Olej lniany jest prawdziwym bogactwem cennych kwasów tłuszczowych. Produkt, uznawany za super-food, wykazuje korzystne działanie dla prawidłowego funkcjonowania układu krążenia. Co więcej, wpływa też pozytywnie na skórę.

Olej lniany – co to jest?

Olej lniany uzyskuje się z tłoczonych na zimno nasion lnu (siemienia lnianego). Dobroczynne działanie nasion lnu zostało docenione już w starożytności. Dziś jego pozytywne działanie dla zdrowia potwierdzają badania naukowe. Dlaczego warto stosować olej lniany? Przede wszystkim ze względu na zawarte w nim tłuszcze, obejmujące około 45% oleju. Wchodzące w ich skład nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6 są niezwykle cenne dla ludzkiego organizmu. Warto wiedzieć, że 100g oleju pozyskanego z nasion siemienia lnianego znajduje się około 70g cennych kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6. Olej z siemienia lnianego zawiera w sobie również kwasy jednonienasycone oraz bogactwo witaminy E, zwanej witaminą młodości. Produkt, tłoczony z dojrzałych nasion lnu, ma mdły zapach, gorzko-słodki smak i intensywnie złocisty kolor. Zobacz także: Siemię lniane na włosy, żołądek i odchudzanie – najlepsze przepisy

Olej lniany – właściwości

Olej lniany, czyli esencja otrzymywana z tłoczonych na zimno nasion lnu, pomaga w walce ze złym cholesterolem, wspiera pracę serca, a także okazuje się przydatny w problemach z lekkim nadciśnieniem. Stosuje się go także przy wrzodach żołądka, jak i w łagodzeniu stanów zapalnych jelit. Olej lniany ma również znaczenie dla urody. Dzięki zawartej w nim w dużej dawce witaminie E, wpływa korzystnie na funkcje skóry. To właśnie za sprawą witaminy E, olej lniany zmniejsza również ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia.

Olej lniany – zastosowanie w kuchni

Bogaty w wielonasycone kwasy omega-3 i omega-6 olej lniany jest wciąż za mało doceniany. Warto jednak z niego korzystać, by wzbogacić potrawy o cenne składniki. Wprowadź go na stałe do swojej kuchni, a w prosty sposób dostarczysz sobie i swoim bliskim cennych dla zdrowia kwasów omega i witaminy E.

Olej lniany w kuchni, tłoczony na zimno, wyśmienicie spisze się przy przygotowywaniu zdrowych dań dla całej rodziny, jednak trzeba wiedzieć, że nie nadaje się do smażenia. Pamiętaj, że olej lniany powinien być dodatkiem jedynie na zimno, gdyż po podgrzaniu traci swoje cenne właściwości. Używaj go do sałatek, past i dipów. Niektórzy chętnie też praktykują picie oleju lnianego prosto z łyżeczki, bez innych dodatków.

Olej lniany świetnie komponuje się z twarożkiem. Takie połączenie można spotkać w stosowanej przez niektórych diecie Budwigowej. To jednak świetny pomysł na początek dnia nie tylko dla osób odchudzających się. Do 3-5 łyżek twarożku dodaj 2 łyki oleju lnianego, dwie łyżki jogurtu, sól i odrobinę aromatycznych ziół. Możesz również skusić się na odrobinę miodu i orzechy w wersji na słodko. Zblenduj wszystkie składniki i pyszną pastę podawaj na pieczywie.

Ten delikatny olej roślinny jest bardzo wrażliwy na działanie wysokiej temperatury i podczas smażenia szybko się rozkłada. W czasie procesu podgrzewania utlenia się w nim kwas alfa-linolenowy, przez co dochodzi do wytwarzania szkodliwych dla zdrowia nadtlenków. Z tego powodu nie należy używać oleju lnianego do smażenia – w tym przypadku doskonale sprawdzi się olej rzepakowy. Pamiętaj również o właściwym przechowywaniu oleju lnianego. By jak najdłużej cieszyć się jego właściwościami, po otwarciu zawsze trzymaj go w chłodnym miejscu, najlepiej w lodówce, nie dłużej niż przez dwa miesiące.

Olej lniany – na włosy

Olej lniany to produkt, którego nie może zabraknąć nie tylko w kuchni. Jego dobroczynne działanie pokochają również Twoje włosy. Olej lniany w kosmetyce ceniony jest za swoje właściwości nawilżające, uelastyczniające, regenerujące i odżywcze. Stosuj również olej lniany na skórę głowy – dzięki niemu zapomnisz o łupieżu i zyskasz szansę na wygranie walki z łuszczycą. Warto też wiedzieć, że stosowanie wysokiej jakości oleju lnianego tłoczonego na zimno, nie tylko odżywia włosy i wspomaga ich kondycję, ale również wzmaga ich wzrost.

Olejowanie włosów w domu – jak to robić i jakie daje efekty? To sposób na lśniące i mocne włosy

Nakładaj olej lniany  na lekko zwilżone włosy, najlepiej wieczorem, gdy masz trochę więcej czasu. Pamiętaj, żeby nie trzymać go na nich dłużej niż 30-45 minut, gdyż w przeciwnym razie możesz niepotrzebnie obciążyć skórę głowy. Aby zauważyć znaczną poprawę kondycji włosów, przeprowadzaj zabieg z użyciem oleju lnianego 2-3 razy w tygodniu.

Olej lniany – na twarz

Olej lniany na twarz to kolejny pomysł na zastosowanie dobroczynnego produktu, bogatego w kwasy omega-3 i witaminę E. Witamina młodości znana jest z właściwości, które regenerują naskórek i skórę właściwą.

Naturalny olej lniany warto stosować w codziennej pielęgnacji skóry twarzy. Jego niezwykłe działanie docenią w szczególności osoby, posiadające skórę ze skłonnością do przetłuszczania się. Kwas alfa-linolenowy, wchodzący w skład oleju lnianego, pomaga wyrównywać tempo produkcji łoju. Jeśli masz problem z pojawiającymi się na ciele niechcianymi krostkami, sięgnij po olej lniany na trądzik, by zminimalizować ilość produkowanego przez skórę sebum. Działanie naturalnego oleju lnianego sprawi, że pory zaczną lepiej oddychać, dzięki czemu na Twoim ciele i twarzy zmniejszy się ilość nieestetycznych krostek. Olej lniany doskonale nadaje się też do pielęgnacji skóry dojrzałej.

Olej lniany na twarz stosuj jako krem – najlepiej na noc. Możesz również dodawać go w niewielkiej ilości do maseczek nawilżających. Olej z nasion lnu idealnie sprawdza się także jako kompres. Aby zastosować go w tej postaci, nasącz nim waciki, a następnie ułóż je na około 10-15 minut w miejscach, które potrzebują regeneracji. Produkt sprawdza się też dobrze do przemywania twarzy – przecieraj nim twarz kilka razy w tygodniu, a nawet codziennie, by poprawić kondycję swojej cery i zyskać świeży wygląd.

Zobacz także: Olej z wiesiołka to hit na twarz i włosy. Jak go stosować? Właściwości, efekty, cena