Dieta bezmleczna przeznaczona jest przede wszystkim dla osób cierpiących z powodu skazy białkowej. To alergia pokarmowa na białka mleka, która może występować zarówno u dzieci, jak i u dorosłych. Dieta bezmleczna polecana jest też osobom z nietolerancją białek mleka i laktozy. Wbrew pozorom, z powodu podobnej nietolerancji na kłopoty żołądkowe skarży się całkiem sporo osób. Czy taka dieta wymaga całkowitej rezygnacji z mleka i z jego przetworów? Co można jeść, a czego jeść nie wolno? I jak należy dostarczyć wapń do organizmu, skoro nie można go przyjmować w postaci produktów mlecznych?

Dieta bezmleczna – zasady

Dieta bezmleczna dla niektórych osób jest jedynym rozwiązaniem. Alergia na białka mleka czy nietolerancja białka mleka lub laktozy (cukru mlecznego) mogą wywołać wiele przykrych objawów. W przypadku alergii objawy to najczęściej problemy skórne – wysypka lub wyczuwalne ziarnistości. Oprócz nich mogą też wystąpić problemy pokarmowe, charakterystyczne również dla nietolerancji białka mleka czy laktozy. Wymioty, zaparcia, śluzowe biegunki, wzdęcia, kolki, uczucie przelewania w jamie brzusznej, oddawanie nadmiernej ilości gazów – na to wszystko narażone są osoby chore. Dieta bezmleczna może okazać się dobrym rozwiązaniem problemu, a polega na czasowym lub stałym wykluczeniu z jadłospisu mleka oraz innych produktów mlecznych. Trzeba również uważać na nietypowe produkty, zawierające białka mleka – a mogą być one ukryte w naprawdę różnych produktach. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że białka mleka znajdują się na przykład w wielu słodyczach, mięsie czy pieczywie. Dieta bezmleczna dla dzieci i dorosłych wygląda podobnie – trzeba wyeliminować wszystkie białka mleka. Zwłaszcza gdy chodzi o alergię pokarmową, gdyż wówczas nawet niewielka ilość alergenu może wywołać silną reakcję uczuleniową. Tym większą, im mocniej ktoś jest uczulony. 

Lubicie mleko migdałowe? Przez jego produkcję giną miliardy pszczół >>>

Dieta bezmleczna – jadłospis na jeden dzień

Jeśli ktoś nie ma wyboru i jedynym rozwiązaniem jest dla niego dieta bezmleczna, przepisy z nią związane wykluczają po prostu wszystkie produkty, które zawierają mleko. Chodzi tu o produkty wytwarzane z mleka zwierzęcego – nie dotyczy to mleka roślinnego. W diecie bezmlecznej trzeba wyeliminować również takie produkty mleczne jak śmietana, jogurt czy masło. Bita śmietana, lody, niektóre desery, pieczywo cukiernicze, omlety, zupy i sosy zabielane mlekiem – to tylko niektóre produkty, jakich należy unikać. Skoro z tak wieloma ograniczeniami łączy się dieta bezmleczna, co jeść przez cały dzień, by się lepiej poczuć? Warto stosować produkty zastępcze – masło klarowane, margaryny roślinne bezmleczne, napój ryżowy, migdałowy, sojowy, kokosowy, gryczany, jogurty i desery sojowe, sery, ciastka i czekolady wegańskie. Jeśli kogoś interesuje dieta bezmleczna, jadłospis na dzień może wyglądać następująco:

Śniadanie: jajecznica z pomidorami i 2 kromki bezmlecznego pieczywa

Drugie śniadanie: budyń wegański jaglany o dowolnym smaku

Obiad: grillowany łosoś z warzywami

Deser: bananowy pudding z dodatkiem nasion chia

Kolacja: 2 kromki bezmlecznego chleba z sałatą rzymską, papryką i oliwkami. 

Jak widać, dieta bezmleczna jest rygorystyczna, jednak trzeba pamiętać, że przechodzi się na nią dla swojego zdrowia. Dostępnych jest przy tym tak wiele produktów, że menu może być naprawdę bogate. 

Dieta bezmleczna – czy jest zdrowa?

Dieta bezmleczna przeznaczona jest dla wszystkich osób, które muszą zrezygnować z produktów mlecznych. Podobno aż 1/4 dorosłych ludzi cierpi z powodu nietolerancji laktozy. Z kolei jeśli chodzi o alergię na mleko, jest ona co prawda spotykana u niektórych dorosłych, jednak najczęściej cierpią na nią małe dzieci. Jeśli niemowlę ma skazę białkową, dieta bezmleczna dla matki karmiącej to jedyne wyjście z sytuacji. Kobieta może bowiem przekazywać alergen do ciała dziecka wraz z pokarmem. Dla osób, które źle się czują po spożyciu mleka, dieta bezmleczna jest oczywiście zdrowa, ponieważ eliminuje czynnik, który wywołuje to złe samopoczucie. Nieleczona skaza białkowa u dzieci może przyczynić się do powstania u nich astmy. Konieczne jest jednak wprowadzenie do menu zamienników mleka, żeby w jadłospisie nie zabrakło żadnych ważnych elementów. Dieta bezmleczna matki karmiącej będzie oczywiście czasowa, podczas gdy na przykład nietolerancja białka mleka nie minie i do menu należy się przyzwyczaić. Jeśli chodzi o nietolerancję laktozy, w sprzedaży jest w tej chwili mnóstwo produktów mlecznych, które jej nie zawierają – opatrzone są specjalnym napisem, żeby zainteresowani ich kupnem mogli je rozpoznać. 

Czym jest moon milk i dlaczego niektórzy powinni włączyć ten specyfik do codziennego menu? >>>

Jak uzupełnić wapń na diecie bezmlecznej? 

Nieważne czy na dietę bezmleczną przechodzi osoba dorosła, czy też trzeba ją zastosować u dziecka – menu musi zostać skomponowane w odpowiedni sposób, żeby organizm nie odczuł żadnych braków. Mleko i przetwory mleczne są ważnym źródłem białka, więc trzeba uzupełnić jego poziom w inny sposób. Jeśli to dieta bezmleczna dla matki karmiącej, przepisy będą jeszcze mocniej okrojone, jako że nie może ona jeść wszystkich produktów. Podobnie będzie na przykład, gdy ma to być jednocześnie dieta bezmleczna i bezglutenowa – przepisy muszą być opracowane tak, aby w menu nie było ani jednego, ani drugiego typu pożywienia czy napojów. Do jadłospisu – w celu uzupełnienia poziomu wapnia w diecie bezmlecznej – trzeba wprowadzić kaszę, fasolę, fasolkę szparagową, soczewicę, buraki, szpinak, maliny, mandarynki, owies, ryby drobno ościste i jaja. Jeśli produkty te będą często pojawiały się w menu, osoba na diecie bezmlecznej nie będzie odczuwała objawów niedoboru wapnia.