Co to jest siemię lniane?

Siemię lniane to inna nazwa na nasiona lnu. Mają charakterystyczny brązowy kolor i są niewielkich rozmiarów. Niech jednak nie zwiedzie was ich niepozorny wygląd. Są one bogate w kwas foliowy, błonnik, białko, cenne składniki mineralne oraz witaminy z grup A, B, C, D, E i K.

Nasiona lnu mają też wiele ciekawych właściwości leczniczych. Dzięki wysokiej zawartości kwasów Omega-3 obniżają poziom tzw. złego cholesterolu, a ponadto wspomagają odchudzanie i dają uczucie sytości. 

Wiele osób wykorzystuje siemię lniane na żołądek, ponieważ ziarenka znacznie łagodzą dolegliwości układu pokarmowego. Osłaniają żołądek, normalizując procesy trawienia, i oczyszczając zawartość jelit. 

Wspomniany produkt dobrze sprawdzi się także przy przeziębieniach i infekcjach górnych dróg oddechowych. Ponadto trzeba wspomnieć o fantastycznym wpływie siemienia lnianego na włosy, skórę i paznokcie.


Semiwegetarianizm: co jeść? Jakie są jego wady i zalety? >>>
 

Istotną zaletą siemienia lnianego jest to, że nie zawiera ono glutenu – jest to więc znakomity produkt także dla osób uczulonych na ten składnik.

Siemię lniane w ziarenkach czy olej z siemienia lnianego – co sprawdzi się lepiej? Eksperci są zdania, że najbardziej naturalnym i neutralnym dla ludzkiego organizmu produktem jest siemię lniane w oryginalnej postaci, mianowicie w ziarenkach. Jest tak, ponieważ ziarna zawierają dodatkowo błonnik, fitozwiązki i przeciwutleniacze, które nie są obecne w oleju.

Kolejna wątpliwość wiąże się z odmianą siemienia. Najbardziej powszechne jest siemię lniane złociste i brązowe. Tak naprawdę oba rodzaje mają podobną zawartość składników odżywczych, więc trudno ocenić, które siemię lniane jest lepsze.


Sok z brzozy: na co pomaga i co można z nim zrobić? >>>
 

Siemię lniane na żołądek i zaparcia

Zwolennicy naturalnych terapii leczniczych wykorzystują siemię lniane na jelita i żołądek. Jeśli tylko pojawi się problem zaparć lub bolesnych skurczy, warto skorzystać właśnie z niezwykłych właściwości ziaren lnu.

Kleik z siemienia lnianego znacząco poprawia perystaltykę jelit, działa osłonowo na żołądek, a ponadto – ze względu na dużą zawartość błonnika – przyczynia się do redukcji zaparć, wzdęć i biegunek. Już 2 łyżki stołowe ziaren dziennie dostarczają ponad 20% dziennej dawki błonnika.

Jeśli kiedykolwiek napar z siemienia lnianego kojarzył się Wam z kisielem, to jest to jak najbardziej słuszne skojarzenie. Ziarenka mają tzw. śluzy roślinne, czyli rozpuszczalne w wodzie włókna, tworzące żelową konsystencję. Ten naturalnego pochodzenia żel powleka błony śluzowe przełyku, żołądka i częściowo dwunastnicy, zabezpieczając te organy przed agresywnym działaniem kwasu solnego, co skutkuje zmniejszaniem się zgagi.


Arbuz – właściwości, witaminy, cukier, kalorie. Za co go kochamy? >>>
 

Jak przygotować siemię lniane?

Jak zaparzyć siemię lniane? Najczęściej sporządza się odwar z nasion lnu. W tym celu jedną łyżkę siemienia lnianego zalej szklanka letniej wody i powoli gotuj w rondelku pod przykryciem przez około kwadrans. Po przestygnięciu przecedź odwar i pij 1/2 szklanki dwa razy dziennie.

Nie wszystkim ziarna lnu muszą smakować, więc jeśli jesteście sceptyczne wobec smaku tego naturalnego produktu, możecie dodać chwilę przed wypiciem naturalny sok.

Ale len do picia nie musi przybierać jedynie dobrze wszystkim znanej formy odwaru. Polecamy również bardziej nowoczesną metodę – w tym celu warto wykorzystać siemię lniane mielone, które można dodawać na przykład do standardowego smoothie owocowego lub warzywnego, do owsianki, a nawet do zup kremów.


Przepisy na smoothie – te kokajle poprawiają nastrój, skórę i metabolizm. Nasze TOP 5 >>>
 

Mała rada: nie kupujcie zmielonego ziarna ze sklepu – lepiej zmielić samodzielnie, na przykład w standardowym młynku do kawy lub w blenderze kielichowym. Wówczas macie pewność, że produkt ma pełnię wartości odżywczych.

Trzeba jednak mieć na uwadze, że w osoby, które borykają się z poważnymi i przewlekłymi problemami z układem trawiennym, powinny pić sam wywar z siemienia. W ich przypadku "eksperymenty" z mielonymi ziarnami dodawanymi do potraw niekoniecznie się sprawdzą.


Seler naciowy – upiększa i odchudza. Właściwości i przepisy >>>
 

Jak pić siemię lniane?

Kiedy pić siemię lniane – rano czy wieczorem? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, bo wszystko zależy od upodobań i stylu życia. Możecie na przykład zalać jedną łyżkę ziarenek gorącą wodą przykryć kubkiem i odstawić na noc. Siemię lniane na czczo? Jak najbardziej! Przygotowany wieczorem napój, wraz z ziarenkami, możecie spokojnie wypić rano na pusty żołądek.

Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by przygotować całość wieczorem tuż przed snem lub rano przed wyjściem, ponieważ napój z nasionami lnu nadaje się do spożycia już kwadrans po zalaniu.

Jak często pić siemię lniane? Wszystko zależy od indywidualnych potrzeb i możliwości organizmu. Nie można się do tego zmuszać i warto wprowadzać ten produkt do diety stopniowo – najpierw raz w tygodniu po jednej łyżeczce, a potem kilka razy w tygodniu po dwie łyżki stołowe. Po miesiącu regularnego picia siemienia będziecie już mogły zauważyć pierwsze efekty stosowania.

Siemię lniane: przeciwwskazania

Zasadniczo większość osób może przyjmować siemię lniane w postaci odwaru. Istnieją jednak wyjątki od tej reguły.

Siemię lniane może mieć działanie przeciwzakrzepowe i obniżające cholesterol. Oznacza to, że jeśli przyjmujecie leki o takim działaniu, powinnyście unikać ziaren lnu lub spożywać go wyłącznie po konsultacji z lekarzem albo dietetykiem.


Zasady zdrowego odżywania, o których nie słyszałaś. Mało znane, a ważne! >>>