Jak zorganizować sobie pracę zdalną, by była efektywna, czyli jak się zorganizować, by nie pracować non stop?

Twoja firma wprowadziła możliwość pracy zdalnej? Świetnie! Na pewno nie raz marzyłaś o tym, by zamiast śpieszyć się do biura, zrobić sobie kawę i spokojnie usiąść do komputera, najlepiej w szlafroku. Cóż, w praktyce nie wygląda to tak pięknie jak w „Seksie w wielkim mieście”. O czym zapewne przez kilka ostatnich dni zdążyłaś się już przekonać. Okazuje się bowiem, że poranna kawa nie smakuje tak dobrze, kiedy myślisz o tym, ile masz jeszcze do zrobienia. Pies na pierwszy spacer wychodzi około południa, bo do tej pory wciąż masz na sobie piżamę, znajomi zasypują cię wiadomościami na Facebooku, partner zagaduje, a dzieci przeszkadzają co 5 minut, marudząc, że im się nudzi... Jak pracować w takich warunkach? I zrobić wszystko, co ma się do zrobienia? Raczej się nie da, zwłaszcza, jeśli przy komputerze nie chcesz siedzieć do późnych godzin nocnych (a rano powtarzać scenariusza od nowa). Dlatego pracę zdalną trzeba sobie dobrze zorganizować. Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić? Skorzystajcie z naszych podpowiedzi. Podpowiadamy, jak zorganizować sobie pracę w domu, by była efektywna. Oto sprawdzone metody!

Jak nie zmarnować czasu siedząc w domu? Lista nieoczywistych rzeczy, które w końcu możesz zrobić i nie odkładać ich na później >>>

Praca w domu – jak się zorganizować? Przestrzegaj tych zasad:

1. Jak skutecznie pracować z domu: Wyznacz sobie czas pracy

Po pierwsze, wyznacz sobie godziny, w jakich będziesz pracować. Skoro będąc w biurze, miałabyś pracować 8 godzin, nic nie stoi na przeszkodzie, by w domu było tak samo. To powinno być dla ciebie punktem wyjścia. Zaletą pracy zdalnej jest to, że godziny pracy możesz dostosować do swojego naturalnego rytmu. Jeśli jesteś rannym ptaszkiem i to właśnie o poranku jesteś najefektywniejsza, nic nie szkodzi na przeszkodzie, byś do pracy usiadła o świcie. Jeśli twój mózg lepiej pracuje w drugiej części dnia, usiądź do pracy wtedy. Pracę możesz rozbić sobie także na dwa bloki po cztery godziny, na przykład z przerwą na obiad. Grunt, by tych założeń się trzymać. Jak? Poinformuj domowników, w jakich godzinach zamierzać pracować, by wszystkie domowe sprawy załatwić do tego czasu. Zaplanujcie, kiedy będziecie jeść, a kiedy jest czas na zabawę. Znając plan, bliscy nie powinni ci już przeszkadzać.

2. Jak skutecznie pracować z domu: Dbaj o higienę pracy

Dobrym pomysłem jest praca w przeznaczonym do tego miejscu. Uwierz, że o wiele wygodniej niż na kanapie, będzie ci przy biurku w konkretnym pokoju. Zamknij drzwi i... zniknij dla świata. Gdy zaszyjesz się w jednym pokoju, domownikom łatwiej będzie zrozumieć, że potrzebujesz czasu dla siebie, a ty... szybciej uporasz się z zadaniami do zrobienia. 

Ważne jest też, by nie burzyć porządków. Jeśli kanapa i łóżko kojarzą ci się z odpoczynkiem, niech tak pozostanie. Nie siadaj na nich z laptopem, dzięki temu efektywniej będziesz także odpoczywać. Z tego samego powodu, lepiej usiąść do pracy umytą i w normalnym ubraniu. Oczywiście nie musisz mieć na sobie garsonki, ale piżamy też nie polecamy.

Jak zarabiać w domu? 5 sposobów na dorobienie sobie bez wychodzenia z domu >>>

3. Jak skutecznie pracować z domu: Zrób sobie listę zadań

W organizacji pracy pomoże ci też lista zadań. Spisz, czego wymaga od ciebie twój przełożony (obojętnie czy na luźnej kartce czy w kalendarzu). Oszacuj, ile czasu zajmie ci ich wykonanie i... bierz się do pracy. Nasza rada? Zacznij od łatwego zadania, będziesz miała satysfakcję, że już masz coś za sobą. Nie znaczy to jednak, by najtrudniejsze rzeczy odkładać na później. W końcu wraz z upływającym czasem, będziesz coraz bardziej zmęczona. Czyli: coś prostego na start, później bardziej wymagające zadanie, a następnie kolejne, według uznania. Odhaczaj na liście każdą rzecz, którą już zrobiłaś – to poprawi twoją motywację.

4. Jak skutecznie pracować z domu: Zapomnij o Facebooku, wyłącz Messengera

Nie rozpraszaj się. W godzinach, które zaplanowałaś na pracę, nie zaglądaj na Facebooka czy Instagrama, nie sprawdzaj też wiadomości na Messengerze. Przyjdzie na to czas później, zdziwisz się zresztą, jak szybko.

5. Jak skutecznie pracować z domu: Zastosuj technikę Pomodoro

Jeśli trudno ci zastosować się do powyższych zasad, wypróbuj technikę Pomodoro, o której jest teraz głośno w internecie – popularnej zwłaszcza wśród rodziców małych dzieci, które nieustannie domagają się uwagi. Zwłaszcza, że jedyne, czego potrzeba to... budzik.

Na czym polega metoda Pomodoro? Chodzi o to, by czas pracy podzielić sobie na 25-minutowe interwały. To właśnie w tym czasie postaraj się zrobić jedno z wyznaczonych na dany dzień zadań (lub, jeśli jest bardziej wymagające – jakąś jego część). W kontrolowaniu czasu pomoże ci właśnie budzik. Gdy zadzwoni, czas na przerwę – najlepiej pięciominutową. Potem usiądź do kolejnego zadania. Po czwartym, przerwa niech będzie dłuższa – może potrwać nawet pół godziny. Niech będzie to czas na zabawę z dzieckiem albo przygotowanie dla niego posiłku. To powinno pomóc.