Dieta kopenhaska jest też znana jako dieta trzynastodniowa i dieta duńska. Jak wynika z opinii osób, które stosowały omawianą metodę, cechuje się ona wysoką skutecznością. Należy jednak podkreślić, że każda modyfikacja codziennego odżywiania, ukierunkowana na redukcję tkanki tłuszczowej, niesie ze sobą pewien element ryzyka. Warto pamiętać, że odchudzanie ma sens wyłącznie w sytuacji, gdy zmniejszenie wagi służy trosce o zdrowie. Nie istnieje jeden kanon piękna, który wskazuje, że atrakcyjna jest wyłącznie szczupła sylwetka. Pełne, okrągłe kształty też mogą być ponętne, warto o tym pamiętać, zanim przejdziemy na dietę.

Dieta kopenhaska - zasady

Dieta kopenhaska to metoda odżywiania, przewidująca niską podaż węglowodanów i kalorii. W tej metodzie odżywiania szczególnie ważna jest systematyczność - jeżeli dieta zostanie przerwana, należy zaprzestać jej stosowania. Ponowne rozpoczęcie odchudzania jest możliwe dopiero po upływie 3 miesięcy. Po całkowitym zakończeniu diety, jej ponowne zastosowanie jest możliwe dopiero po 24 miesiącach.

Zależnie od dnia, osoby stosujące dietę kopenhaską mogą spożywać 600-800 kalorii dziennie. Mówimy tu zatem o znacznym deficycie kalorycznym - dorosła osoba, zależnie od płci, wieku i stopnia aktywności fizycznej, potrzebuje przeciętnie od 1500 do 2500 kcal dziennie. Wdrażając dietę kopenhaską, dostarczamy organizmowi mniej kalorii, niż wydatkujemy. W ten sposób powstaje ujemny bilans energetyczny, który ma zmusić ciało do sięgnięcia po zapasy, zgromadzone w formie tkanki tłuszczowej. 

Dieta kopenhaska trwa 13 dni. Wszelkie modyfikacje w tym zakresie są niedopuszczalne. Nie można skrócić czasu trwania diety, ponieważ nie uzyskamy właściwego efektu. Czas odchudzania nie może też zostać wydłużony, bowiem stwarza to realne zagrożenie dla zdrowia - organizm nie może być zbyt długo pozbawiony cennych mikro- i makroskładników. 

Kolejna istotna rzecz, należy bezwzględnie przestrzegać zasad, co do ilości posiłków i godzin ich spożywania. Osoby na diecie kopenhaskiej zjadają tylko śniadanie, obiad i kolację. Pierwszy posiłek powinien być spożyty między godziną 8 a 9, drugi - między 12 a 14, a trzeci - między 16 a 18. W diecie kopenhaskiej nie można spożywać żadnych produktów spoza jadłospisu. Jakiekolwiek odstępstwo jest równoznaczne z przerwaniem odchudzania. 

W trakcie trwania diety, należy zrezygnować ze wzmożonej aktywności fizycznej. Wynika to ze znacznego deficytu kalorycznego, który towarzyszy odchudzaniu tą metodą. Wspomaganie tego procesu sportem byłoby zbyt dużym obciążeniem dla organizmu.

 

Dieta kopenhaska - jadłospis

Dieta kopenhaska jest niezwykle rygorystyczna, nie tylko pod względem czasu trwania, ale i listy produktów, które można spożywać. Jak w praktyce wygląda dieta kopenhaska? Jadłospis znacząco ogranicza podaż węglowodanów i tłuszczu. Do organizmu dostarczamy jedynie niewielką ilość węglowodanów prostych. Na liście dopuszczalnych pokarmów dominują przede wszystkim jajka, warzywa, chude mięsa, niektóre owoce. Istotną rolę w diecie kopenhaskiej odgrywa kawa, która ma dostarczyć energię. Poniżej przedstawiamy jadłospis, który osoby stosujące dietę kopenhaską powinny bezwzględnie przestrzegać.

