„Dziś już to wiem”, czyli 5 lekcji od liderek polskiego biznesu
Czy im większy biznes, tym mniej w nim nas samych? Jak nie dać się nabrać na pięknie prezentujące się kontrakty? Jakie są konsekwencje przesadnej samodzielności? Laureatki XVI edycji Konkursu Sukces Pisany Szminką dzielą się swoim doświadczeniem, którego nie znajdziesz w biznesowych poradnikach. Ten tekst to ich szczere wyznanie z myślą o każdej z Was, które chcą założyć lub rozwijać własną firmę. A może też, po prostu, żyć bardziej na własnych zasadach.

Biznesowe bingo: muszę, nie mogę, powinnam, nie mam czasu
„Muszę zrobić wszystko sama. W końcu to moja firma i znam ją najlepiej.”
„Nie mam czasu na odpoczynek. Jeśli firma ma się rozwijać, ja nie mogę pozwolić sobie na nic nierobienie.”
„Powinnam dać z siebie jeszcze więcej.”
„Dobry produkt wystarczy, by ludzie go kupili.”
Utrzeliłaś wszystkie pozycje? Bingo! To typowe dla wszystkich przedsiębiorczyń na początku swojej biznesowej drogi. Nie sztuką jest nie popełniać błędów, sztuką jest wyciągać z nich wnioski.
Oto 5 biznesowych lekcji od Laureatek XVI edycji Konkursu Sukces Pisany Szminką!
LEKCJA NUMER 1: PODPISUJ UMOWY NIE TYLKO NA DOBRE CZASY
Agata Krulikowska-Florek, właścicielka marki Love Poland Design, w przeciągu dwóch ostatnich lat zwiększyła przychody firmy o ponad 200%. Jej sklep firmowy jest wizytówką Starego Miasta w Warszawie, a w ofercie ma tysiące pięknych pamiątek made in Poland, które można kupić w całym kraju. Nam mówi wprost o swoim największym błędzie: źle podpisanej umowie z klientem sieciowym. – Otarłam się o bankructwo. Nigdy później nie podpisałam tak niekorzystnej dla siebie umowy. Co zawiodło? Zaufanie do „ładnych cyferek”, planów sprzedaży i obietnic. – Nieważne co obiecują. Nieważne w ilu sklepach ma być sprzedawany twój produkt. Nieważne jak ładnie wyglądają szacunkowe cyferki. To jest plan na dobre czasy. Umowy podpisujemy przede wszystkim na te złe. Dziś Agata negocjuje długo i bez pośpiechu. Bo wie, że duży kontrakt nie zawsze równa się korzystnej współpracy.

LEKCJA NUMER 2: WŁASNA FIRMA TO CZĘSTO TERAPIA WSTRZĄSOWA
Dla Agnieszki Sochy, prezeski agencji pracy Workerservice, prowadzenie biznesu okazało się największym zaskoczeniem rozwojowym w życiu. Choć buduje prawdziwe imperium, generuje kilkudziesięciomilionowe przychody rok do roku i w przeciągu ostatnich 3 lat obroty jej firm wzrosły o 50%, to mówi otwarcie: – Często mówi się o strategiach, o wynikach, ale mało kto mówi o tym, że jako właścicielka biznesu codziennie konfrontujesz się z własnymi lękami, przekonaniami, stereotypami – także tymi, które dotyczą kobiet. Bycie przedsiębiorczynią to dla Agnieszki też codzienne odkrywanie siebie na nowo, na dodatek w kilku rolach jednocześnie: - Nagle okazuje się, że musisz być jednocześnie liderką, psychologiem, strateżką, HR-owcem i człowiekiem z krwi i kości, który też czasem ma dość.

