Wymowna kampania Centrum Praw Kobiet – „Równość zaczyna się w domu”

Na pierwszy rzut oka jest zabawnie. „Zostań twardzielem, umyj okna kwasem, „Mięśnie rosną, podłoga błyszczy” – czytamy na plakatach, które z okazji Dnia Matki powstały z inicjatywy Centrum Praw Kobiet. Po chwili jednak robi się mniej wesoło. Pod chwytliwymi hasłami znajdują się bowiem niepokojące dane – jedynie 2% mężczyzn robi pranie dla rodziny, jedynie 4% sprząta w domu, zaledwie 8% myje okna, a 13% zmywa... Niemożliwe? A jednak! Kampania „Równość zaczyna się w domu” powstała właśnie po to, by obnażyć dysproporcje w ilości obowiązków domowych wykonywanych przez kobiety i mężczyzn. I nakłonić do równego ich podziału. W końcu nie są one ani domeną mężczyzn ani kobiet – odpowiedzialni jesteśmy po równo. 

Nowa animacja Pixara porusza problem dyskryminacji kobiet w miejscu pracy. To trzeba zobaczyć! >>>

„Pomimo kilkudziesięciu lat życia w systemie, który na sztandarach miał równouprawnienie płci, tradycyjny model ról społecznych kobiet i mężczyzn w sferze domowej wciąż opiera się przemianom w szeroko rozumianej kulturze demokratycznej. Model tradycyjny kruszeje, co wiąże się z rosnącą świadomością kobiet i ich awansem w innych sferach życia, wciąż jednak nierówny podział obowiązków domowych ogranicza wielu kobietom możliwości rozwoju zawodowego i udziału w życiu społeczno-politycznym” – mówi prezeska Fundacji Centrum Praw Kobiet Urszula Nowakowska. I dodaje: „Przez tę kampanię chcemy zachęcić kobiety do większej asertywności w budowaniu partnerskich relacji z mężczyznami i do stawiania im większych wymagań w zakresie obowiązków domowych. Przede wszystkim jednak chcemy zaapelować do samych mężczyzn, aby w równym stopniu przyjęli odpowiedzialność za dom i byli prawdziwymi partnerami, a nie tylko pomocnikami swoich matek, żon i partnerek. Równość w domu to kwestia elementarnej sprawiedliwości społecznej, ale też inwestycja w lepszy świat dla kobiet i mężczyzn.

Według Centrum Praw Kobiet to właśnie na kobiecych barkach spoczywa głównie ciężar dbania o dom – średnio poświęcają one na to aż 160 godzin miesięcznie! Niejednokrotnie biorą na siebie więcej, bo, jak się okazuje, nie mogą za bardzo liczyć na swoich partnerów. I celowo nie piszemy o liczeniu „na pomoc” swoich partnerów – obowiązki domowe są przecież wspólne – dla wszystkich domowników, niezależnie od płci! Kampania „Równość zaczyna się w domu” nie tylko o tym przypomina, ale i stawia sobie za cel „odczarowania” obowiązków domowych jako domeny kobiet. Stąd właśnie porównanie odkurzacza do bolida, płynu do prania do rakiety kosmicznej czy zamienienie mopa w sprzęt do ćwiczeń, jaki znamy z siłowni. To pomysł krakowskiej agencji Dziadek do orzechów. Czy dobry? Oceńcie same. Plakaty, które powstały w ramach kampanii „Równość zaczyna się w domu” czekają na was w naszej galerii. 

Aleksandra Gajewska: Polityka od dawna nosi krawat, więc aktywne kobiety próbuje się dyskredytować poprzez stereotypy i seksizm. Musimy się temu stanowczo sprzeciwiać [WYWIAD] >>>