Jadłospis diety kopenhaskiej - dzień pierwszy i ósmy:

na śniadanie pijemy kubek kawy z kostką cukru, obiad składa się z 2 jajek ugotowanych na twardo, szklanki gotowanego szpinaku i jednego pomidora, na kolację jemy befsztyk wołowy (200 g) i 5 liści sałaty przyprawionych oliwą z oliwek i sokiem z cytryny (po jednej łyżeczce).

Jadłospis diety kopenhaskiej - dzień drugi i dziewiąty:

śniadanie to ponownie kubek kawy z jedną kostką cukru, na obiad jemy befsztyk wołowy (200 g), 5 liści sałaty przyprawionych oliwą z oliwek i sokiem z cytryny (po jednej łyżeczce) i jeden owoc (grejpfrut albo jabłko), a na kolację - 1 plaster chudej szynki i 2, maksymalnie 3 szklanki jogurtu naturalnego.

Jadłospis diety kopenhaskiej - dzień trzeci i dziesiąty:

śniadanie składa się z kubka kawy z kostką cukru i z grzanki, na obiad jemy szklankę gotowanego szpinaku, 1 pomidor i 1 owoc, a na kolację - plaster chudej szynki, 2 jajka ugotowane na twardo i 5 liści sałaty przyprawionych oliwą z oliwek i sokiem z cytryny.

Jadłospis diety kopenhaskiej - dzień czwarty i jedenasty:

śniadanie to ponownie kubek kawy i kostka cukru, obiad składa się z  jajka na twardo, tartej marchewki i małego serka wiejskiego, a kolacja - z połowy szklanki kompotu i z 2-3 szklanek jogurtu naturalnego.

Jadłospis diety kopenhaskiej - dzień piąty i dwunasty:

na śniadanie jemy dużą tartą marchewkę z sokiem z cytryny, obiad powinien składać się z chudej ryby (300 g) ugotowanej na parze, na kolację jemy 5 liści sałaty i befsztyk wołowy (200 g).

Jadłospis diety kopenhaskiej - dzień szósty i trzynasty:

śniadanie to kubek kawy z kostką cukru i grzanka, na obiad jemy gotowaną pierś kurczaka (bez skóry) i 5 liści sałaty z oliwą z oliwek i z sokiem z cytryny, a na kolację - 2 jajka na twardo i startą marchew.

Jadłospis diety kopenhaskiej - dzień siódmy:

śniadanie to kubek gorzkiej herbaty (najlepiej zielonej), obiat powinien składać się z grillowanej lub pieczonej w piekarniku piersi z kurczaka i ze świeżego owocu. Siódmego dnia nie jemy kolacji.

W trakcie trwania diety, każdego dnia należy pić 1,5 litra niegazowanej wody mineralnej.

Dieta kopenhaska - jak szybko widać efekty?

Dieta kopenhaska ma charakteryzować się wysoką skutecznością. Jak szybko działa dieta kopenhaska? Efekty pojawiają się w miarę odchudzania, a po zakończonej diecie można stracić od 7 do 24 kg. Można zatem powiedzieć, że omawiany jadłospis rzeczywiście doprowadza do redukcji wagi, należy jednak pamiętać, że utrata kilogramów nie jest spowodowana wyłącznie zmniejszeniem objętości tkanki tłuszczowej. W trakcie trwania diety kopenhaskiej, tracimy też wodę i glikogen. 

Dieta kopenhaska - czy jest zdrowa?

Dieta kopenhaska jest niezwykle rygorystyczna, co może sugerować, że nie pozostaje obojętna dla organizmu. Jak wpływ na zdrowie wywiera dieta kopenhaska? Opinie wskazują na jej szybkie działanie, ale czy stosowany jadłospis jest bezpieczny? W trakcie odchudzania z zastosowaniem tej metody, pojawia się znaczny niedobór składników odżywczych, błonnika i węglowodanów złożonych. Także ilość posiłków i czas przerw między posiłkami nie zgadza się z zaleceniami Instytutu Żywności i Żywienia. Dieta kopenhaska nie może być określona jako zdrowa, zatem stosować powinny ją wyłącznie osoby, u których nie występują problemy zdrowotne i które nie pracują fizycznie. Przed wdrożeniem diety należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Dieta na spalenie tłuszczu – zasady, jadłospis, efekty >>>