Po sukcesie Rewear Marketu, organizowanego wspólnie z H&M, przyglądamy się innym sposobom, by kupować eko

Druga już edycja Rewear Marketu za nami! Kolejna, która okazała się być sukcesem! Wielka wyprzedaż szaf influencerek, stylistek i redaktorek, którą organizujemy wspólnie z marką H&M odbyła się 26 września 2020 roku w warszawskiej Elektrowni Powiśle i przyciągnęła prawdziwe tłumy. Nie tylko znakomite grono wystawców, wśród których znaleźli się m.in. Kinga Litwińczuk (Style On), Radek Pestka, Cajmel, Olivia Kijo, Viva-a-Viva, Anna Puślecka czy Patrycja Dobrzeniecka (a także stylistki i redaktorki Glamour), ale gości chętnych na zakupy w duchu #lesswaste. Bo właśnie taka idea przyświeca nam przy organizacji wydarzenia. W końcu nie trzeba całkiem rezygnować z zakupów, aby być eko. Kupowanie ubrań i dodatków z drugiej ręki jest tylko jednym z przykładów.

Okazuje się, że zakupy w sieciówkach także mogą być etyczne i przyjazne środowisku. Wystarczy zajrzeć do... H&M, marki, która od lat działa zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju. Co to oznacza w praktyce? Już wyjaśniamy.

Moda zrównoważona z sieciówki? Przykład daje H&M!

„Moda i jakość w najlepszej cenie zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju” – to hasło, które przyświeca H&M. To właśnie dlatego w sklepach marki znajdziecie ubrania i dodatki nie tylko zgodne z trendami i w przystępnych cenach, ale i uszyte z tkanin przyjaznych środowisku. Początkowo dotyczyło to tylko wybranych kolekcji: kolekcji Conscious, szytej z materiałów pochodzących ze zrównoważonych źródeł, która od 2011 roku pojawia się w H&M regularnie,  a także kolekcji Conscious Exclusive, stworzonej z myślą o bardziej wytrawnych fanach mody – najpiękniejsza definicja słowa „upcykling”, w której dwa razy roku znaleźć można prawdziwe perełki – rzeźbiarskie sukienki na wielkie wyjście, płaszcze i bluzki o świetnych krojach i spektakularne dodatki. Nierzadko wybierane przez gwiazdy, a przecież wszystkie uszyte z tkanin bardziej przyjaznych środowisku, w tym pochodzących z recyklingu. Teraz marka poszła jeszcze o krok dalej.

H&M i tkaniny przyjazne środowisku

Od 2020 roku H&M korzysta wyłącznie z bawełny pozyskanej w sposób odpowiedzialny – bawełny organicznej (wyprodukowanej etycznie bez użycia nawozów sztucznych i chemii i przy mniejszym zużyciu wody), z recyklingu albo pozyskanej w ramach Better Cotton Initiative (BCI to organizacja non profit, która pokazuje farmerom, jak zwiększyć efektywność wykorzystania wody, troszczyć się o środowisko naturalne, ograniczyć zużycie szkodliwych nawozów chemicznych oraz szanować prawa pracowników), a do 2030 roku planuje, by wszystkie materiały były pozyskiwane w sposób odpowiedzialny (już w tej chwili tego rodzaju materiały stanowią 57% wszystkich używanych przez grupę H&M)Także jeśli pochodzą... od zwierząt. Czy wiecie, że od 2015 roku H&M używa wyłącznie puchu z farm wyróżnionych certyfikatem Responsible Down Standard, który jest gwarancją dobrostanu zwierząt? 

Ubrania z kolekcji H&M Fall Fashion 2020 uszyte z tkanin z recyklingu

H&M regularnie szyje z lyocellu, czyli całkowicie odnawialnego materiału z celulozy drzewnej. Wykorzystuje też len oraz wełnę z recyklingu. Ponownie przetwarza poliamid, poliester i plastik, by do minimum zredukować ilość powstającego plastiku. 

Zobacz także:

Wspólne starania

Marka wyznacza sobie kolejne ambitne cele. Do 2040 roku chce być w pełni pozytywna dla klimatu. Co to oznacza? Z atmosfery będzie usuwać więcej gazów cieplarnianych, niż wygenerowała. „Już pracujemy nad nowymi, bardziej odpowiedzialnymi metodami wytwarzania, transportu i pakowania naszych produktów” – dowiadujemy się. Już teraz w sklepach marki dostępne są wyłącznie papierowe torby (z certyfikatem FSC). No i są płatne – marka zachęca do tego, by klienci korzystali z toreb wielorazowego użytku. 

H&M podpowiada też klientom, jak pielęgnować ubrania, by służyły nam jak najdłużej, a tym samym szybko nie lądowały na śmietniku. Triki i podpowiedzi, jak naprawiać, przerabiać i odświeżać ulubione ubrania znajdziecie na stronie marki w zakładce H&M Take Care. Zajrzyjcie, by dowiedzieć się, jak odpowiednio prasować ubrania, jak prać (i jak nie prać), jak usunąć plamy po paście do zębów czy makijażu. 

Marka wspiera także tych, którzy chcą ratować świat. Od kilku lat przyznaje prestiżową nagrodę Global Change Award dla najbardziej innowacyjnych pomysłów, które mogą zrewolucjonizować modę. A także pomaga innowatorom wcielić koncepcje w życie. Przykładem może być VEGEA, „sztuczna skóra” stworzona z resztek poprodukcyjnych z grejpfrutów – w kwietniu 2020 roku marka wykorzystała materiał w kolekcji Consious Exclusive (zdjęcia kolekcji znajdziecie w naszej galerii) – powstała z niej unikalna torebka dostępna w sprzedaży na całym świecie. Co ważne, H&M nie rości sobie praw intelektualnych ani finansowych do zwycięskich pomysłów – mają zmieniać całą branżę odzieżową.

To wszystko ma sens. W 2020 roku H&M zdobyła najwyższy wynik Transparency Index spośród 250 marek w raporcie przygotowanym i opublikowanym przez Fashion Revolution (ruch na rzecz mody zrównoważonej), który bardzo wnikliwie przygląda się markom i oceniając ich politykę i praktyki, jeśli chodzi o łańcuch dostaw, etykę działania i wpływ na środowisko. Marka nie tylko otrzymała najwyższy wynik, ale i jest pierwszą w historii, która zdobyła wynik większy niż 70%. „Transparentność i odpowiedzialność – to jest new black naszych czasów” – powiedziała Magdalena Domaciuk, Communication Manager H&M. I o to właśnie chodzi!

Tu znajdziecie .