Afrykańskie upały w Polsce to już norma. Przyzwyczailiśmy się do tego, że temperatura w dzień przekracza 30 stopni Celsjusza, a nocą oscyluje wokół 20. Jedni się cieszą, inni mają z tym problem. Bo dla wielu osób takie warunki oznaczają o wiele gorszą jakość snu, począwszy od ogromnych problemów z zaśnięciem. Jak sobie z tym radzić? Najłatwiej byłoby odpowiedzieć: zainwestować w klimatyzację (skoro klimat się zmienia, będzie niezbędna), ewentualnie zaopatrzyć się w porządny wentylator. Czasami jednak nawet on, a raczej jego odgłos, nie jest sprzymierzeńcem każdego, kto ma problem ze snem podczas upałów. Jakieś inne wyjścia? Owszem, jest ich całkiem sporo i każde z nich, nawet jednocześnie, radzimy wypróbować.

Upał w nocy. Jak sobie z nim radzić i cieszyć się dobrym snem? Zacznij od miejsca, w którym śpisz

Jeśli za dnia nie zadbasz odpowiednio o pomieszczenie, w którym spędzasz noc, trudno będzie Ci ją przetrwać bez problemów. Dlatego pod żadnym warunkiem nie zostawiaj otwartego okna w ciągu dnia, kiedy temperatura jest jeszcze wyższa, i jeśli możesz zasłoń je roletami, okiennicami czy markizą. Krótko mówiąc postaraj się, aby pokój w którym śpisz, miał możliwie najmniejszy dostęp do słońca, by uniknąć nagrzania. Pod wieczór, kiedy słońce zajdzie i na zewnątrz delikatnie się ochłodzi, warto zrobić przeciąg. Dobrym rozwiązaniem jest także zasłonięcie okna wilgotną firanką, zasłoną lub prześcieradłem. Materiał będzie parować, a zarazem chłodzić i nawilżać powietrze.

Zobacz także: Włączasz drzemki zanim wstaniesz? To szkodliwe dla zdrowia! Specjaliści wyjaśniają, dlaczego nie powinniśmy tego robić

Kiedy już odpowiednio przygotujesz pomieszczenie do spania, skup się na łóżku. Zrezygnuj z kołdry i jeśli już koniecznie potrzebujesz przykrycia, sięgnij po prześcieradło lub poszwę. Możesz spróbować też zwilżyć przykrycie. Z warstwami nie przesadzaj także jeśli chodzi o nocną garderobę. Niech będzie ograniczona do minimum i obowiązkowo uszyta z naturalnych, lekkich materiałów jak np. jedwab czy len. Zdajemy sobie sprawę, że nie wszyscy lubią spać nago, ale to także jedno z całkiem niezłych rozwiązań.

Jak spać w upały? Sprawdzone sposoby

To, co zjemy przed snem, ma kluczowy wpływ na to, jak spędzimy noc nie tylko podczas upałów. Nie powinno się jadać ciężkich, tłustych i smażonych potraw, które trawią się o wiele dłużej niż białka niż węglowodany. Warto pamiętać, że potrzeba około trzech godzin, by żołądek wykonał swoją pracę, a jedzenie trafiło do jelit. Jeśli położycie się w tym czasie spać, proces zostanie przerwany, a sen będzie zakłócony. Postaraj się, aby w upały jeść mniej i lżej. Dobrym pomysłem będzie sałatka lub makaron na zimno z warzywami czy z owocami. Wszystko po to, by nasz organizm był maksymalnie schłodzony.

A jeśli organizm, to także ciało. Tuż przed snem zaserwuj sobie zimny, ale naprawdę zimny prysznic. Zobaczysz, że od razu szybciej zaśniesz. Przed prysznicem z kolei nie zaszkodzi porządnie się zmęczyć, np. decydując się na szybki jogging. Niech to będzie nawet dziesięć okrążeń wokół bloku czy domu.

Zobacz także: Jak się wyspać? 8 sprawdzonych sposobów na dobry sen!