Zarobki na Youtube

Kiedy powstał YouTube, nie wszyscy wierzyli w jego powodzenie, a tym bardziej nie spodziewali się skali jego sukcesu. Serwis, pomimo powątpiewań sceptyków, rozszerzył swoją działalność poza rodzinne Stany Zjednoczone i zyskał spektakularną popularność na całym świecie, stając się źródłem rozrywki, ale też naprawdę wysokich zarobków. Wiele najpopularniejszych kont na polskim YouTubie jest związanych z agencją LifeTube, która współpracuje z influencerami przy tworzeniu dużych kampanii reklamowych dla światowych marek. W pandemicznym 2020 roku ich wspólny przychód wyniósł ponad 42 miliony złotych! Udostępnianie swojego wizerunku w celach marketingowych to znaczna część pracy youtuberów, jednak, by stać się atrakcyjnym dla marek, trzeba osiągnąć określony poziom popularności. Influencer marketing to jedno z najbardziej opłacalnych źródeł zarobku na YouTubie. Twórcy lokują produkty określonych marek w odcinkach specjalnych, recenzują produkty lub usługi, a także stają się ambasadorami kampanii. Granica między współpracą z marką a zamianą swojego kanału w niekończący się ciąg reklam jest bardzo cienka, a wielu youtuberów niestety ją przekracza. Konsekwencją nieoznaczania płatnych współprac i polecania wątpliwej jakości wyrobów jest utrata zaufania widzów, a w efekcie spadek oglądalności.

Ile zarabiają YouTuberzy w Polsce i na świecie?

To, ile zarabiają internetowi twórcy w poszczególnych częściach świata zależy nie tylko od popularności samego kanału, ale przede wszystkim od ogólnego poziomu zamożności mieszkańców danego kraju. Przychód światowej klasy youtuberów jest większy od zarobków lokalnych twórców ze względu na liczbę subskrypcji i wyświetleń, ale również właśnie przez pojawianie się reklam w różnych krajach. Twórcy amerykańscy, brytyjscy, czy niemieccy mogą zarobić na reklamach znacznie więcej niż polscy, ponieważ widownia zachodnia jest dla firm bardziej pożądaną klientelą. O tym, ile można zarobić na jednej reklamie decyduje przede wszystkim budżet, jaki przeznaczy na to reklamodawca. Marki na etapie planowania zakładają, do kogo dotrzeć ma dana reklama i na tej podstawie wybierają kategorię kanałów, na których będzie ona wyświetlana. Według statystyk największy przychód materiały reklamowe uzyskują na kanałach beauty i lifestyle, zaś najmniejszy na treściach gamingowych. W praktyce jednak wygląda to nieco inaczej, ponieważ to właśnie rozrywka i gaming szczytują w rankingach popularności, zostawiając daleko w tyle beauty influencerki. 

Najlepiej zarabiający youtuberzy w Polsce

Fani najpopularniejszych polskich youtuberów pewnie nie raz zastanawiali się, ile wynoszą zarobki ich idoli. Jeśli zadawaliście sobie pytanie, ile zarabia Rezi, ile Blowek zarabia, a jakie są zarobki Friza, śpieszymy z odpowiedzią. Popularność na YouTubie zawdzięczają oni tematyce, jaką się zajmują. Kanały rozrywkowe i gamingowe mają najliczniejsze grona subskrybentów i generują nawiększe przychody, z którymi nie mogą się równać wypłaty za treści edukacyjne, czy lifestylowe. W oparciu o dane statystyczne zgromadzone z przestrzeni polskiego YouTuba, można wyciągnąć wnioski, że średnie wynagrodzenie miesięczne youtubera wynosi około 9 tysięcy złotych, natomiast najlepsi youtuberzy w Polsce mogą w jednym miesiącu zarabiać nawet 30 tysięcy złotych. Jak wyglądały zarobki najpopularniejszych youtuberów w Polsce u szczytu popularności ich kanałów? Oto zestawienie.
•    Friz – zarobki w granicach 111 – 238 tys. zł.
•    Stuu – zarobki w graniach 31 – 45 tys. zł.
•    Blowek – zarobki w graniach 19 – 28 tys. zł.
•    Rezi – zarobki w granicach 13 – 18 tys. zł.
•    Abstrachuje – zarobki w granicach 22 – 31 tys. zł.
•    Wip Bros – zarobki w granicach 16 – 22 tys. zł.

Najlepiej zarabiający YouTuberzy na świecie

To, ile można zarobić na YouTubie zależy przede wszystkim od widowni i wypełnienia powierzchni reklamowej określonymi materiałami. Wiek widzów kanału, ich status materialny, miejsce zamieszkania i zainteresowania to kluczowe elementy interesujące reklamodawcę, na których podstawie decyduje on, czy konkretna reklama prezentowana danej grupie odbiorców będzie maksymalnie efektywna. Powierzchnia reklamowa w postaci filmów najpopularniejszych światowych youtuberów jest dla reklamodawców bardzo atrakcyjna i są gotowi zapłacić naprawdę wysokie kwoty, by móc z niej skorzystać. Podobnie myślą marki, które chcą znaleźć w ich materiałach miejsce na lokowanie własnych produktów lub zawrzeć z twórcami umowy licencyjne. Wielu ze szczytowych twórców nie skończyło 25 lat, a najmłodszy (i najbogatszy) z nich ma jedynie 9 lat! Oto roczne zarobki najsłynniejszych youtuberów na świecie:
•    Rayan Kali – 29,5 mln dol.
•    MrBeast – 24 mln dol.
•    Dude Perfet – 23 mnl dol.
•    Rhett and Link – 20 mln dol.
•    Markiplier – 19,5 mln dol.
•    Preston Arsement – 19 mln dol.

Sposoby zarabiania na Youtube

Stwierdzenie, że bycie youtuberem to praca na pełen etat jest czysto metaforyczne, ponieważ ich zajęcia w żaden sposób nie da się przyrównać do pracy w stałym systemie godzinowym. Czas ich pracy jest nieregularny, a obecność w mediach społecznościowych musi trwać niemal całą dobę. Niekonsekwencja wiąże się także z wynagrodzeniem. Pensja youtubera nie jest odgórnie określona i stała, a stabilność finansowa może być bardzo ulotna. Miesięczne zarobki youtuberów nie ograniczają się jedynie do przychodów z filmów. Na ich wypłatę składają się także inne czynniki, do których należą:
•    współpraca z markami – twórcy mogą zarabiać, związując się z dużymi firmami kontraktami i reklamując na swoim kanale produkowane przez nie produkty czy usługi
•    wyświetlanie na kanale reklam – jeżeli kanał spełni wymogi YouTuba (1000 subskrypcji i 4000 godzin oglądania w ciągu 12 miesięcy), serwis wyświetla na nim wybrane przez siebie reklamy, za co twórca otrzymuje określone wynagrodzenie
•    subskrypcje premium – serwis wypłaca twórcom procent z przychodu z abonamentów, proporcjonalny do ilości czasu spędzonego na danym kanale
•    crowdfunding – niektórzy twórcy są wspierani finansowo przez swoich fanów, którzy za wpłacenie im określonej kwoty, mają dostęp do dodatkowych materiałów bądź inne przywileje
•    wypuszczanie produktów sygnowanych własnym nazwiskiem – licencja na logo, treści, czy motyw sprawia, że twórca otrzymuje procent od sprzedaży