Zacznijmy od definicji. Co to jest post na Facebooku? To najprościej mówiąc wpis, który publikujesz na swojej osi czasu. Może mieć zarówno formę tekstu, jak i zdjęcia czy wideo. Serwis ciągle poszerza zakres kontentu, który możesz udostępniać w postaci postów: są wśród nich m.in. ankiety na FB, wydarzenia z życia czy ustawianie nastroju za pomocą emotikon. 

Jakiś czas temu portal wprowadził też przydatną funkcję, mającą na ułatwienie kontaktu międzynarodowej społeczności. Jeśli post, który chcesz przeczytać, jest napisany w nieznanym przez ciebie języku, platforma automatycznie go przetłumaczy. Jak włączyć tłumaczenie na Facebooku? Opcja powinna być dostępna pod każdym postem, który został napisany w języku obcym. Wystarczy, że klikniesz przycisk „Zobacz tłumaczenie”, a wpis powinien wyświetlić się po polsku. Pamiętaj, że tłumaczenie jest automatyczne: tekst może nie być poprawny stylistycznie i zawierać drobne błędy.

Jak napisać post na Facebooku?

Przy planowaniu postów na Facebooku musisz się przede wszystkim zastanowić, co chcieliby oglądać twoi odbiorcy, a także znaleźć sposób, aby ich zaangażować. Jeśli udostępniasz wpisy do szerszej grupy osób niż lista znajomych, powinny być one związane z tematyką twojego fanpage’a czy strony. Teksty muszą być merytoryczne i napisane inkluzywnym językiem. Pamiętaj, że najbardziej przyciągającym uwagę elementem postów jest obraz. Dodawane przez ciebie zdjęcia powinny być profesjonalne oraz dobrej jakości. 

Posty na Facebooka - pomysły

Chcesz, aby twoja oś czasu przyciągała uwagę, ale nie możesz znaleźć konceptu na kreatywne i angażujące wpisy na FB? Czytaj dalej. Przedstawiamy 20 najlepszych pomysłów na sprawdzone i ciekawe posty na Facebooku

  1. Zadaj pytanie i zachęć użytkowników od odpowiedzi w komentarzach. 
  2. Napisz coś o sobie, żeby lepiej poznać się ze swoją społecznością.  
  3. Wywołaj poruszenie, nawiązując do trudnego tematu społecznego i pozwól innym użytkownikom wyrazić swoją opinię. 
  4. Zorganizuj konkurs, aby jak najbardziej zaangażować swoją społeczność i zdobyć duże zasięgi. 
  5. Zaoferuj zniżki i promocje, aby pokazać lojalnym obserwatorom, że zawsze zostaną docenieni. 
  6. Napisz poradnik, na przykład w kategorii DIY.
  7. Podziel się wiedzą, a najlepiej ciekawostkami związanymi z tematyką twojej strony. 
  8. Wstaw relację z wydarzeń, najlepiej na żywo, żeby twoi obserwatorzy mogli w nich zdalnie uczestniczyć. 
  9. Wstaw wideo, żeby przykuć uwagę użytkowników. 
  10. Udostępnij statystyki i pokaż odbiorcom, że są częścią większej społeczności. 
  11. Przedstaw członków zespołu, żeby każda osoba stojąca za twoim projektem mogła mieć swoje 5 minut. 
  12. Pokaż firmę “od kuchni” i zabierz swoją społeczność na backstage, żeby poznała cię jeszcze lepiej. 
  13. Podziel się ciekawym wspomnieniem, na przykład fajną historią z życia lub albumem zdjęć z podróży. 
  14. Wstaw śmiesznego mema, żeby wywołać uśmiechy na twarzach obserwatorów. 
  15. Dziel się twórczością fanów, żeby czuli się wyróżnieni i docenieni. 
  16. Wykorzystaj Real Time Marketing, czyli napisz o jakimś aktualnym “hot” temacie, i spróbuj powiązać go ze swoją marką. 
  17. Utwórz quiz, żeby zaangażować obserwatorów a także wprowadzić element rozrywki. 
  18. Zrób ankietę, w której odbiorcy będą mogli mieć wpływ na podejmowane przez ciebie decyzje dotyczące rozwoju marki. 
  19. Napisz przepis na ulubione danie, sprawdzony kosmetyk albo udany dzień: na pewno przykuje uwagę. 
  20. Napisz FAQ, czyli odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. 

