Historia 501® Originals zaczyna się od Jacoba Davisa i jego przełomowej innowacji w dziedzinie odzieży roboczej, jaką były miedziane nity na płóciennych spodniach. Davis odniósł natychmiastowy sukces. Zaprezentował stworzone przez siebie kombinezony z miedzianymi nitami w pasie swojemu dostawcy towarów pasmanteryjnych, Levi Straussowi. Wspólnie rozpoczęli pracę nad wersją kombinezonu z jeansu i grubo tkanej bawełny, którą opatentowali w 1873 roku i oficjalnie zapoczątkowali to, co stało się nam znane jako jeansy 501®. 

Po śmierci Leviego Straussa, firmę przejęli jego siostrzeńcy - bracia Stern. Wraz z nowym szefem produkcji, Miltonem Grunbaumem, skupili się na zwiększeniu wytrzymałości jeansów 501®, kierując się opinią swoich klientów. Na przykład, w odpowiedzi na zmiany w modzie męskiej do kombinezonów dodano szlufki na pasek. Dzięki zrozumieniu potrzeb konsumentów i ulepszeniu jeansów 501®, jeszcze przed 1925 roku, marka zanotowała gigantyczny wzrost zysków. 

W latach 30-tych odzież marki Levi's® stała się głównym elementem zachodniej odzieży roboczej. Levi's®, który już wcześniej był ulubieńcem kowbojów i jeźdźców rodeo, w swoich reklamach przywoływał romantyzm Zachodu. Magazyn Vogue opublikował nawet artykuł polecający jeansy Levi's® 501® dla kobiet, które spędzają wakacje na ranczach, co stało się nowym trendem w modzie damskiej. W 1939 roku w filmie „Stagecoach” John Wayne miał na sobie parę 501® z podwiniętymi nogawkami, co zapoczątkowało ich długotrwałą popularność w Hollywood.

Po II wojnie światowej nie były to już tylko ubrania robocze, ale spodnie do codziennego użytku, z nieco węższymi nogawkami i bez tylnego ściągacza oraz guzików na szelkach. Powracający z wojny żołnierze, członkowie klubów motocyklowych, artyści, muzycy i, co najważniejsze, nastolatkowie, wszyscy pokochali 501® za ich ponadczasowy styl, a dzięki roli Marlona Brando w filmie „The Wild One” z 1953 roku, stały się symbolem popkultury. 

W latach 60-tych jeansy 501® były noszone przez wszystkie możliwe subkultury m.in. przez uczestników festiwalu Woodstock, członków ruchu praw obywatelskich i protestów w Wietnamie, a także przez Modsów i Rockersów z Wielkiej Brytanii. Na tym jednak nie koniec ich popularności. 501-nki pojawiały się w kultowych filmach czy na okładkach płyt, jak w przypadku Boba Dylana. Stały się synonimem młodości i kontrkultury do tego stopnia, że „blue jeans” często były zakazane w szkołach. Ten czyn sprawił, że nastolatkowie jeszcze bardziej pokochały swoje 501®. 

W latach 70-ch i 80-ch 501® stały się produktem na skale globalną. W Japonii, gdy popularność mody vintage eksplodowała, vintage model 501® stał się świętym Graalem. Gwiazdy rocka, takie jak Kate Bush i Kim Gordon, nosiły je poszarpane i podarte, podczas gdy gwiazdy hip-hopu, takie jak Run D.M.C. i N.W.A, stawiały bardziej na klasykę i stonowane kolory. Fenomen 501® sprawił, że nosili je nawet potentaci technologiczni, tacy jak Steve Jobs. 

Nazwane przez magazyn Time w 1999 roku „najważniejszym elementem mody XX wieku”, jeansy 501® kontynuowały swój niezrównany sukces jako globalna ikona w XXI wieku. 

Zobacz także: