Chcesz zostać uczestnikiem tego typu loterii, ale boisz się, że może być niezgodna z prawem? Zastanawiasz się, czy konkursy na Facebooku są prawdziwe? Tak, jeśli są prowadzone zgodnie z regulaminem serwisu, a ich organizatorem są rzetelne strony, możesz bez obaw brać w nich udział. Jeśli jednak sposób wyboru zwycięzcy lub treść zadania konkursowego jest dla ciebie niejasna i podejrzana, omijaj je szerokim łukiem. 

Sama organizacja konkursu to świetny sposób na zwiększenie zasięgów stron, a także szybkie wypromowanie marki. Specjaliści od prowadzenia social mediów często posiłkują się nimi, aby podnieść aktywność użytkowników lubiących dany fanpage. Jak zrobić konkurs na FB? Nie ma na to niestety jednego, uniwersalnego przepisu. To, jak będzie wyglądało zadanie konkursowe, zależy przede wszystkim od tematyki strony i oczekiwań obserwatorów. Pomysł na konkurs powinien być przede wszystkim kreatywny i związany z profilem danego fanpage’a. Post konkursowy powinien być też czytelny i przejrzysty, aby wzbudzać zaufanie potencjalnych uczestników.

Jak zrobić konkurs na FB?

Organizacja konkursu na Facebooku nie jest trudnym zadaniem. Najważniejszym etapem jest stworzenie ciekawego zadania konkursowego. Najlepiej, żeby pasowało do profilu twojej strony. Jeśli twój Facebook fanpage skupia miłośników tematyki beauty, zadanie konkursowe powinno być związane z zagadnieniem. Ważna jest tutaj też dobra identyfikacja wizualna. Opis konkursu powinien zawierać też zdjęcie czy grafikę, która będzie przykuwać uwagę użytkowników serwisu. Kolejną rzeczą, o którą musisz zadbać, są nagrody. Co chcieliby wygrać twoi obserwatorzy? Na jaką pulę nagród może pozwolić sobie twoja marka? Pamiętaj, że aby zachęcić wystarczającą ilość osób do wzięcia udziału w przedsięwzięciu, musisz zainwestować w warte zachodu nagrody dla zwycięzców. Ostatnią, ale bardzo ważną rzeczą, o której nie możesz zapomnieć, jest stworzenie czytelnego regulaminu konkursu. W jednym z akapitów poniżej znajdziesz informacje, co powinno się w nim znajdować. 

Konkursy na Facebooku - przykłady

Popularne konkursy na Facebooku opierają się zazwyczaj na dodawaniu przez uczestników tekstowych lub zdjęciowych komentarzy pod postami. Na pewno ważna jest kreatywna identyfikacja wizualna, która przyciągnie uwagę dużej ilości osób. W ten sposób jakiś czas temu konkurs zorganizowała marka Heinz, czyli popularny producent sosów do potraw. Fanpage wstawił na swoją tablicę abstrakcyjne zdjęcie słonia (widocznie przerobione w programie graficznym!), które od razu spotkało się z dużą ilością reakcji. Zadanie konkursowe polegało na stworzeniu nowej wersji śmiesznego obrazka. Większość użytkowników podeszła do tematu z dystansem, ale zdarzały się też negatywne komentarze. Trzeba jednak pamiętać, że nawet one spełniły swoją funkcję, czyli zwiększenie zasięgów strony. Fajnym pomysłem na konkurs była też akcja promocyjna firmy DecoMorreno. Marka wykorzystała w tym celu real time marketing, i stworzyła zadanie konkursowe związane z popularnym w tamtym okresie memem internetowym. Zadaniem dla uczestników było wymyślenie fabuły książki autorstwa znanego pisarza DecoMorreno. Konkurs spotkał się z setkami pozytywnych opinii i skutecznie zaangażował użytkowników. 

Natomiast przykładami źle zorganizowanych konkursów są wszystkie przedsięwzięcia niezgodne z regulaminem Facebooka. Jaki czas temu portal wprowadził ograniczenia, zgodnie z którymi częścią zadania nie może być publikacja konkursu na tablicach uczestników. Aktualne konkursy na Facebooku nie mogą zawierać zadań typu Udostępnij - polub - zaproś znajomych. Tego rodzaju działania są niezgodne z postanowieniami platformy, a nietrzymanie się zasad regulaminu może nieść za sobą poważne konsekwencje prawne. 

Regulamin konkursu FB

Pamiętaj, że każdy konkurs organizowany na Facebooku musi mieć regulamin. Nie musisz zamieszczać jego całości w poście konkursowym: wystarczy, że dodasz go w notatce albo na swojej stronie internetowej tak, aby każdy z użytkowników miał do niego swobodny dostęp. W regulaminie twojego konkursu powinny znaleźć się następujące informacje: 

  • Szczegółowe dane osoby lub firmy, która jest organizatorem konkursu. 
  • Klauzula, że konkurs nie jest organizowany przez Facebooka.
  • Warunki uczestnictwa w konkursie, czyli informacja, kto może brać w nim udział (na przykład czy są jakieś ograniczenia wiekowe).
  • Przebieg konkursu, czyli informacje o tym, ile dokładnie będzie trwał, w jakich datach jest organizowany, na czym konkretnie polega zadanie konkursowe i jakie są nagrody.
  • Klauzula dotycząca praw autorskich dla uczestników konkursu.
  • Informacja prawna dotycząca przetwarzania danych osobowych uczestników konkursu.
  • Informacja na temat możliwości ewentualnej reklamacji.

Szczegółowe opisanie wszystkich tych punktów może zająć ci trochę czasu, jednak nie martw się. Możesz zawsze posiłkować się gotowymi wzorami regulaminów dla konkursów na FB, które bez problemu znajdziesz w Internecie. 

Zobacz także:

Darmowy program do losowania zwycięzcy

Konkursy, w których zwycięzca ogłaszany jest w formie losowania, są nazywane loteriami. Ich organizacja ma wiele plusów, jednak trzeba mieć na nią oddzielne zezwolenie. Chęć organizacji loterii powinna zostać zgłoszona izbie celnej, ponieważ tego typu konkursy podlegają pod ustawę o hazardzie. Ponadto losowanie na FB musi zostać przeprowadzone w przejrzysty sposób - tak aby użytkownik nie miał wątpliwości co do uczciwości całego przedsięwzięcia. Z pomocą przychodzą tutaj programy do losowania zwycięzcy, które są bardzo często wybierane przy rozstrzyganiu loterii w Internecie. Darmowy program do losowania bez problemu znajdziesz w przeglądarce internetowej lub sklepach z aplikacjami na urządzenia mobilne. Pamiętaj, żeby używać tylko sprawdzonych i dobrze ocenianych programów (na przykład Web4you), aby zapobiec przypadkowemu ściągnięciu złośliwego oprogramowania na swój komputer czy smartfon.