Korzystanie z sauny – jakie są rodzaje saun?

Instrukcje dotyczące prawidłowego korzystania z sauny różnią się, w zależności od jej rodzaju. Główną różnicą są warunki, takie jak temperatura i wilgotność powietrza. Jakie są rodzaje saun?Ile stopni jest w saunie? Jak często można korzystać z sauny? Jak działa sauna?

  • Sauna sucha (szwedzka/fińska) – ten rodzaj sauny charakteryzuje się bardzo wysokimi temperaturami (od 80 do nawet 120 stopni Celsjusza) oraz niską wilgotnością powietrza – około 10%. Takie warunki w saunie suchej uzyskuje się dzięki piecowi z rozgrzanymi kamieniami, które nie są polewane wodą. Konstrukcja zbudowana jest zazwyczaj z drewna – pozwala to na utrzymanie odpowiedniej temperatury i zapewnia właściwą wentylację pomieszczenia.
  • Sauna mokra – to jeden z najczęściej spotykanych i najbardziej popularnych rodzajów sauny. Warunki w niej panujące są łagodniejsze niż w saunie suchej – temperatura waha się w okolicach 70-90 stopni Celsjusza. Pomieszczenie ogrzewane jest piecem z rozgrzanych kamieni – regulacja temperatury odbywa się za pomocą polewania ich wodą o temperaturze pokojowej. Dzięki temu zwiększona zostaje również wilgotność powietrza – nawet do 40%. W saunie mokrej powinnaś przebywać nie dłużej niż 15 minut – ze względu na warunki w niej panujące, przekroczenie tego czasu może prowadzić do omdleń, utraty przytomności oraz problemów z oddechem.
  • Sauna solna – panują w niej warunki zbliżone do tych w saunie mokrej, jednak w tym przypadku kamienie nie są polewane wodą. Różnica tkwi w materiale, z którego zbudowany jest piec – jego konstrukcja opiera się na kamiennych blokach soli.  Ma to zapewnić korzystającym z niej inhalację solną, szczególnie pożądaną w przypadku częstych i nawracających infekcji górnych dróg oddechowych. Temperatura w saunie solnej wynosi około 80 stopni Celsjusza, a wilgotność nie przekracza 40% – nie powinnaś w niej zatem przebywać dłużej niż 15 minut.
  • Sauna parowa (łaźnia, łaźnia rzymska) – ten rodzaj sauny przypadnie do gustu zwłaszcza tym, którzy nie lubią bardzo wysokich temperatur. W saunie parowej nie przekracza ona 60 stopni Celsjusza – panuje za to ogromna wilgotność, dochodząca nawet do 100%. Takie warunki mogą utrudnić oddychanie osobom, które borykają się ze schorzeniami górnych dróg oddechowych – warto mieć to na uwadze. Sauna parowa jest o wiele bardziej nowoczesna niż pozostałe rodzaje – temperatura oraz wilgotność są w niej regulowane automatycznie za pomocą urządzenia zwanego parownikiem. Różni się ona również konstrukcją – ścianki najczęściej wykonane są z hartowanego szkła, plastiku lub płyt ceramicznych. W saunie parowej powinnaś przebywać nie dłużej niż 15 minut – w przypadku problemów z oddechem należy skrócić ten czas nawet do 5 minut.
  • Bania ruska (łaźnia ruska)  – saunę tę można spotkać najczęściej w przydomowych ogródkach lub ośrodkach wypoczynkowych – przypomina ona mały, drewniany domek. Bania ruska najlepiej sprawdzi się zimą – nagrzanie ciała w wysokiej temperaturze, a następnie ochłodzenie go w zimnym powietrzu pozwala na zahartowanie organizmu i wpływa na zwiększenie jego odporności. Łaźnia ruska ogrzewana jest za pomocą piecyka kamiennego, w którym należy palić drewnem – temperaturę oraz wilgotność możesz regulować, polewając kamienie wodą. W saunie typu bania ruska temperatura waha się od 90-120 stopni Celsjusza, a wilgotność powietrza nie przekracza 60% – nie powinnaś zatem przebywać w niej dłużej niż 15 minut.

Korzystanie z sauny – zasady

Korzystanie z sauny jest przyjemne i niesie za sobą wiele korzyści, jednak przy jej użytkowaniu warto pamiętać o kilku prostych zasadach. Dotyczą one zarówno zachowania w saunie, jak i bezpieczeństwa twojego oraz pozostałych jej użytkowników. O czym warto pamiętać, wchodząc do sauny?

