Ubóstwo menstruacyjne to problem, o którym piszemy nie od dziś. Cieszymy się, że coraz więcej osób i organizacji bierze go sobie do serca i podejmuje walkę z tym zjawiskiem, zapewniając tym samym osobom menstruującym lepsze warunki życia. Niestety skala ubóstwa jest ogromna, powoduje ono na przykład opuszczanie zajęć szkolnych przez dziewczynki, wykluczenie społeczne w trakcie okresu. Ubóstwo to także element codzienności osób w kryzysie bezdomności. I mamy z tym do czynienia praktycznie w każdym zakątku świata, choć w różnym stopniu. Także w Polsce. 

Walka z ubóstwem menstruacyjnym 

W naszym kraju walkę z ubóstwem menstruacyjnym prowadzą między innymi aktywistki stojące za inicjatywą Różowa Skrzyneczka. Pisałyśmy chociażby o jej działaniach z władzami Krakowa. Współpracę z inicjatywą nawiązała także stołeczna dzielnica Śródmieście. Niedawno powstała też Okresowa Koalicja, która ogłosiła 2021 Rokiem Menstruacji, zapowiedziała też przeciwdziałanie tabu wokół miesiączki i wspieranie osób, które w jej trakcie nie mają środków, by pozwolić sobie na zakup podpasek czy tamponów. 

Lidl w Irlandii oferuje darmowe podpaski i tampony

Także marki angażują się coraz częściej w pomoc osobom potrzebującym wsparcia w zakresie środków menstruacyjnych. Dobry przykład daje polska firma odzieżowa Nago, która wspiera dziewczynki w Afryce, oferując resztki czy próbki swoich materiałów, które są przyjazne dla ciała, na podpaski wielorazowego użytku. 

Kolejny dobry przykład daje Lidl. Osoby zarządzające tą siecią sklepów w Irlandii, wobec alarmujących danych o tym, że co druga osoba w tym kraju w przedziale wiekowym 12-19 lat nie ma wystarczających środków na zakup podpasek czy tamponów, podjęły współpracę z organizacjami Homeless Period Ireland i The Simon Communities of Ireland, by coś zmienić w tej sprawie. 

Już 3 maja tego roku w sklepach sieci Lidl na terenie Irlandii będzie można otrzymać przy kasie darmowe opakowanie środków menstruacyjnych na podstawie kuponu, który będzie można pobrać za pośrednictwem aplikacji Lidl Plus (raz na miesiąc). Jednej osobie będzie przysługiwało jedno opakowanie tamponów lub podpasek.

Lidl to prawdopodobnie pierwsza tak duża sieć, która podjęła na świecie w ten sposób walkę z ubóstwem menstruacyjnym. Irlandzki oddział Lidla zadeklarował również regularne przekazywanie środków na rzecz The Simon Communities, czyli organizacji dostarczającej produkty higieniczne osobom w kryzysie bezdomności w Irlandii. W ten sposób sieć wspiera również osoby, które nie mają dostępu do smartfona i nie mogą skorzystać z kuponów w aplikacji.