Coraz więcej Polaków rezygnuje z mięsa. I są na to dowody! Z ostatniego raportu IQS wynika, że że aż 43% z nas ogranicza lub w ogóle porzuca jedzenie mięsa. I choć zaledwie 2% twardo deklaruje, że w ogóle nie je mięsa, to te 39% i tak jest świetnym wynikiem. Co z resztą? Brak zmian w diecie może być spowodowane brakiem świadomości, czym to mięso można zastąpić. Bo przecież chyba każdy człowiek chcący przejść na wegetariański bądź wegański sposób odżywiania, zastanawia się, czy nie będzie mu brakowało smaku dań mięsnych. W końcu to duża zmiana. Na szczęście wiele potraw, które składają się wyłącznie ze składników mięsnych (burgery, wędliny, pasztety) można przygotować na bazie produktów pochodzenia roślinnego. Przy pomocy odpowiednich przypraw jesteśmy w stanie osiągnąć ten sam, a czasami nawet lepszy smak!

Według niektórych dietetyków mięso jest nie do zastąpienia. Stanowi ono bogactwo żelaza, cynku, wapnia i co najważniejsze białka. Jednak o to również nie musicie się martwić, ponieważ istnieje wiele produktów, dzięki którym nadal będziecie żyć zdrowo. Specjalnie dla was wybraliśmy 5 składników, które dostarczą waszym organizmom odpowiednią ilość potrzebnych witamin i minerałów!

Czym zastąpić mięso w diecie wegetariańskiej: soczewica

Soczewica jest jedną z pierwszych roślin uprawnych i należy do grupy roślin strączkowych. To podstawowy element diety każdego wegetarianina/weganina. Zawiera w sobie około 30% przyswajalnego białka, potas, magnez, witaminę B oraz błonnik. Występuje w wielu odmianach. Dostępna jest w czterech kolorach: czerwonym, zielonym, brązowym oraz czarnym. Potrzebujecie większej ilości zalet? Szybko się ją gotuje, jest tania i sycąca! Odpowiednio przyprawiona ma smak zbliżony do mięsa. Z soczewicy można przygotować przepyszne burgery, pulpety lub pasztet. 

Zobacz także: Boicie się przejścia na wegetarianizm? Wasza obecna dieta wcale może nie być lepsza!

Czym zastąpić mięso w diecie wegetariańskiej: soja

Podobnie jak soczewica, soja również zalicza się do roślin strączkowych, z rodziny bobowatych. Jej pochodzenie przypisuje się kuchni azjatyckiej. To chyba najczęściej używany produkt, który ma na celu uzupełnienie białka dostarczanego przez mięso. Najbardziej powszechnym produktem uzyskiwanym z soi jest tofu, wegański ser, który dostępny jest w różnych wersjach: naturalnym, wędzonym i marynowanym. Tofu doskonale sprawdza się jako zamiennik mięsa drobiowego. W przypadku diety wegańskiej jest to doskonała alternatywa dla serów z mleka zwierzęcego.

Czym zastąpić mięso w diecie wegetariańskiej: kalafior

Jeżeli nie próbowaliście jeszcze steków z kalafiora, to najwyższy czas zabrać się za przyrządzenie tego dania! Uwierzcie nam, nie będziecie tego żałować. Idealnie przygotowany kalafior swoim smakiem jest w stanie zastąpić królującego wcześniej na talerzu kurczaka. Podany w panierce i z sosem barbecue może sprawdzić się w roli "skrzydełek". Dzięki swojemu delikatnemu smakowi łatwo przyswaja wszelkiego rodzaju przyprawy.

Zobacz także: IKEA chce wprowadzić hot dogi dla wegetarian

Czym zastąpić mięso w diecie wegetariańskiej: grzyby

Wiecie, jak brzmi potoczna nazwa grzybów? Mięso lasu. To właśnie one wydobywają głębie smaku we wszystkich mięsnych potrawach. Ich mięsista struktura sprawia, że idealnie sprawdzą się jako zamiennik mięsa w takich potrawach jak strogonow. Szczególnie polecamy wam grzyby boczniaki oraz pieczarki Portobello, z których po zamarynowaniu i upieczeniu przygotować można pyszne burgery.

Czym zastąpić mięso w diecie wegetariańskiej: fasola

Warzywa strączkowe powinny stanowić podstawę diety każdej osoby, która przymierza się do rezygnacji z mięsa. Fasola to królowa kuchni wege! Można z niej przygotować przepyszny pasztet, kotlety a nawet smalec, który z dodatkiem pieczonego jabłka i cebulki powali was swoim smakiem na kolana. Fasola jest sycąca, więc po takim posiłku nie będziecie dojadać i wytrzymacie bez problemu do kolejnego dania.

Czym zastąpić mięso w diecie: ciecierzyca 

Dietetycy uważają ją za magiczną. A wszystko to dzięki jej właściwościom - ciecierzyca to bowiem niezwykle wartościowy składnik w diecie. Zawiera białko, żelazo, błonnik oraz kwas foliowy. Regularne spożywanie cieciorki pozwala uchronić organizm od wielu chorób, jak choćby cukrzyca drugiego typy, miażdżyca czy otyłość. Chyba najpopularniejszą formą, w jakiej możecie spotkać się z cieciorką, to hummus. Ale nie tylko! Z ciecierzycy robi się również pasztety, o i oczywiście zupę. To bogate źródło białka, więc jeżeli zamierzacie porzucić mięso, ciecierzyca powinna na stałe zagościć w Waszym jadłospisie. 

Czym zastąpić mięso: tofu i tempeh

Tofu ma tyle samo zwolenników co przeciwników. Dlatego wiemy, że nawet osoby wykreślające z diety mięso, nie zawsze przekonają się do tego składnika. Nie zmienia to jednak faktu, że warto znać jego drogocenne właściwości. Jest to produkt pozyskiwany z mleka sojowego. Bywa, że nazywa się go również wegańskim twarogiem. Z kolei tempeh, także pochodzący z soi, powstanie w wyniku procesów fermentacyjnych. Zarówno jeden jak i drugi produkt charakteryzuje się wysoką zawartością białka, więc są idealnym substytutem mięsa w diecie wegetariańskiej. 

Zobacz także: Masz ochotę na stek, ale nie jesz mięsa? Te warzywa go zastąpią