Co to są boty na Facebooku?

Boty, czyli programy naśladujące ludzkie zachowanie i wykonujące pewne czynności w zastępstwie człowieka, są jedną z najczęściej wykorzystywanych technologii. Zazwyczaj są wybierane przez duże firmy, które chcą zautomatyzować pewien szczebel kontaktu z klientem, szczególnie poprzez komunikatory w mediach społecznościowych. Bot na Facebooku to najprościej mówiąc program, który automatycznie odpowiada na komentarze i wiadomości wysyłane przez użytkowników do twojego profilu lub strony. Takie zautomatyzowane odpowiedzi są szczególnie przydatne przy prowadzeniu fanpage czy konta, które ma dużą aktywność na Messengerze. Z botów najczęściej korzystają sklepy internetowe, strony reklamujące daną markę czy usługę. Jest to bardzo wygodny sposób na odciążenie marketera prowadzącego stronę od “ręcznego” odpisywania na dziesiątki wiadomości. Boty na Facebooka mogą mieć wiele różnych funkcji, a do najpopularniejszych z nich należą: 

  • Sprzedaż: odpowiednio napisany bot jest w stanie zachęcić klientów do zakupu twoich usług czy produktów a także poinformować o nowościach w twojej ofercie. 
  • Obsługa klienta: od możliwości zamówienia produktów i usług, do odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, najnowocześniejsze technologicznie boty są w stanie przeprowadzić pełną rozmowę z klientem. 
  • Poznawanie potrzeb klienta: na podstawie kilku pytań bot może być w stanie rozpoznać preferencje danego użytkownika i wykorzystać je w późniejszych rozmowach. 
  • Informowanie klienta o bieżących tematach: boty mogą mieć funkcję newslettera, który wysyła użytkownikom ciekawostki i nowości dotyczące interesujących ich tematów. 
  • Rozrywka: niektóre boty to po prostu gry, w które możesz zagrać w Messengerze. W tej kategorii znajdziesz też na przykład bota, który ma funkcję podobną do popularnego serwisu randkowego. 

Bardziej zaawansowane boty są napisane tak, aby prowadzić rozmowę z użytkownikiem w inteligentny, imitujący drugą osobę sposób. Zadaniem takiego programu jest stworzenie konwersacji, w której użytkownik jest w stanie uzyskać na bieżąco odpowiedzi na zadawane pytania. Aktywność botów nie musi ograniczać się do odpisywania na wiadomości: mogą one też automatycznie komentować posty, zapraszać użytkowników do polubienia strony czy reagować na kontent wstawiony przez inne profile. 
Jedną z najmniej lubianych odmian tego typu programów są boty reklamowe, których głównym zadaniem jest przekazywanie ofert usług i produktów do jak największej ilości kont. Tak zwane spam boty na Messengerze wysyłają setki wiadomości - reklam do danej puli użytkowników. Ich działanie można porównać do wrzucania dużej ilości ulotek do twojej skrzynki pocztowej, bez względu na to, czy w ogóle jesteś w grupie docelowej danego produktu czy usługi. 

Chatbot na facebookowym messengerze - co to? 

Messenger to narzędzie Facebooka pozwalające prowadzić rozmowy tekstowe z innymi użytkownikami platformy. W aplikacji znajdziemy wiele ciekawych funkcji, takich jak wideo rozmowy, wysyłanie wiadomości głosowych, naklejek, gifów, usługi udostępniania lokalizacji i robienia zdjęć. Nic dziwnego, że Messenger jest jednym z najczęściej wybieranych komunikatorów na świecie: w 2020 roku korzystało z niego 1,3 miliarda osób. Na urządzeniach mobilnych program jest w pełni autonomiczny: możesz go używać bez instalowania aplikacji Facebook. Musisz jednak pamiętać, że twoje konto na komunikatorze musi być podpięte do istniejącego już profilu na FB. Obecnie Messenger nie służy już tylko do prowadzenia konwersacji z rodziną i znajomymi. Sklepy internetowe często używają aplikacji do kontaktu ze swoimi klientami. Użytkownicy Facebooka mogą poprzez wiadomość prywatną zamówić usługę, złożyć reklamację czy dowiedzieć się więcej na temat szukanego produktu. Marketer, który prowadzi takie konto, nie jest w stanie samodzielnie odpowiadać na wszystkie wiadomości, wysyłane też w godzinach nocnych i w weekendy. I tu właśnie przydaje się messenger chat box, czyli “inteligentny” program, który automatycznie odpowie na wiadomość, a do tego stworzy konwersację z klientem, często przypominającą rozmowę między dwiema osobami. Użytkownik, który wchodzi w rozmowę z chat boxem jest o tym najczęściej poinformowany. W przypadku, kiedy bot nie jest w stanie rozwiązać samodzielnie któregoś z tematów, przekierowuje klienta do kontaktu telefonicznego lub mailowego z osobą pracującą w supporcie danego sklepu czy marki. 

Messenger bot, czyli jak ustawić automatyczne odpowiedzi?

Aby zautomatyzować odpowiedzi na wiadomości i komentarze, najpierw musisz stworzyć swojego bota. Brzmi kosmicznie, prawda? Nie martw się. Nie będziesz potrzebować tutaj znajomości programowania. Możesz użyć jednego z łatwo dostępnych narzędzi. Niektóre z nich wymagają wykupienia abonamentu, jednak jesteś w stanie znaleźć programy, które spełnią swoją rolę bez dodatkowych kosztów. 

  1. Znajdź program do tworzenia botów (na przykład It’s alive, który świetnie sprawdzi się w przypadku, kiedy potrzebujesz mniej zaawansowanego bota).
  2. Podaj nazwę i krótki opis swojego bota. 
  3. Stwórz pierwszą interakcję bota. Przykład: dodaj słowo “witam” do słów kluczowych, a następnie stwórz treść wiadomości zwrotnej. Kiedy użytkownik wyśle wiadomość o tej treści, dostanie automatycznie zaplanowaną przez ciebie odpowiedź. 
  4. Dodaj inne interakcje i zależności, które będą ci potrzebne. Zastanów się, jakie pytania mogą zadawać najczęściej klienci twojej strony i dodaj do nich szablony odpowiedzi. 
  5. Połącz program ze swoim kontem na Facebooku i zintegruj bota z Messengerem. Wybierz jedną ze swoich stron, która ma być obsługiwana przez bota. Gotowe!