze, jakie ci wysyła, problem, z którym się zmagasz, staje się chroniczny. Jeśli po zjedzeniu konkretnego pokarmu masz niestrawność, unikaj go przez pewien czas. Możesz zacząć prowadzić dziennik i notować to, co jesz. Zapiski pomogą ci zauważyć konkretne zależności.
 

8. Ręce precz od twarzy!

Nie chcę cię straszyć bakteriami, ale proszę, pamiętaj, by nie dotykać ciągle twarzy. Ręce są często brudne, pełno na nich kurzu i bakterii powodujących trądzik. Tylko czyste ręce mogą pomóc w utrzymaniu świeżej, wolnej od wyprysków skóry.
 

9. Mniej jedz, więcej ćwicz

Cudownie jest stracić kilka kilogramów. To daje poczucie dużego osiągnięcia. Jednak bardzo łatwo wrócić do starych nawyków. Kluczem do schudnięcia i utrzymania niskiej wagi jest prosta zasada: jedz mniej, kładź się spać wcześnie i ćwicz.

Dieta bez diety – jak jeść, żeby osiągnąć sukces? Tłumaczy Marta Hennig, trenerka, instruktorka i autorka bloga Codziennie Fit

10. Uwolnij się od elektroniki

Niedobrze, jeśli przez cały czas masz włączony telewizor, komputer, telefon i inne urządzenia elektroniczne, zwłaszcza tuż przed położeniem się do łóżka. Emitowane przez nie niebieskawe światło przeszkadza w zasypianiu.
 

11. Żyj i pozwól żyć

Najważniejsza zasada: skup się na sobie i rób to, co wydaje się najwłaściwsze dla twojego organizmu.

Zobacz także:Jak dbać o skórę latem? Tych zasad powinnaś się trzymać

Fragment pochodzi z książki „Jedz i bądź piękna” Wendy Rowe, wydanej nakładem wydawnictwa Filo.