Lekarka, prawniczka, dziennikarka – te czasy, gdy nastolatki marzyły o tych powszechnie uważanych za prestiżowe zawodach, już dawno minęły. Potwierdzają to wyniki badania o wymownej nazwie Aspiracje dziewczynek w Polsce, które przeprowadziła na początku marcu tego roku i opublikowała w Dzień Kobiet firma badawczo-analityczna IQS. Wnioski? Okazuje się, że obecnie największą popularnością wśród dorastających dziewczyn w naszym kraju cieszą się zdecydowanie nowo powstałe zawody związane z działalnością w mediach społecznościowych.

Wymarzony zawód polskich nastolatek? Influencerka!

Blisko połowa polskich nastolatek chciałaby zarabiać na życie jak Weronika Sowa (Wersow), Ola NowakJulia Kostera, Lexy Chaplin czy Angelika Mucha (Littlemooonster96). Nie wierzycie? Ani trochę nie przesadzamy! Aż 48% ankietowanych dziewcząt w wieku 10-15 lat wskazała, że pragnie zostać w przyszłości zawodową youtuberką, instagramerką lub tiktokerką.

Co ciekawe, na drugim miejscu (21%) najbardziej pożądanych profesji znalazły się te, które ściśle związane są z najnowszymi technologiami. Mowa tu o graficzce komputerowej lub projektantce stron www. Co ciekawe, o takim zawodzie dla swojej córki marzy także aż co czwarta polska matka.

Dopiero na trzecim miejscu, zarówno we wskazaniach dziewcząt (18%), jak i ich matek (19%), znalazły się zawody związane z prawem: adwokatka, prokuratorka, radczyni prawna oraz notariuszka.

Nowa fundacja Inspiring Girls Polska 

Badanie Aspiracje dziewczynek w Polsce powstało na zlecenie powstającej właśnie fundacji o nazwie Inspiring Girls Polska. Eliza Durka, fundatorka i prezeska, wyjaśnia, że celem fundacji jest zwiększanie aspiracji, pewności siebie i sprawczości polskich dziewczynek.

Chcemy dowiedzieć się, jakie aspiracje mają polskie nastolatki, kto im imponuje, kim chciałyby zostać w przyszłości, ale też jak spędzają wolny czas, jakie mają problemy w domu i szkole. Na tej podstawie skutecznie projektować będziemy - we współpracy z naszymi partnerami, którym dobro najmłodszego pokolenia leży na sercu - działania społeczne rozwiązujące problemy polskich dziewczynek – czytamy na profilu fundacji.

Sprawdź szczegółowe wyniki badania w naszej GALERII.

Zobacz także: