Właściwości odżywcze cukinii

Cukinia zawiera w sobie szereg cennych składników, m.in. witaminy C, K, PP i B1, beta karoten, magnez, żelazo i potas. Ponadto jest ona ceniona przez dietetyków za to, że rewelacyjnie odkwasza organizm oraz korzystnie wpływa na procesy trawienia. Co więcej, cukinia ma stosunkowo małą kaloryczność. Dodawanie jej do posiłków to zatem świetna opcja na spożywanie zalecanej porcji warzyw w ciągu dnia.

Makaron z cukinią i pomidorami: przepis

Zaczynamy od chyba najprostszego i najbardziej rozpowszechnionego dania. Ten przepis na makaron z cukinią bez problemu wcielisz w życie choćby zaraz.

Umyj i pokrój w kostkę jedną dużą cukinię, bez obierania jej ze skórki. Obierz także 1-2 ząbki czosnku (wedle preferencji). Na patelni rozgrzej olej kokosowy lub margarynę i po około minucie wrzuć na nią pokrojone warzywo, dodając zmielony w prasce czosnek. Dodaj odrobinę wody i duś całość pod przykryciem przez około 10 minut – cukinia musi być bardzo miękka. Następnie dodaj do tej bazy 1 puszkę podkrojonych pomidorów.

Zamieszaj całość i dopraw solą, pieprzem, szczyptą cukru, majerankiem oraz papryką czerwoną (plus opcjonalnie chili, jeśli lubisz dania na ostro). Zagotuj i odstaw do ostygnięcia. Następnie całość zalej połową szklanki śmietaną albo mlekiem (może to być wegański zamiennik).

Tak przygotowana mieszanka rewelacyjnie łączy się z makaronem spaghetti ugotowanym al dente (około 9 min w osolonej wodzie), ale równie dobrze możesz zrobić w ten sposób aromatyczne penne z cukinią lub zastosować makaron wstążki. Wszystko zależy od twojej fantazji.


Warzywa na grilla: które smakują najlepiej? Jak je przyprawić? >>>
 

Makaron z łososiem i cukinią: przepis

Nasz kolejny przepis jest już bardziej "marynarski", bo zawiera w sobie rybę. Makaron z cukinią i łososiem to propozycja dla smakoszy wykwintnych dań restauracyjnych, przeniesionych na domowy talerz.

Zacznij od ugotowania makaronu na sposób al dente w osolonej wodzie. Po ugotowaniu odcedź. Około 150 gram łososia wędzonego podkrój w kosteczkę, a jedną małą cukinię na drobne paseczki. Opcjonalnie możesz jeszcze zmiksować na pastę suszone pomidory, które dodasz potem.

Do garnka po makaronie włóż masło (2 łyżki) oraz głównych bohaterów dania. Dopraw świeżym pieprzem i solą i smaż całość przez około 2 minuty, cały czas mieszając. Dodaj odcedzony makaron i 100 ml śmietanki 30%, po czym zagotuj do momentu, aż sos zgęstnieje. Po wyłożeniu makaronu z sosem na talerz możesz dodać zmiksowaną pulpę z suszonych pomidorów i udekorować danie listkiem bazylii.

 

Dieta Montignaca, czyli monitorowanie indeksu glikemicznego pozwoli Ci szybko schudnąć >>>
 

Makaron z krewetkami i cukinią: przepis

Kolejna propozycja to nawiązanie do kuchni śródziemnomorskiej. Przenieś się w atrakcyjną kulinarną podróż i skosztuj darów morza, nie ruszając się z domu. Podobnie jak w poprzednim przepisie, tutaj także warto najpierw zagotować osoloną wodę i ugotować makaron al dente.

Do tego dania potrzebne Ci będą krewetki w ilości około 20 sztuk. Rozmroź je, oczyść i osusz. Posiekaj drobno natkę pietruszki i czosnek, a cukinię pokrój w półplastry. Rozgrzej patelnię z oliwą i podsmaż czosnek i cukinię przez około 5 minut, cały czas mieszając. Dodaj łyżkę masła oraz sól i pieprz, smażąc mieszankę przez kolejne 3 minuty. Obok, na tej samej patelni, dodaj kolejną łyżkę masła i krewetki. Smaż chwilę z każdej strony na dość dużym ogniu – muszą się ściąć.

Następnie dodaj odrobinę pietruszki, wymieszaj ze sobą wszystkie składniki na patelni i podsmażaj jeszcze przez chwilę. Dodaj mniej więcej 6 łyżek białego wytrawnego wina i odparuj całość na większym ogniu. Następnie wlej ok. 6 łyżek śmietany 22% i dodaj makaron.


Szybki obiad fit – 3 fit przepisy na obiad. Są lekkie, zdrowe i proste >>>
 

Makaron ze szparagami i cukinią: przepis

Nasz ostatni przepis na makaron z cukinią także nawiązuje do tego, co najlepsze i najbardziej szlachetne w kulinariach. Ale także i ten przepis bez problemu odtworzysz w domowym zaciszu.

Do szklanki włóż nieco szafranu. Zalej go mlekiem, dodaj 2 żółtka, dopraw solą i wymieszaj. Obierz i pokrój w kosteczkę cebulę oraz przygotuj listki tymianku. Opłucz cukinię i szparagi, a następnie to pierwsze pokrój w plasterki. Jeśli chodzi o szparagi, najpierw odetnij lub odłam zdrewniałe końce, a pozostałą część pokrój na plasterki, przekrawając główki wzdłuż na pół.

Zagotuj w dużym garnku wodę, posól, dodaj makaron i gotuj na miękko lub na sposób al dente – wedle uznania. Po około 10 minutach odcedź makaron i pozostaw w naczyniu 1/4 szklanki wody. Na łyżce masła zeszklij na małym ogniu cebulę i smaż przed około 5 minut, a po około 2 minutach dodaj cukinię i oliwę, doprawiając solą. Duś na umiarkowanym ogniu przez kolejne 6 - 7 minut, cały czas mieszając.

Następnie do szklanki z szafranem dodaj gorącą wodę z makaronu, mascarpone (lub śmietanę 30%) i wszystko wymieszaj. Na patelnię z cukinią dodaj szparagi i smaż całość przez 3-4 minuty. Na koniec dołóż połowę wcześniej przygotowanego tymianku. Odstaw patelnię z ognia, włóż do niej gorący makaron i wlej sos. Podaj po posypaniu potrawy resztą tymianku i skropleniu sokiem z cytryny.  

Dania z cukinią: porady

  1. Cukinia świetnie komponuje się z czosnkiem, serem typu parmezan, pomidorami, owocami morza.
  2. Niektóre osoby źle tolerują skórkę od cukinii, więc zawsze bezpieczniej jest obrać warzywo przed przygotowaniem - nie straci na smaku.
  3. Sos z cukinii do makaronu możesz równie dobrze wykorzystać do ryżu lub do podpiekanej bagietki. To drugie rozwiązanie to świetny pomysł na kolację we dwoje.

 

 Pieczone bataty – oto 3 najlepsze marynaty do batatów >>>