Owoce w codziennej diecie są niezbędne. Dostarczają nam mnóstwa witamin i składników odżywczych, a część z nich jest bogata w przeciwutleniacze, które mają zbawienny wpływ na naszą cerę oraz opóźniają proces starzenia. Żadne z nich nie są takie same zarówno pod względem smaku, jak i wartości. Część z nich zawiera dużo cukru (fruktozy), inne są bogate w zdrowe tłuszcze. Które z nich powinniśmy jeść bardziej rozważnie, a które możemy spożywać do woli? 

Owoce o niskiej zawartości cukru cieszą się szczególną popularnością u osób stosujących dietę ketogeniczną. Warto jednak podkreślić, że chociaż niektóre owoce z pewnością zawierają więcej cukru niż inne, jako grupa produktów, wszystkie są pełne składników odżywczych, które są ważne dla naszego ogólnego zdrowia i dobrego samopoczucia. Świeże, zawierają naturalne cukry, a także mnóstwo witamin, minerałów i silnych przeciwutleniaczy, które są niezbędne dla naszego organizmu. Problem z owocami nie polega na samej zawartości cukru, lecz na ilości spożywanych owoców oraz sposobie ich przetworzenia.

Najdziwniejsze diety na świecie. Co jesteśmy w stanie zrobić w walce o szczupłą sylwetkę?
 

Jakie owoce mają mało cukru?

Zawartość cukrów w owocach różni się w zależności od ich rodzaju czy świeżości. Należy więc zwrócić większą uwagę na wielkość naszych porcji oraz sposób przetwarzania owoców, zamiast martwić się o to, który z nich zawiera najmniej cukru. Niemniej jednak, do takich zaliczymy m.in.:

  • Maliny
  • Jeżyny
  • Kiwi
  • Grejpfruty
  • Papaje
  • Arbuzy
     

Jakie owoce są bogate w cukier?

Są bogate w fruktozę oraz węglowodany, dlatego nie powinno się przesadzać z ich ilością (co nie oznacza rezygnacji!). Wśród nich znajdują się:

  • Wiśnie
  • Mango
  • Banany
  • Winogrona
  • Figi
     

A jak to wygląda jeśli chodzi o owoce w puszkach? 

Suszone i konserwowane owoce to zupełnie inna historia. Te dostępne w puszkach najczęściej są z dodatkiem syropów, a co za tym idzie, zawierają dużo więcej cukru. Co gorsza, nie jest to naturalnie występująca w nich słodycz, a sztucznie dodany słodzik, zwykle syrop glukozowo-fruktozowy, o negatywnym wpływie na nasze zdrowie. Suszone naturalnie (bez cukru) owoce są zdrowe i mogą stanowić dobrą przekąskę. Jednak warto mieć na uwadze, że objętościowo są mniejsze niż ich świeże odpowiedniki, więc jesteśmy skłonni zjeść ich więcej.

Dietetyczne wersje napojów gazowanych są równie szkodliwe co metamfetamina? >>>
 

Czy soki to dobre rozwiązanie?

Często soki zawierają dodane cukry, dlatego warto czytać ich składy i wybierać te w 100-procentach zrobione z owoców. W przeciwieństwie do całych i świeżych jabłek czy pomarańczy, wyciśnięte z nich napoje nie zawierają błonnika, a część witamin ulatnia się w procesie produkcji. Lepszym rozwiązaniem będą soki tzw. cold pressed. Te, ze względu na inną metodę wykonania, są o zdecydowanie bogatsze w minerały. Ciężej je dostać, ale wraz z biegiem czasu w swojej ofercie ma je coraz więcej kawiarni i sklepów.

Zobacz także: Czy należy zmienić dietę po ukończeniu 20 i 30 lat? Pytamy eksperta, jak powinno się odżywiać w tym wieku