Smukła sylwetka, świetne samopoczucie i zdrowszy organizm to marzenie wielu osób. Zdrowa dieta jest jednym z czynników, które mogą pomóc w jego realizacji - drugim są regularne treningi. Chciałabyś podjąć aktywność fizyczną, ale czujesz, że brakuje Ci motywacji? Podpowiadamy, co zrobić, by zmotywować się do treningu!

Motywacja do treningu - jasno zdefiniowany cel

Motywację do treningu łatwo stracić - dlatego warto mieć zawsze jasno określony cel, do którego dążysz. Może to być:

  • utrata paru kilogramów,
  • przebiegnięcie określonego dystansu,
  • wykonanie sekwencji ćwiczeń.

Pamiętaj jednak, by cel, który sobie wyznaczysz na początku był możliwy do zrealizowania - jeśli nigdy nie biegałaś, nie startuj od razu w maratonie. Brak szybkich efektów może Cie zniechęcić - poza tym zbyt intensywny trening na starcie może prowadzić do kontuzji.

Jasny i realny cel ustalony na początku jest ważny - to dzięki niemu masz motywację do dalszych treningów i nie zniechęcasz się na starcie. Wybierz coś, co jest w zasięgu Twoich możliwości - może to być nawet 15 minut na bieżni lub 30-minutowy spacer. Możesz stopniowo zwiększać swój cel oraz dodać kilka nowych, ale pamiętaj - nic na siłę. 

Rolowanie mięśni – co daje, jak to robić? Regularne rolowanie mięśni przed i po treningu poprawi wygląd nóg?

Motywacja do treningu - koleżanka

Najlepszą motywacją do treningu jest druga osoba, na przykład koleżanka. Dzięki jej obecności będziesz czuła się lepiej podczas treningu - zniknie poczucie skrępowania, bo nie będziesz jedynym nowicjuszem.

Jeśli Twoja koleżanka będzie osobą, która już uczęszczała na treningi, może pomóc Ci np. zaplanować harmonogram ćwiczeń czy zrozumieć działanie sprzętów, dostępnych na siłowni. Dodatkowo, możecie się wzajemnie motywować i dzięki temu utrzymać regularność treningów. 

Początkowe treningi mogą być ciężkie i z czasem motywacja spada - dobrze więc mieć obok osobę, z którą możesz o tym porozmawiać. Ponadto, niektóre ćwiczenia na siłowni wymagają asysty drugiej osoby - razem możecie więcej! 

Motywacja do treningu - muzyka

Świetną motywacją do każdego rodzaju treningu jest muzyka - mocna i energetyczna! Odpowiednio dobrana playlista uczyni trening o wiele przyjemniejszym i również może stać się motywacją (np. będę biegać szybko przez następne dwie piosenki).

Istnieją nawet specjalnie skonstruowane playlisty, dobrane do intensywności treningu i bicia serca. Dzięki nim jeszcze lepiej zsynchronizujesz się ze swoim ciałem i odnajdziesz dużą przyjemność w codziennym treningu - a jak wiadomo, rzeczy przyjemne przychodzą nam zdecydowanie łatwiej!

Możesz również postarać się nie słuchać muzyki o innych porach dnia niż podczas treningu. Dzięki powiązaniu tych dwóch czynności ze sobą trening stanie się czymś więcej niż środkiem do celu - sposobem na dzienną porcję aktywnego relaksu.

Motywacja do treningu - zdrowie

Poprawa swojego stanu fizycznego to najlepsza motywacja do treningu - bo przecież w zdrowym ciele zdrowy duch! Po wielogodzinnej pracy, często w jednej pozycji i bez rozciągania Twój kręgosłup i kości potrzebują ruchu - zapewnij go im i poczuj się lepiej!

Trening świetnie wpływa nie tylko na układ kostny, ale również pracę organów wewnętrznych - zwłaszcza serca. Dodatkowo, regularne treningi pomogą Ci w stworzeniu dziennego harmonogramu posiłków - a to przełoży się bezpośrednio na lepszą pracę układu trawiennego.

Jednak trening to nie tylko zdrowie fizyczne. Podczas aktywności fizycznej uwalniane są endorfiny - hormony peptydowe, które odpowiadają za dobre samopoczucie i samozadowolenie. To dzięki nim odczuwasz "przyjemne zmęczenie" - to nagroda za wysiłek od Twojego organizmu.

Warto jednak pamiętać, aby odpowiednio dobrać trening do swoich możliwości i aktualnego stanu zdrowia. Niektóre ćwiczenia mogą pogarszać istniejące już wady lub choroby. Przed rozpoczęciem treningu warto skonsultować się z lekarzem i wykonać podstawowe badania.

Dobrym pomysłem będzie również lekcja z trenerem personalnym - wiele siłowni oferuje je całkowicie za darmo! Trener personalny na podstawie zaleceń lekarza pomoże Ci dobrać zestaw ćwiczeń, który będzie idealnie dopasowany do Ciebie i Twoich możliwości.

Który rodzaj treningu zaowocuje szybkim spadkiem wagi? Podpowiadamy, jakie ćwiczenia spalają najwięcej kalorii