Afrykańskie upały w Polsce to już norma. Przyzwyczailiśmy się do tego, że temperatura w dzień przekracza 30 stopni Celsjusza, a nocą oscyluje wokół 20. Jedni się cieszą, inni mają z tym problem. Bo dla wielu osób takie warunki oznaczają o wiele gorszą jakość snu, począwszy od ogromnych problemów z zaśnięciem. Jak sobie z tym radzić? Najłatwiej byłoby odpowiedzieć: zainwestować w klimatyzację (skoro klimat się zmienia, będzie niezbędna), ewentualnie wybrać tańsza opcję i zaopatrzyć się w porządny wentylator. Czasami jednak nawet on, a raczej jego odgłos, nie jest sprzymierzeńcem każdego, kto ma problem ze snem podczas upałów. Jakieś inne wyjścia? Owszem, całkiem sporo. I każde z nich, nawet jednocześnie, radzimy wypróbować.

Upał w nocy. Jak sobie z nim radzić i cieszyć się dobrym snem? Zacznij od miejsca, w którym śpisz

Jeśli za dnia nie zadbasz odpowiednio o pomieszczenie, w którym spędzasz noc, trudno będzie ci ją przetrwać bez problemów. Dlatego pod żadnym warunkiem nie zostawiaj otwartego okna w ciągu dnia, kiedy temperatura jest naprawdę wysoka, a jeśli możesz zasłoń je roletami, okiennicami czy markizą. Krótko mówiąc, postaraj się, aby pokój w którym śpisz, miał możliwie najmniejszy dostęp do słońca, by uniknąć nagrzania. Pod wieczór, gdy słońce zajdzie i na zewnątrz delikatnie się ochłodzi, warto zrobić przeciąg. Dobrym rozwiązaniem jest także zasłonięcie okna wilgotną firanką, zasłoną lub prześcieradłem. Materiał będzie parować, a zarazem chłodzić i nawilżać powietrze.


Włączasz drzemki zanim wstaniesz? To szkodliwe dla zdrowia! Specjaliści wyjaśniają, dlaczego nie powinniśmy tego robić >>>
 

Kiedy już odpowiednio przygotujesz pomieszczenie do spania, skup się na łóżku. Zrezygnuj z kołdry! A jeśli już koniecznie potrzebujesz przykrycia, sięgnij po prześcieradło lub poszwę. Możesz spróbować też zwilżyć przykrycie. Z warstwami nie przesadzaj także jeśli chodzi o nocną garderobę. Niech będzie ograniczona do minimum i obowiązkowo uszyta z naturalnych, lekkich materiałów jak np. jedwab czy len. Zdajemy sobie sprawę, że nie wszyscy lubią spać nago, ale to także jedno z całkiem niezłych rozwiązań.

Jak spać w upały? Sprawdzone sposoby

To, co zjemy przed snem, ma kluczowy wpływ na to, jak spędzimy noc nie tylko podczas upałów. Nie powinno się jadać ciężkich, tłustych i smażonych potraw, które trawią się o wiele dłużej. Warto pamiętać, że potrzeba około trzech godzin, by żołądek wykonał swoją pracę, a jedzenie trafiło do jelit. Jeśli położycie się w tym czasie spać, proces zostanie przerwany, a sen będzie zakłócony. Tuż przed snem unikaj też słodkości. Generalnie postaraj się, aby w upały jeść mniej i lżej. Dobrym pomysłem będzie sałatka lub makaron na zimno z warzywami czy z owocami. Wszystko po to, by nasz organizm był maksymalnie schłodzony.

Odpowiednio zadbaj także o ciało. Tuż przed snem zaserwuj sobie zimny, ale naprawdę zimny prysznic. Zobaczysz, że od razu szybciej zaśniesz. Przed prysznicem z kolei nie zaszkodzi porządnie się zmęczyć, np. decydując się na szybki jogging. Niech to będzie nawet dziesięć okrążeń wokół bloku czy domu. Twój sen będzie ci za to wdzięczny. 


Jak się wyspać? 8 sprawdzonych sposobów na dobry sen! >>>