Do niedawna temat spychany na margines, teraz stał się numerem jeden w dyskursie publicznym. Nic dziwnego, konsekwencje zmian klimatycznych stają się coraz bardziej odczuwalne i coraz poważniejsze. Najlepszy przykład? Nie zdążyły opaść emocje po pożarach lasów amazońskich, a już płonie Australia..., a coraz więcej państw, w tym Polska musi walczyć ze smogiem.  Coraz więcej osób zapada też na depresję klimatyczną. To między innymi dlatego o ekologii mówi się coraz więcej. Także o ekologii w modzie, bo, przemysł odzieżowy jest drugim – zaraz po petrochemicznym – najbardziej zanieczyszczającym środowisko na świecie. Jak się okazuje, nie wszyscy o tym wiedzą – przynajmniej tak wynika z raportu „Czy ekologia jest w modzie?”, poświęconego odpowiedzialnej konsumpcji i zrównoważonej modzie w Polsce i opracowanego przez firmę Accenture i portal Fashion Biznes. Właśnie opublikowano wyniki.

Co wiedzą Polacy wiedza o ekologii i modzie zrównoważonej, jak kupują oraz użytkują ubrania i czy w trosce o środowisko są gotowi na zmiany swoich nawyków?

Z raportu „Czy ekologia jest w modzie” wynika, że jedynie 10% Polaków czuje, że o ekologii wie wystarczająco dużo. Na szczęście prawie 80% rodaków chce dowiedzieć się więcej.

Czy wiedzieliście choćby, że przemysł odzieżowy rokrocznie emituje do atmosfery 1,2 miliarda ton dwutlenku węgla? Albo, że do wyprodukowania jednego T-shirtu potrzeba aż 2700 litrów wody, czyli dokładnie tyle, ile człowiek wypija przez 2,5 roku? To właśnie tego typu informacje zawiera raport, wskazując jednocześnie, na co zwracać uwagę, chcąc ubrania kupować świadomie i czego wymagać od produkujących je marek. Zdradza także, ile ubrań mają Polacy i… że 26% procent z nich w ogóle nie noszą, a także że najczęściej nie zastanawiają się ani nad ich pochodzeniem (najczęściej utożsamiając je z krajem ich produkcji) ani nad tym, z jakich materiałów powstały ( w tym, czy nie zawierają szkodliwych substancji). Jednak aż 73% spośród tych, którzy kupują świadomie, za produkt ekologiczny jest w stanie zapłacić więcej – nawet o 47%!

Jak kupują Polacy i co robią z niechcianymi ubraniami?

Z raportu „Czy ekologia jest w modzie?” dowiadujemy się także, że Polacy najczęściej kupują nowe ubrania gdy zniszczą im się stare (to dobrze!), a jedynie 20% konsumentów kupuje je, by być w zgodzie z trendami. Wyrzucamy dość często, więcej niż w latach ubiegłych, często jednak także decydujemy się na naprawę ubrań i butów (odpowiedziało tak 80% badanych). A jeśli nie chcemy już czegoś nosić, najczęściej oddajemy znajomym, rodzinie lub potrzebującym. To oczywiście sprzyja środowisku, podobnie jak to, że lubimy kupować ubrania z drugiej ręki – w second-handach robi zakupy 38% respondentów, przedłużając tym samym cykl życia odzieży. Coraz chętniej wypożyczalibyśmy także ubrania, gdyby była taka możliwość (a coraz częściej już jest). Coraz bardziej zależy nam także, by marki przy produkcji ubrań kierowały się ekologią. Do końca nie wiemy jednak, czego dokładnie możemy wymagać. Wy też do końca nie wiecie? Zajrzyjcie do pełnych wyników raportu o modzie zrównoważonej w Polsce. Znajdziecie tam bowiem także przykłady proekologicznych działań firm, takich jak choćby H&M czy Reserved. W końcu wybierając świadomie, i wy możecie wpłynąć na losy świata.

Przemysł odzieżowy chce być bardziej ekologiczny! Coraz więcej marek decyduje się na zmiany, by walczyć z ociepleniem klimatu.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Czy działanie jednej osoby ma znaczenie? __ Jest to często pojawiające się pytanie wśród aktywistów. Czy ma sens staranie się jednej osoby, podczas gdy wielkie korporacje robią i tak swoje? Patrząc tylko z tej perspektywy, można powiedzieć, że jest to zaledwie kropla w morzu potrzeb. ___ Z drugiej strony warto byłoby sobie zadać również inne pytanie – czy jedna osoba może wiele zmienić? Okazuje się, że tak. @gretathunberg, 16-latka ze Szwecji, jest obecnie jedną z najważniejszych aktywistek klimatycznych na świecie. Dzięki niej młodzi ludzie na całym świecie pokazują swój sprzeciw wobec zanieczyszczaniu środowiska poprzez uczestniczenie w strajkach klimatycznych. Kilka lat wcześniej, w 2014, @malala otrzymuje Pokojową Nagrodę Nobla za działalność na rzecz praw kobiet i dzieci w zakresie edukacji. Z kolei w Polsce @areta wprowadza kampanię przeciwko słomkom i dzięki niej dziś coraz więcej knajp korzysta z ekologicznych zamienników plastików. ___ Każda z tych wielkich zmian zaczęła się od indywidualnej decyzji. Dlatego my dziś dziękujemy za każdy Twój wybór na rzecz mody zrównoważonej. Nawet jeśli dopiero zaczynasz i są to małe działania, wierzymy, że mogą zmienić nie tylko Twoją rzeczywistość, ale stać się się również inspiracją dla innych. ___ To, co robisz ma znaczenie. Dziękujemy ___ #fashionactivism #fashionrevolution #activist #aktywista #aktywistka #womenempowerment #ecology #doit #dosomething #haulternative2019 #motivation #thankyou #motywacja #słomki #bezsłomki #strajkklimatyczny #climate #gretathunberg #malala #areta

Post udostępniony przez Fashion Revolution Poland (@fash_revpoland) Maj 28, 2019 o 12:57 PDT