Co to jest dieta samuraja?

Dieta samuraja to oparty na diecie paleo program żywieniowy, który dedykowany jest sportowcom oraz osobom szczególnie aktywnym fizycznie, których organizm potrzebuje szybkiej regeneracji po treningu.

W diecie samuraja ważne jest spożywanie określonych produktów o określonych porach - istotne jest również to, by były one jak najmniej przetworzone, najlepiej świeże. Czego możesz nauczyć się od osób stosujących dietę samuraja?

Dieta samuraja - wyeliminuj fast foody

Dieta samuraja jest oparta na tych samych zasadach, co dieta paleo - spożywanie produktów jak najmniej przetworzonych. W związku z tym, w diecie samuraja z jadłospisu odpadają wszelkie dania gotowe i fast foody. Dlaczego warto przyjąć tą zasadę w codziennym życiu?

Żywność wysokoprzetworzona zawiera ogromne ilości konserwantów, soli i substancji polepszających smak. Wiele z nich ma bardzo negatywne oddziaływanie na przewód pokarmowy, wątrobę i nerki. Nieprawidłowe odżywianie prowadzi do spadku odporności i rozwoju chorób - w tym między innymi wrzodów żołądka, marskości wątroby czy nowotworów.

Jeśli chcesz zdrowo się odżywiać, ale nie masz czasu na samodzielne przygotowywanie potraw według przepisów - warto rozważyć wykupienie cateringu. Obecnie coraz więcej firm ma w swojej ofercie dietę samuraja - a dzięki subskrybcji i rabatom catering jest o wiele tańszą i zdrowszą opcją niż gotowe dania oraz fast foody.

Dieta samuraja - owoce i warzywa to podstawa

Podstawą jadłospisu w diecie samuraja są świeże warzywa i owoce. To one zapewniają dostarczanie do organizmu cukrów prostych, które są w całości przetwarzane na energię i nie odkładają się w postaci tkanki tłuszczowej.

Warzywa i owoce w jadłospisie są również źródłem witamin, minerałów i składników odżywczych. Co ważne - ich wchłanialność jest o wiele lepsza, niż w przypadku witamin syntetycznych (np. w tabletkach czy syropach).

Niektóre warzywa i owoce są bogatym źródłem błonnika pokarmowego. Składnik ten jest szczególnie ważny, ponieważ pomaga utrzymać właściwą perystaltykę jelit, zmniejsza wchłanianie cholesterolu oraz obniża poziom cukru we krwi.

Owoce i warzywa powinny w zdrowej, zbilansowanej diecie stanowić przynajmniej połowę produktów spożywanych w ciągu dnia. Warto urozmaicać nimi posiłki - do jogurtu wrzucić garść malin, do obiadu przygotować sałatkę złożoną z kilku warzyw, a na deser zjeść mus z jabłka i banana.

Dieta samuraja - wyeliminuj cukier z jadłospisu

Dieta samuraja została stworzona z myślą o osobach aktywnych fizycznie. Ma ona za zadanie wspomagać procesy regeneracji organizmu po forsownych treningach oraz utrzymać organizm w zdrowiu, pomimo dużego wysiłku. Jednym z kluczowych czynników jest w tym przypadku wykluczenie z jadłospisu cukru rafinowanego (białego) - zarówno w czystej formie, jak i jego pochodnych.

W diecie samuraja nie znajdziesz niczego, co jest zbędne twojemu organizmowi - tak jest w przypadku białego cukru oraz produktów, które zawierają ten składnik. Cukier w postaci sacharozy, syropu glukozowo-fruktozowego czy po prostu w kryształkach nie posiada żadnych wartości odżywczych - jest po prostu polepszaczem smaku.

Nadmierne spożycie cukru oraz jego pochodnych powoduje problemy zdrowotne, takie jak otyłość, nadwaga, próchnica czy insulinoodporność (bardzo groźna przy cukrzycy). Warto więc pójść śladem wojowników z Dalekiego Wschodu i wykluczyć ten składnik całkowicie ze swojego jadłospisu - zamiast cukru słodzić herbatę naturalnym miodem, a zamiast batonika zjeść kiść winogron lub dwa banany. Owoce są dobrym źródłem nie tylko cukrów prostych (czyli tych najszybciej przetwarzanych na energię), ale również witamin i minerałów.

Dieta samuraja - nie rezygnuj z węglowodanów!

Dieta samuraja znana jest ze swojego niekonwencjonalnego podejścia do węglodowanów - przez wiele diet odchudzających wykluczanych jako "źródło pustych kalorii". Nie musi tak być - wystarczy, że odpowiednio dobierasz produkty, które mają być źródłem tego składnika oraz pory ich spożycia.

W diecie samuraja węglodowany powinny być spożywane około południa - w porze lunchu. Dzięki temu organizm ma dużo czasu na ich strawienie oraz zużycie. Spożywanie węglowodanów w połowie dnia da ci zastrzyk energii na jego drugą część.

Warto również pamiętać o tym, by dobrze selekcjonować źródła tego składnika odżywczego. Zamiast jasnego pieczywa lepiej sięgnąć po ryż - biały, basmati lub brązowy. W przeciwieństwie do białego chleba, jest on dobrym źródłem błonnika pokarmowego - daje również uczucie sytości na dłużej, dzięki czemu unikniesz podjadania między posiłkami.

Z diety samuraja warto zaczerpnąć podejście do węglowodanów - produkty będące ich dobrym źródłem, serwowane raz dziennie w połowie dnia mogą przynieść ci same korzyści, na czele z dodatkową energią do pracy.

Sałatki fit, które zrobisz w 5 minut. Nasze ulubione przepisy >>>

Dieta samuraja - ruch to zdrowie!

Dieta samuraja jest dedykowana osobom, które są bardzo aktywne fizycznie - uprawiają sport, podnoszą ciężary lub codziennie wykonują forsowne treningi. Aktywny styl życia jest warunkiem tego, by dieta samuraja działała tak, jak powinna - w innym przypadku odnosi ona skutek odwrotny do zamierzonego, czyli powoduje tycie. Dlaczego warto uprawiać sport?

Aktywność fizyczna znajduje się u podstawy piramidy zdrowego odżywiania - nie bez powodu. Dzięki codziennej dawce ruchu:

  • zwiększysz pojemność swoich płuc
  • rozruszasz kości
  • oddalisz od siebie ryzyko zawału i wylewu
  • wytworzysz hormony szczęścia - endorfiny.

Ruch jest korzystny w każdej formie i w każdym wieku. Zarówno szybki spacer, chodzenie po schodach, jak i wykonanie treningu HIIT przyniosą twojemu organizmowi wiele korzyści - zaczynając od lepszego samopoczucia, kończąc na szczupłej figurze.