Jak opisywać zdjęcia na Instagramie?

Wiele osób myśli, że stworzenie interesującego profilu na Instagramie to bułka z masłem. Niestety, jest to znacznie bardziej skomplikowane niż mogłoby się wydawać. Największą trudnością jest oczywiście konkurencja. Aby zostać dostrzeżonym, trzeba przebić się przez gąszcz innych profili, często o podobnej tematyce i znaleźć sposób na to, jak wyróżnić się na ich tle. Najpiękniejszy i najbardziej zaplanowany feed, czy wymyślenie chwytliwej nazwy na Instagrama często nie są wystarczającymi powodami dla odbiorców do pozostania właśnie na twoim profilu. Aby tworzyć intrygujące treści należy pamiętać o kilku zasadach:

  • zastanów się, do kogo się zwracasz  – określenie grupy odbiorców jest bardzo pomocne w tworzeniu treści zarówno dla kont prywatnych, jak i firmowych. Lepiej pisać bezpośrednio, czy może zachować dystans? Warto żartować, czy jednak zachować powagę? Wyobrażenie sobie odbiorcy rozwieje te i wiele innych wątpliwości.
  • angażuj – z punktu widzenia marketingu najbardziej wartościowa grupa odbiorców powinna tworzyć zaangażowaną społeczność. Jak zbliżyć ludzi do siebie? Zachęcaj do dyskusji i dbaj o to, by odbiorcy czuli, że współtworzą twój profil    
  • zachęcaj do działania – czasem twoi obserwatorzy mogą potrzebować dodatkowej zachęty do zostawienia komentarza. Zadawaj pytania, rozpoczynaj dyskusję, proś o poradę i daj im szansę się wypowiedzieć

Oprócz tych zasad, warto zwrócić też uwagę na to, by opisy nawiązywały do aktualnych wydarzeń. Nie muszą to być oczywiście polityczne czy ekonomiczne nowinki ze świata, ale aktualne informacje z branży, którą się zajmujesz i której dotyczy tematyka twojego profilu. Jeżeli masz na podpisy pod postami inny pomysł i nie widzisz w nich miejsca dla bieżących spraw, wykorzystaj do tego instastories. Codzienna aktywność z pewnością przyniesie ci nowych followersów i zwiększy ruch na twoim profilu.

Opisy na Instagram - propozycje

Na post na Instagramie nie składa się jedynie zdjęcie, ale też opis. Często, nie mając pomysłu na insta opisy, pomijamy je lub zastępujemy hashtagami. To duży błąd! Czasy skuteczności hashtagów typu #follow4follow minęły bezpowrotnie, a im szybciej się w tym pogodzimy, tym lepiej dla nas. O ile hashtagi mają znaczenie dla odkrywania twoich treści przez nowe osoby, o tyle ich nagromadzenie połączone z brakiem opisu sprawi, że twój profil będzie wydawał się niewiarygodny i nastawiony jedynie na zdobywanie jak największych zasięgów. Niestety, nierzadko zdarza się, że duża liczba followersów wcale nie gwarantuje sukcesu w Internecie, a nazwy na Instagrame, które obserwują nasz profil to osoby zupełnie nie zainteresowane naszą działalnością. Jednym z podstawowych zadań opisu pod zdjęciem na Instagramie jest zaangażowanie użytkowników do działania: lajkowania, pisania komentarzy, udostępniania, czy robienie zakupów. Jest to ważne zarówno w kontekście osób, które szybko przewijają strony na smartfonie, jak i dla tych, którzy przeglądają Instagram na komputerze.

To, jaki tekst pod zdjęcie stworzyć zazwyczaj zależy od samej fotografii. Gdy publikujesz pocztówkę z wakacji, spytaj odbiorców, w jaki sposób lubią odpoczywać lub gdzie w tym roku spędzają urlop. Jeżeli dodajesz zdjęcie z zakupów, w opisie rozpocznij dyskusję o ulubionych markach odzieżowych, czy o stosunku do fast fashion. Możesz też poruszyć temat ulubionych potraw, seriali, czy pomysłów na spędzanie wolnego czasu. Jak we wszystkim w życiu, także w opisach na Instagramie trzeba zachować umiar i znaleźć złoty środek. Post nie może bombardować odbiorców pytaniami, ale też nie powinien całkowicie ignorować ich obecności. Pamiętaj, że to właśnie opisy pod zdjęciami tworzą twoją więź z obserwatorami – kiedy opowiesz im o sobie i staniesz się osobą bardziej przystępną, z pewnością zrobią to samo.

Angielskie cytaty, czyli fajne podpisy do zdjęć na IG

Inspirujący cytat z książki, tekst piosenki oddający twój humor, czy życiowe motto? Opisy pod zdjęciami na Instagramie mogą przyjmować formę wpisów przypominających notkę na blogu, ale nie jest to jedyny sposób na zainteresowanie odbiorcy. Jednym z trików na utrzymanie odbiorców jest intrygowanie ich, a dobrym sposobem na to jest umieszczanie w opisie fragmentów z książek, filmów, piosenek, czy wypowiedzi autorytetów. Czasem słynne słowa innego człowieka lepiej opisują zdjęcie lub celniej oddają nasz nastrój niż nasze własne. Można zapisać je w innym języku lub bez podawania pełnego źródła, co zmusi użytkowników do szukania go we własnym zakresie, a tym samym zaangażuje ich do aktywności związanej z naszym profilem. Dobrze sprawdzą się cytaty angielskie lub motto życiowe po angielsku.

Ten rodzaj podpisywania zdjęć polecamy osobom, które na Instagramie prowadzą blog osobisty lub kierują swoją działalność w stronę lifestyle'u. Opisy życiowe, nawet te najciekawsze, często nie przyciągają uwagi i nie wzbudzają w odbiorcach emocji. Wymyślając dobry opis, musisz pamiętać o tym, że Instagram wyświetla jedynie jego 3 pierwsze linijki, a reszta pojawia się dopiero po rozwinięciu. To, czy obserwatorzy będą chcieli dowiedzieć się, co mamy do powiedzenia zależy od tego, czy uda nam się ich zaciekawić pierwszym zdaniem. Cytat lub motto warto włączyć do opisu również z innego powodu – bardzo dobrze wyglądają wizualnie. Nie oszukujmy się, nieważne jak doskonale stworzony opis nie przykuje uwagi odbiorców jeżeli będzie podany w formie długiej ściany tekstu. Warto dzielić tekst, wstawiać przerywniki i emotikony, dzięki czemu stanie się on atrakcyjniejszy dla potencjalnego czytelnika.