Co to jest fanpage?

Możliwość założenia fanpage'a została wprowadzona przez serwis społecznościowy Facebook lata temu (sam serwis ma już 17 lat!), jako odpowiedź na zwiększające się potrzeby użytkowników. Nie oszukujmy się - na przestrzeni lat Facebook przestał pełnić rolę miejsca służącego wyłącznie celom towarzyskim. Platforma ta stała się adresem, który większość z nas wpisuje jako pierwszy do okna przeglądarki internetowej, zaraz po uruchomieniu komputera. Założony przez Marka Zuckerberga w 2004 roku Facebook ma prawie 2 miliardy użytkowników dziennie, a korzystają z niego ludzie niemal na całym świecie. 

Wyróżniamy kilka rodzajów kont typu fanpage, w zależności od jego tematyki:

  • Lokalna firma lub miejsce,
  • Marka bądź produkt,
  • Firma, organizacja czy inwestycja,
  • Rozrywka,
  • Artysta, zespół lub osoba publiczna,
  • Strona organizacji dobroczynnej non-profit bądź społeczności.

Fanpage jest więc swoistą wizytówką danej działalności, która sprawia, że osoby nią zainteresowane mogą poznać ją lepiej. Jak działa fanpage? To proste - wystarczy, że użytkownik Facebooka „polubi” naszą stronę - od tej pory będą wyświetlać mu się wszystkie posty, a także aktualizacje związane z działalnością.

Fanpage czy funpage?

Bardzo często w sieci możemy natrafić na wyraz „funpage” w odniesieniu do strony na Facebooku. Taki zapis jest błędny, gdyż zmienia znaczenie słowa. „Fun” po angielsku to „rozrywka”, „radość”, co faktycznie może wprowadzać w błąd, gdyż wiele fanpage faktycznie obfituje w humorystyczne treści i zapewnia użytkownikom zabawę, jednak nie takie było założenie twórców strony. Jedyne, poprawne nazewnictwo to fanpage, gdzie pierwszy człon nawiązuje do wyrazu tłumaczonego na polski jako „entuzjasta”.

Gdzie można stworzyć fanpage?

Tworzenie stron typu fanpage na Facebooku jest nie tylko dziecinnie łatwe, ale i bezpłatne. Aby to zrobić, należy posiadać prywatny profil na Facebooku, a następnie wykonać jedną z trzech czynności:

  • otworzyć kreator stron przez link https://www.facebook.com/pages/create
  • otworzyć kreator klikając ikonę „plusa” w głównym panelu aplikacji (rozwinie nam się propozycja kilkunastu działań, należy wybrać „Utwórz -> Strona”
  • utworzyć fanpage bez uprzedniego logowania do aplikacji, na stronie startowej Facebook (na dole strony, odnośnik “Utwórz stronę dla gwiazdy, zespołu lub firmy)

Następnie naszym oczom ukaże się ekran, w którym musimy uzupełnić podstawowe informacje dotyczące strony firmowej. Jest to nazwa (warto dobrze ją przemyśleć, gdyż późniejsza zmiana nazwy strony na Facebooku jest utrudniona), kategoria działalności i jej krótki opis. Po zatwierdzeniu informacji, fanpage jest gotowy!

Kolejnym krokiem jest wgranie odpowiedniego zdjęcia profilowego (zanim się to stanie, Facebook będzie wyświetlał w tym miejscu pierwszą literę nazwy fanpage), a także zdjęcia w tle. Na tym etapie Facebook będzie zachęcał nas już do zaproszenia znajomych do polubienia strony, jednak lepiej jest zrobić to po uzupełnieniu reszty informacji. 

Zobacz także:

Jakie informacje trzeba uzupełnić na fanpage'u?