LEKCJA NUMER 3: MÓW JĘZYKIEM LUDZI, KTÓRZY PODEJMUJĄ DECYZJE
Prof. Katarzyna Koziak to naukowczyni i dyrektorka naukowa BioResearch Pharma, która wyznacza nowe kierunki we współczesnej farmakologii. Efektem jej pracy są trzy opatentowane rozwiązania, które realnie zmieniają codzienność milionów pacjentów. W rozmowie przyznaje, że największym wyzwaniem dla niej było nauczenie się… komunikacji. – Jako naukowiec byłam przyzwyczajona do pracy w świecie badań i publikacji, ale nie znałam języka prawników, partnerów biznesowych i urzędów. Teraz jej produkty trafiają na rynek właśnie dlatego, że potrafi o nich mówić... ich językiem: - Dziś wiem, że nawet najbardziej przełomowy pomysł wymaga umiejętności komunikowania go właściwym językiem — precyzyjnym, zrozumiałym i zgodnym z przepisami.

LEKCJA NUMER 4: SIŁA TKWI W ZESPOLE, A NIE W PERFEKCJI
– Za długo myślałam, że wszystko muszę sama. I że nie mogę pokazać, że sobie nie radzę – mówi Khedi Alieva, prezeska Fundacji Kobiety Wędrowne. Jako liderka wspiera, integruje i buduje mosty międzykulturowe. Oddolną inicjatywę zamieniła w dynamiczne przedsiębiorstwo społeczne, działające w samym centrum Warszawy. W ciągu trzech lat zwiększyła liczbę klientów o 30%, rozszerzyła działalność i stworzyła nowe miejsca pracy dla kobiet z Kaukazu, Azji Środkowej i Bliskiego Wschodu. Jej historia to też ważna lekcja o tym, że samodzielność na dłuższą metę wcale nie uszlachetnia. Przeciwnie – wypala. Dziś Khedi dzieli się odpowiedzialnością, ufa zespołowi i pozwala sobie na szczerość. Bo to nie bycie perfekcyjną prowadzi do sukcesu, a autentyczność. – Teraz wiem, że proszenie o pomoc to siła, nie słabość. I że trzeba się dzielić odpowiedzialnością.

LEKCJA NUMER 5: ODPOCZYNEK TO NIE LUKSUS
Kontynuuje dzieło swoich dziadków, nadając mu nowy wymiar. Zwiększając sprzedaż o 30% w zaledwie dwa lata, udowodniła, że niewielki grunt może być dochodowym biznesem, a Klienci pokochali uprawiane przez nią nietypowe gatunki ziół i warzyw. Daria Latała, właścicielka gospodarstwa rolnego, po latach prowadzenia firmy przekonała się, że sukces nie jest sprintem, tylko długodystansowym biegiem. – Nie bój się odpoczywać. Odpoczynek uwolni twoją kreatywność i będzie komfortowym środowiskiem do podejmowania decyzji, racjonalnej oceny działań i planowania strategii. Kiedyś żyła zadaniami, dziś łapie balans. – Znajdując czas na odpoczynek, nie wyzbędziesz się radości z życia. Częstuj się zabawą, nie usztywniaj się, wyciągaj esencję z życia. Dzięki takiemu podejściu dalej realizuje swoje cele, bez utraty siebie. To jej złoty środek.

Biznes rozwijany z czułością dla samej siebie
To dla mnie niezwykle ciekawe, że gdy pytam Laureatki Konkursu Sukces Pisany Szminką o ich największe sukcesy, błędy czy lekcje, to nie mówią mi o tabelkach w Excelu, rundach inwestorskich czy publicznych wystąpieniach. Opowiadają za to o tym, co zazwyczaj – my, kobiety – staramy się przemilczeć. Mówią o zmęczeniu, o własnych błędnych przekonaniach, samotności i wątpliwościach. Ale to co wybrzmiewa najgłośniej, to odwaga. A ta rodzi się wtedy, gdy zaczynamy czerpać satysfakcję z działania na własnych zasadach.
Może ten przepis na sukces, stanie się również Twoim?
***
Aleksandra Moskal - Menadżerka ds. Projektów w Fundacji WłączeniPlus i redaktorka portalu Sukces Pisany Szminką oraz We Did It In Poland. Zajmuje się kampaniami społecznymi i content marketingiem. W ostatnich latach realizowała projekty dla takich marek jak BNP Paribas, Mastercard, Isla czy L'Oréal Paris. Z wykształcenia psycholożka, w trakcie studiów z seksuologii klinicznej. Obserwatorka ludzkich emocji i relacji. Opowiada historie, które mają znaczenie i pisze o ludziach, którzy zmieniają świat.