Paleo dieta – zasady

Paleo to dieta, która wzorowana jest na jadłospisie człowieka z okresu paleolitycznego. W tym czasie ludzie prowadzili koczowniczy tryb życia, żywiąc się tylko tym, co zdołali zerwać z drzewa, złowić lub upolować. Nie uprawiali oni ziemi i nie hodowali zwierząt. W jadłospisie diety paleo nie znajdziesz więc czerwonego mięsa, produktów zbożowych czy zawierających skrobię.

Podstawę diety paleo stanowi białko w postaci drobiu, dziczyzny, ryb oraz owoców morza. Uzupełnieniem są warzywa i owoce, choć najlepiej, by były one spożywane w formie nieprzetworzonej, na surowo. Zdaniem jej twórcy, dr. Lorena Cordaina jest to dieta, do której jesteśmy przystosowani jako gatunek. W jego opinii wiele z chorób cywilizacyjnych jest następstwem właśnie złego i nienaturalnego sposobu odżywiania.

Co więc można jeść w diecie paleo?

  • mięso w tym dziczyzna, królik, baranina, drób (kurczak, kaczka, gęś, indyk),
  • ryby: zarówno słodkowodne, jak i morskie,
  • owoce morza,
  • nasiona,
  • orzechy,
  • jajka,
  • oleje nierafinowane, np. oliwa z oliwek, olej kokosowy,
  • owoce,
  • warzywa,
  • grzyby,
  • miód.

Jakie produkty są zabronione w diecie paleo?

  • czerwone mięso: wołowina, wieprzowina,
  • oleje rafinowane,
  • produkty pochodzenia zwierzęcego: mleko, ser, jogurt, masło, kefir,
  • warzywa zawierające skrobię, np. ziemniaki,
  • sól,
  • produkty wysokoprzetworzone (mielone, miksowane, wytwarzane z dodatkiem sztucznych aromatów i konserwantów),
  • produkty zbożowe: mąka, ryż, kasza, makaron, pieczywo itp,
  • nasiona roślin strączkowych,
  • orzechy ziemne,
  • rafinowany cukier.


Semiwegetarianizm: co jeść? Jakie są jego wady i zalety? >>>
 

Paleo – efekty

Paleo to dieta, która wzbudza sporo kontrowersji. Proporcje spożywanych w trakcie jej trwania składników odżywczych różnią się znacząco od standardów, przyjętych w dietach odchudzających. W diecie paleo aż 75% składników, dostarczanych w posiłkach to białka oraz tłuszcze. Jedynie 25% stanowią węglowodany, pochodzące najczęściej z cukrów prostych.

Dieta paleo jest z założenia dietą odchudzającą. Ma ona za zadanie powodować stopniowy spadek wagi, tydzień po tygodniu, aż do uzyskania prawidłowej masy ciała. W praktyce przy długotrwałym stosowaniu diety paleo jest możliwa utrata wagi. Jest to od 0.5 do 1 kg tygodniowo, czyli w granicach zdrowego odchudzania.

Chudnięcie z dietą paleo jest możliwe głównie dzięki redukcji ilości spożywanych kalorii oraz wyeliminowaniu z diety produktów wysokoprzetworzonych, które odkładają się w postaci tkanki tłuszczowej. Ponadto, równolegle z dietą paleo należy trenować. W innym przypadku efekty odchudzające osiągnięte dzięki niej nie będą trwałe.

Jednym z głównych założeń diety paleo jest odtworzenie jadłospisu naszych przodków. Według twórcy tego sposobu odżywiania, dzięki takiemu jadłospisowi wyeliminowany zostanie problem chorób cywilizacyjnych, problemów zdrowotnych oraz nadmiernego tycia. Dietetycy wskazują jednak, że niskie spożycie węglowodanów może nieść za sobą znaczny spadek formy psychicznej oraz fizycznej i znacząco utrudnić normalne funkcjonowanie.


Dieta jajeczna – czy dzięki niej w miesiąc odczujesz dużą różnicę w samopoczuciu? >>>
 

Paleo – przeciwwskazania

Paleo to jadłospis, składający się w znacznym stopniu z tłuszczy nasyconych. Ich nadmierne spożycie może prowadzić do chorób układu krwionośnego, otłuszczenia narządów wewnętrznych, a także niewydolności nerek. Spożywanie tak dużych ilości białek oraz tłuszczy przy jednoczesnym ograniczeniu węglowodanów może prowadzić do spowolnienia i osłabienia organizmu. To z kolei obniża jego odporność, a fakt ten może przyczynić się do powstawania chorób.

