Scenariusz jest najczęściej bardzo podobny – jest tak dobrze, że lepiej nie może być, jest zdrowie, młodość, a przynajmniej niezależna od wieku szczytowa forma, apatyt na życie i wtedy pojawia się diagnoza. W Polsce co roku ponad 18 tysięcy kobiet dowiaduje się od lekarza, że ma raka piersi. 2 tysiące nich nie skończyło jeszcze trzydziestki.

Ochrona przed słońcem - wszystko, co należy wiedzieć

Ale tak wcale nie musi być. I właśnie dlatego powstała akcja, której znakiem rozpoznawczym jest różowa wstążka. Październik to miesiąc profilaktyki raka piersi i choćby dlatego warto przypomnieć jej historię. Ku przestrodze.

Skąd wzięła się różowa wstążka?

25 lat temu świadomość dotycząca tej choroby, mimo iż umierało na nią 12% Amerykanek, była nieporównywalnie mniejsza niż dziś. Gdy w 1988 roku na raka piersi śmiertelnie zachorowała Phyllis Starr Wilson, twórczyni siostrzanego dla Glamoura magazynu Self, redaktor naczelna postanowiła głośno zaprotestować. Wzorując się na czerwonej wstążce będącej symbolem chorujących na AIDS umieściła na okładce magazynu podobną, ale w różowej wersji, by w ten sposób złożyć hołd zmarłej koleżance.

Jak się później okazało, mimo iż Wilson chorowała latami ,wielu nie miało świadomości, na jaką chorobę cierpi. Ale to nie wszystko - Alexandra Penney poszła o krok dalej i do współpracy zaprosiła Evelyn H. Lauder, ówczesną vice dyrektor generalną Estée Lauder. Decyzją tej ostatniej wstążka stała się dekoracją najpierw jednej, a potem wszystkich kas w salonie marki przy Saks Fifth Avenue. Niedługo później Evelyn stanęła na czele Breast Cancer Research Foundation, które w swoim logo mogło mieć tylko jeden znak. Kobieta wiedziała, że gra warta jest świeczki. Choć sama zmarła na raka jajników, miała na koncie wygraną walkę właśnie z rakiem piersi. Jej fundacja zebrała ponad 700 milionów dolarów przeznaczonych na zapobieganie chorobie i zwiększanie świadomości profilaktyki, a także samo leczenie.

Jak się bronić przed rakiem piersi

Jest tylko jeden sposób, by uchronić się przed chorobą lub uchwycić ją we wczesnym stadium i jest nim regularne badanie. A dodatkowo regularnie przeprowadzane samobadanie. Ale nie bez znaczenia jest tez styl życia – wiedziałyście, że czynniki prowadzące do otyłości mogą zwiększać ryzyko wystąpienia raka piersi?

Kampanii na rzecz Walki z Rakiem Piersi Lauder Companies

Dziś akcja profilaktyki raka piersi ma ogromne grono odbiorców i nie mniejszą siłę przebicia i dotarcia do mas z ważnym przekazem. Tę ostatnią niezmienianie od lat pomaga jej budować koncern Estée Lauder. Co roku powstaje kolekcja produktów stworzonych specjalnie na tę okazję (ze znaczkiem różowej wstążki właśnie), a dochód ze sprzedaży produktów wchodzących w jej skład przeznaczany jest na badania nad rakiem piersi (konkretnie nad tym u kobiet z mutacją w genie BRCA1) i wynalezieniem lekarstwa, które prowadzone w Szczecinie. O tym, że akcja jest niebywałym sukcesem niech świadczy fakt, że w ciągu 10 lat kampanii (a zaczynano z jednym dedykowanym produktem) po dziś dzień zebrano w sumie ponad milion złotych.  

Agnieszka Witkowicz-Matolicz “Niezwykłe Dziewczyny. Rak nie odebrał im marzeń”

To nie wszystko. W tym miesiącu w księgarniach pojawiła się książka Niezwykłe dziewczyny. Rak nie odebrał im marzeń. To nie tylko pozycja zdradzająca ciemne strony chorowania. Przeciwnie – lektura ta pokazuje, jak się nie dać, nie zwariować, za to brać z życia pełnymi garściami mimo choroby. To duża zmiana wobec status quo, zgodnie z którym literatura poświęcona tej kwestii zdominowana jest przez pozycje, którym w większości brak happy endu. Historie bohaterek książki przekonują za to, że może być inaczej. Dają nadzieję, uderzają w mity krążące na temat tej choroby i przypominają, że choroba nie wybiera i może dotyczyć także bardzo młodych dziewczyn. A także, że warto wierzyć własnej intuicji i być zdeterminowaną, nawet jeśli to sprzeczne ze słowami lekarzy – historie bohaterek, które same zdiagnozowały u siebie zmienny mimo zapewnień, że nic się nie dzieje, niech służą za drogowskaz.

W galerii znajdziecie produkty będące częścią kampanii na rzecz Walki z Rakiem Piersi Lauder Companies. Dochód z ich sprzedaży zostanie przekazany na badania medyczne. Wśród partnerów koncernu Estee Lauder, którzy biorą udział w corocznej akcji są takie marki, jak Ania Kruk, Cardio Bunny, Belvedere, Elixa, Be Juicy, Lamy, Lourse, Millefiori, Moleskine, Poczta Kwiatowa, Kuchnia Artystyczna,  Wittchen i Yankee Candle.

Alicia Keys zwraca uwagę na bardzo ważny temat dotyczący kobiecości