Po utworzeniu fanpage'a Facebook krok po kroku przeprowadzi nas przez kolejne etapy budowania strony firmowej. Jeśli wgrane zostały już multimedia, takie jak zdjęcie profilowe i zdjęcie w tle, serwis zaproponuje nam opublikowanie pierwszego, powitalnego posta, a także ustawienie przycisku strony dla odwiedzających. Co to oznacza? To przycisk, który pojawi się potencjalnym „fanom” po przejściu na główną stronę fanpage. Tekst na przycisku będzie stanowił zachętę - jest to tzw. CTA („Call to Action”), na przykład „Lubię to”, „Kup teraz”, czy „Wyślij wiadomość”.
Ważnym elementem fanpage są informacje o działalności. Uzupełniamy je klikając przycisk “Edytuj informację o stronie” po lewej stronie, pod statystykami. Co należy uzupełnić w tej sekcji? Wszystko, co pozwoli na dokładną identyfikację Twojego biznesu użytkownikom Facebooka. Jest to:

  • adres strony internetowej,
  • adres e-mail,
  • numer telefonu,
  • godziny otwarcia (jeżeli dotyczy to Twojej działalności),
  • lokalizację (jeśli ją posiadasz),
  • krótki opis działalności (np. Sklep z wyselekcjonowaną odzieżą używaną, którego misją jest zmniejszenie produkcji tekstyliów i ochrona środowiska)

Teraz twój fanpage jest gotowy - możesz zacząć aktywną komunikację z użytkownikami Facebooka.

Jak można wypromować fanpage?

Jako początkujący właściciele strony, prawdopodobnie zauważymy, że w pierwszych dniach od powstania nie będzie się ona cieszyć dużą popularnością. Powód jest bardzo prozaiczny - Facebook obfituje w miliardy treści, w tym stron i musi wybierać, co pokazać swoim użytkownikom w pierwszej kolejności. Promocja fanpage'a bez poświęcenia na nią budżetu jest bardzo trudna, dlatego wielu właścicieli firm i biznesów decyduje się na promocję płatną. Promocja płatna obejmuje promocję samej strony, jak i poszczególnych postów. Po wybraniu przycisku “Promuj stronę” przejdziemy do tzw. Menedżera reklam, w którym możemy rozpocząć i kontrolować promowane treści. Facebook daje nam możliwość wybrania odpowiedniej grupy docelowej, użytkowników z danej lokalizacji, w danym wieku, a także tych, których zainteresowania są zbliżone do oferowanych przez nas treści. Efektywne promowanie biznesu na Facebooku wymaga wiedzy o serwisie, a także o marketingu, dlatego od lat firmy powierzają to zadanie profesjonalnym agencjom. 

Zwiększać zasięgi swojej strony możemy też bezpłatnie. Mówimy wtedy o zasięgach organicznych. Jest to bardzo czasochłonne i pracochłonne, biorąc pod uwagę ogromną konkurencję w serwisie. Oto kilka przykładów dobrych praktyk, które pozwolą na rozwinięcie fanpage:

  • zawsze oferuj użytkownikom dobrą, niepowtarzalną jakość treści;
  • wchodź w interakcję z użytkownikami - odpisuj na wszystkie komentarze, rozpoczynaj dyskusję;
  • bądź systematyczny/a - treści powinny pojawiać się cyklicznie, w podobnych odstępach czasowych. Nie doprowadzaj do zamrożenia strony. Prowadzenie fanpage może być nawet dedykowanym stanowiskiem;
  • udzielaj się na grupach tematycznych;
  • organizuj konkursy (zapoznając się uprzednio z regulaminem Facebooka);
  • nie łam regulaminu Facebooka - nie publikuj treści, zawierających nagość, mowę nienawiści, okrucieństwo.

Prowadząc fanpage, warto obserwować i analizować zachowania użytkowników. Dzięki temu zobaczymy, jakie godziny publikacji, a także jaki rodzaj treści cieszy się największym zainteresowaniem. 

Co można robić na fanpage'u?

Facebook firmowy to wspaniały sposób na komunikację z fanami i potencjalnymi klientami. Posty, które publikujemy, mogą być na przykład informacyjne: estetyczną grafiką możemy poinformować użytkowników o nowej promocji, czy zwiększeniu asortymentu. Treści na naszej stronie firmowej mogą też zapewniać rozrywkę: są to wszelkiego rodzaju konkursy, quizy, a także mieć funkcje edukacyjne. Fajny post na FB może zapewnić nam mnóstwo nowych obserwatorów. Od kilku lat na stronie firmowej można też założyć sklep, który pozwala na bezpośrednią sprzedaż produktów i usług za pośrednictwem serwisu.