Dieta paleo sprawdzi się w przypadku osób, cierpiących na celiakię czy nietolerancję glutenu, ponieważ zakłada całkowitą eliminację alergenów. Powinna jednak zostać wprowadzona pod okiem lekarza lub dietetyka. Jednak w przypadku osób zdrowych jej długotrwałe stosowanie może okazać się bardziej szkodliwe niż pomocne. Dieta ta może spowodować powstawanie takich przypadłości jak:

  • choroby nerek oraz wątroby,
  • choroby nowotworowe układu pokarmowego,
  • otłuszczenie organów wewnętrznych,
  • zbyt wysoki poziom cholesterolu,
  • osteoporoza, łamliwość kości,
  • niedobory witamin oraz minerałów (i powiązane z nimi schorzenia),
  • brak energii,
  • osłabienie organizmu, częste infekcje.

Dieta paleo nie powinna być stosowana bez konsultacji z lekarzem lub dietetykiem. Szczególnie dotyczy to osób, cierpiących na:

  • nadwagę, otyłość,
  • cukrzycę,
  • nietolerancje pokarmowe,
  • choroby metaboliczne,
  • otłuszczenie organów wewnętrznych.


Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne? Polecane kalkulatory często zawodzą >>>
 

Paleo – opinie

Paleo jest dietą, która wzbudza sporo kontrowersji. Duża część lekarzy oraz dietetyków jest przeciwna jej stosowaniu, zarówno jako diety odchudzającej, jak też stałego sposobu odżywiania. Wielu z nich wskazuje, że dieta paleo może być niebezpieczna szczególnie dla osób otyłych, ponieważ dostarcza ona do organizmu duże ilości tłuszczów oraz białek.

Opinie internautek na temat diety paleo również są podzielone. Przeważająca część kobiet twierdzi, że dzięki jej dłuższemu stosowaniu zgubiły kilka kilogramów (około 1 kg na tydzień), a sam efekt odchudzania jest trwały. Internautki te wspomniały również o wielu innych dolegliwościach, które po przejściu na dietę paleo zniknęły. Między innymi były to bóle brzucha, głowy, zaparcia lub biegunki, senność i problemy ze skupieniem oraz koncentracją. Nie wiadomo jednak, jakie efekty zdrowotne miała dieta paleo na stosujące ją kobiety.

Oczywiście o diecie paleo krążą również negatywne opinie. Część internautek na różnych forach twierdzi, że stosowanie się do zasad jadłospisu diety paleo przyniosło im jedynie duże spadki energii, koncentracji i problemy z zapamiętywaniem. Nie wiadomo jednak, czy stosowanie diety były konsultowane z lekarzem lub dietetykiem. Nie wiadomo także, czy w przypadku tej grupy osób nie było chorób współistniejących, które mogły negatywnie wpłynąć na ich samopoczucie.
 

Dieta niełączenia – te zasady pomogą ci zrzucić kilka kilogramów >>>
 

Paleo – jadłospis

Paleo to dieta, która oparta jest na nieprzetworzonych, jak najbardziej naturalnych i ekologicznych produktach. Jej stosowanie może być dość kosztowne. Mimo to, wykorzystywanie w posiłkach dobrej jakości składników jest opłacalne, ponieważ stanowią one świetne źródło naturalnych witamin i minerałów. Jakie przepisy stosować w diecie paleo? Jak powinny wyglądać posiłki? Co według paleo warto zjeść na śniadanie? Zapoznaj się z naszym przykładowym jadłospisem!

Śniadanie:

  • sałatka z awokado, pomidorem i jajkiem na twardo,
  • filiżanka zielonej herbaty,
  • 2 gruszki.

II śniadanie:

  • jajka na boczku z papryką, cukinią i bakłażanem,
  • kawa bezkofeinowa,
  • 2 jabłka.

Obiad:

  • zupa krem wielowarzywna (bez ziemniaków),
  • duszona pierś z kurczaka,
  • gotowana marchew z groszkiem,
  • woda z cytryną,
  • kiść winogron.

Przekąska (podwieczorek):

  • sałatka owocowa z ananasem, bananem, kiwi, jagodami i truskawkami,
  • filiżanka herbaty ziołowej (najlepiej czystek lub rumianek).

Kolacja:

  • dorsz grillowany z ziołami i sokiem z cytryny,
  • warzywa gotowane na parze (brokuł, kalafior, cukinia, bakłażan, marchewka),
  • woda lub kieliszek wina,
  • 150 gram truskawek lub malin.

 

Zasady zdrowego odżywania, o których nie słyszałaś. Mało znane, a ważne! >>>