Promowanie postów na Facebooku

Najszybszym sposobem na osiągnięcie dużej ilości lajków i reakcji jest płatne promowanie postów. Facebook udostępnia możliwość stworzenia reklamy z wcześniej wstawionego wpisu. To, ile chcesz na nią wydać i i przez jaki czas ma być wyświetlana, zależy tylko od ciebie. Możesz stworzyć samodzielne grupę docelową, do której ma trafiać promowany post. Jeśli nie czujesz się w tym pewnie, możesz wybrać jedną z grup docelowych sugerowanych przez samą platformę. Pamiętaj, że posty które promujesz, muszą być zgodne z regulaminem Facebooka i zostać zaakceptowane przez serwis przed uruchomieniem promocji. 

Jak udostępnić post na Facebooku?

  1. Zaloguj się na swój profil. 
  2. W górnej części aktualności kliknij O czym myślisz [twoje imię]?”.
  3. W okienku wpisz lub wklej tekst, który chcesz udostępnić. 
  4. Możesz także: dodać zdjęcie lub film, oznaczyć znajomych, dodać lokalizację, poinformować, co aktualnie robisz lub jak się czujesz za pomocą emoji, dodać wideo na żywo, dodać GIF, dodać wydarzenie z życia.
  5. Kliknij ikonę wyboru odbiorców aby określić, dla kogo chcesz udostępnić post.
  6. Kliknij „Opublikuj”.

Na swojej osi czasu możesz udostępniać też posty i wydarzenia opublikowane przez innych użytkowników, jeśli ich ustawienia prywatności na to pozwalają. Wystarczy, że klikniesz opcję “Udostępnij”, która powinna pojawiać się obok „Lubię to!” i „Komentarz” pod danym postem.

Jak usunąć post na Facebooku?

Jeden z postów na twoim wallu już ci się znudził i chcesz się go pozbyć? A może musisz usunąć wstydliwe zdjęcie opublikowane na twojej tablicy przez znajomego? Nic trudnego. Facebook udostępnia możliwość usuwania kontentu na twojej osi czasu, a całą czynność zamkniesz w kilku prostych krokach: 

Zobacz także:

  1. Kliknij na miniaturę twojego zdjęcia profilowego, aby przenieść się bezpośrednio na swój profil. 
  2. Wybierz post, który chcesz usunąć, następnie kliknij ikonkę trzech kropek, znajdującą się po prawej stronie postu. 
  3. Wybierz „Usuń post” lub „Ukryj w profilu” z menu rozwijanego.
  • Opcja „Ukryj w profilu” usuwa post z twojej osi czasu, ale nie z serwisu Facebook. 
  • Opcja „Usuń post” całkowicie usuwa post z Facebooka. W ten sposób możesz usunąć tylko posty, które zostały opublikowane z twojego profilu. Nie zapomnij, że w większości przypadków czynność ta jest nieodwracalna. Zastanawiasz się jak przywrócić usunięty post na Facebooku? Niestety portal nie udostępnia takiej możliwości. 

Pamiętaj, że jesteś w stanie usunąć tylko posty opublikowane ze swojego profilu. Co w takim razie zrobić, jeśli nie chcesz widzieć wpisów któregoś z użytkowników na swoim wallu? Serwis pozwala Ci ograniczyć wyświetlanie aktywności innych kont, bez usuwania ich z twojej listy znajomych. Jak ukryć znajomych na FB? Wejdź na wybrany profil i kliknij na ikonkę z napisem „Znajomi”.  Po rozwinięciu paska opcji wybierz „Przestań obserwować”. Dany użytkownik dalej będzie twoim znajomym, jednak jego posty nie będą wyświetlać ci się w aktualnościach. 

Jeśli zostałeś oznaczony na zdjęciu lub wideo i nie chcesz, żeby materiał był widoczny na twojej osi czasu, możesz usunąć znacznik. Pamiętaj jednak, że sam post dalej będzie wyświetlany na portalu, po prostu twój profil nie będzie już na nim oznaczony.