Na Instagramie mogłyście zauważyć nowy trend wrzucania na Instagram zdjęć z oczami zakrytymi czerwoną opaską albo zamazanych czerwonym paskiem. Wśród osób, które dołączyły do tej akcji, jest sporo dziennikarek, aktywistek, a także znanych twarzy, jak aktorki Sonia Bohosiewicz czy serialowa Natalia z Sexify, czyli Aleksandra Skraba. O co chodzi? To inicjatywa Kulczyk Foundation „Otwórz oczy” zorganizowana z okazji Dnia Higieny Menstruacyjnej, który obchodzony jest 28 maja. Wrzucenie zdjęcia z czerwoną opaską jest nie tylko gestem solidarności z tym projektem, ale ma też wyjątkową wartość, ponieważ każda taka publikacja oznaczona hasztagiem #podpaskizaopaski to 1 paczka podpasek dla osób które dotyka ubóstwo menstruacyjne. A to spory problem, także w Polsce.  

Poprzez akcję „Otwórz oczy” Kluczyk Foundation już po raz kolejny zwraca uwagę na to, że brak środków higienicznych w czasie miesiączki jest czymś, z czym zmaga się aż co piąta Polka. W ramach badań zleconych przez fundację w lutym 2020 roku okazało się, że temat menstruacji w naszym kraju to ciągle temat tabu – o miesiączce nie mówi się w aż 42% domów. Co więcej, co trzecia Polka chce ukrywać, że ma okres, aby nikt z jej bliskich i otoczenia się nie zorientował. Choć trudno w to uwierzyć, dane te pokazują, jak ważne jest nie tylko wsparcie w postaci podpasek, ale przede wszystkim edukacja w tym zakresie. 


Szczęśliwie, oprócz Kulczuk Founation, jest wiele innych niezależnych organizacji, które przeciwdziałają ubóstwu menstruacyjnemu w Polsce. To m.in. świetnie i zaangażowane dziewczyny z Akcji Menstruacja czy Różowej Skrzyneczki, których działania polegają na tym, aby docierać do miejsc, gdzie środki higieny potrzebne w czasie menstruacji będą na wyciagnięcie ręki dla każdej potrzebującej osoby. Dzięki temu nie będą one musiały decydować, czy pieniądze przeznaczyć na posiłek, czy na podpaski lub tampony. Będą mogły też swobodnie wyjść z domu i uczestniczyć w zajęciach szkolnych, co często nie dzieje się właśnie z powodu braku możliwości zapewnienia sobie odpowiedniego komfortu w trakcie miesiączkowania. Każdy z nas może finansowo wesprzeć te inicjatywy. A zacząć można właśnie od zdjęcia z czerwoną opaską.