  • czystość otoczenia – korzystanie z sauny z reguły oznacza bardzo obfite pocenie – dlatego zachowanie czystości w saunie jest szczególnie ważne. Pamiętaj, by zarówno przed, jak i po zabiegu oczyścić siedzisko. Warto również przynieść ze sobą drugi ręcznik, który będzie służył jako podkładka na ławę – w saunach suchych jest to wręcz wymagane.
  • bezpieczeństwo – warunki panujące w saunie, takie jak wysoka temperatura mogą powodować topienie się przedmiotów z plastiku oraz nagrzewanie metali. Pamiętaj, by przed wejściem do sauny usunąć wszelkie tego typu elementy z ciała (w tym kolczyki, naszyjniki, pierścionki). Jeśli nosisz okulary lub szkła kontaktowe, również musisz się ich pozbyć na czas saunowania.
  • wysiłek fizyczny – jeśli jesteś osobą aktywną fizycznie, pamiętaj by w dniu planowanej wizyty całkowicie zrezygnować z ćwiczeń – sauna nie jest dobra ani przed, ani po treningu. Utrzymanie odpowiedniej temperatury poprzez wydalanie wraz z potem ciepła jest dla organizmu dużym wysiłkiem – warto dać mu czas na regenerację sił. Pamiętaj również, by po wizycie w saunie zapewnić sobie 20 minut odpoczynku oraz regularnie uzupełniać płyny

Domowe SPA: jak zrobić domowe SPA i co to w ogóle jest? >>>

Jak się przygotować do korzystania z sauny?

Korzystanie z sauny powinno zostać poprzedzone odpowiednimi przygotowaniami. Ważna jest higiena – przed przystąpieniem do seansu w saunie należy umyć całe ciało ciepłą wodą z mydłem, a następnie dokładnie osuszyć ręcznikiem. Przed wejściem do sauny nie należy stosować żadnych kosmetyków – szczególnie balsamów i kremów. Ich naniesienie na skórę zmniejszy powierzchnię pocenia i może zaburzyć proces odprowadzania ciepła z organizmu. Po wyjściu z sauny bardzo ważne jest ochłodzenie organizmu – warto więc wziąć chłodny prysznic, który pomoże zmniejszyć temperaturę ciała. Pamiętaj jednak, by przy drugiej kąpieli nie stosować mydła ani środków myjących – skóra po sesji w saunie jest sucha i napięta, łatwo więc o podrażnienia. Ważne jest również, by do sauny nie przychodzić ani głodnym, ani zbyt najedzonym (np. tuż po posiłku). W obu przypadkach organizm stara się nadrobić brak lub strawić nadmiar pokarmu – na te działania zostaje przeznaczona większa część energii. Warto poczekać z wizytą w saunie nawet godzinę po jedzeniu – dzięki temu masz pewność, że twój organizm nie zostanie przeciążony zbyt dużą ilością zadań do wykonania.

Sauna na włosy – na czym polega? Efekty, cena, opinie i wszystko, co musicie wiedzieć o saunie fryzjerskiej >>>

Czy korzystanie z sauny odchudza?

Korzystanie z sauny nie wpływa na spalanie tkanki tłuszczowej – tym samym nie wspiera procesów odchudzania organizmu. Duże ilości potu, które organizm wydziela w trakcie wizyty w saunie nie mają nic wspólnego z utratą kilogramów. Jednak korzystanie z sauny – niezależnie, czy jest to sauna sucha, czy parowa – niesie za sobą szereg innych korzyści. Naprzemienne działanie skrajnych temperatur wspiera odporność organizmu, dobrze wpływa na regulację ciśnienia krwi oraz pomaga oczyścić organizm z toksyn. Na co jeszcze pomaga sauna? Niektóre jej rodzaje (jak np. sauna solna) wspierają leczenie pacjentów, którzy cierpią na schorzenia górnych dróg oddechowych – zarówno tych przewlekłych, jak i częstych, nawracających przeziębień. Czy sauna jest zdrowa? Z pewnością pomaga ona zahartować organizm, wpływa dobrze na odporność i wspiera walkę z infekcjami górnych dróg oddechowych. Jednak sauna nie jest dla każdego – jeśli cierpisz na choroby związane z układem krążeniowym, trawiennym, oddechowym lub zakaźne warto przed wizytą w saunie skonsultować się z lekarzem. Pamiętaj również, że nie możesz korzystać z sauny, będąc pod wpływem alkoholu – wysoka temperatura wpływa na dodatkowe rozszerzanie naczyń krwionośnych.

Korzystanie z sauny: czy można wchodzić nago do sauny?

Korzystanie z sauny powinno być komfortowe dla każdego z jej użytkowników – dużo więc zależy od tego, gdzie zamierzasz udać się na sesję. Zazwyczaj w większych obiektach sauny podzielone są na męskie i żeńskie. Jak się ubrać do sauny? Najbardziej efektywne dla organizmu jest saunowanie nago – obszar pocenia nie jest ograniczony przez materiał, który szybko nasiąka wilgocią. Jeśli jednak nie czujesz się komfortowo, możesz owinąć się ręcznikiem lub narzucić go na siebie (jeśli saunujesz w pozycji leżącej).