Nowa generacja na rynku pracy – elastyczność, misja i poczucie celu
Osoby z Generacji Z dopiero rozpoczynają swoją ścieżkę zawodową i wkraczają na rynek pracy pełne entuzjazmu i pomysłów. To pokolenie, które stanowi nie lada wyzwanie dla HR - zmusza do nowego spojrzenia na rekrutację i przewartościowanie dotychczasowych modeli przywództwa. Tymczasem okazuje się, że wymagania zetek – stanowiących 20% światowej populacji – są do spełnienia, a ich świeże podejście może pomóc osiągnąć firmie kolejne kamienie milowe.

Młodzi roszczeniowi? Nic z tych rzeczy! Liczy się rozwój i sens
Choć młodemu pokoleniu przyklejono na dzień dobry łatkę osób leniwych i roszczeniowych, coraz więcej firm dostrzega, że ich wysokie wymagania są głównie przejawem poczucia sensu wykonywanych zadań oraz troski o własny rozwój i zdrowie psychiczne. Młodzi ludzie chcą pracować mądrze, ale niekoniecznie długo. Cenią elastyczność i efektywność, a nie „godziny na pokaz”. I głośno o tym mówią. Są jednak organizacje, takie jak Grupa Żabka, które uważnie wsłuchują się w głos pracowników i współpracowników nowej generacji. To nie przypadek, że to właśnie w firmie z zielonym logo ponad 30% franczyzobiorców to osoby poniżej 30. roku życia, a w centrali Żabka Polska ta grupa stanowi aż 26% pracowników.

Bez feedbacku, wartości i poczucia sprawczości ani rusz
Czego oczekują zatem osoby stawiające pierwsze kroki na rynku pracy? Wychowane w kulturze natychmiastowej reakcji zetki oczekują jasnej komunikacji – nie chcą się domyślać, co „szef ma na myśli”. Chcą szybkiej i konstruktywnej informacji zwrotnej i pewności osiągniecia zamierzonego celu. Cenią bycie sobą, swobodę wyrażania tego, kim są oraz asertywność. Generacja Z jako pierwsza od najmłodszych lat dorastała w świecie nowoczesnych technologii – internetu i smartfonów. Niektórzy twierdzą nawet, że dla nich świat wirtualny bywa ważniejszy niż rzeczywisty, co zapewne przyczynia się do części negatywnych opinii na temat tego pokolenia. Jednak to właśnie oni najchętniej angażują się w inicjatywy z misją, jak choćby poprawa jakości życia, relacji międzyludzkich, czy ochrona środowiska – aż 70% zetek deklaruje swoje zaangażowanie w sprawy społeczne[1]. CV młodych ludzi coraz częściej trafiają do Żabki – firmy, która oferuje im nie tylko pracę, ale i przestrzeń do działania. Dzięki inicjatywom takim jak wolontariat pracowniczy czy projekty rozwojowe mogą realnie wpływać na swoje miejsce pracy i swoje najbliższe otoczenie.

Otwarty lider to zaangażowani młodzi
Zetki nie szukają tylko pracy. Szukają sensu, misji i miejsca, gdzie naprawdę mogą się rozwijać. Nie zamierzają czekać latami, jak starsze pokolenia, aby dobrze poznać miejsce pracy – od razu chcą wiedzieć, co dana firma sobą reprezentuje i co dobrego robi dla świata. Zetki szukają liderów, którzy grają z nimi do jednej bramki – otwartych, wspierających, rozumiejących ich świat. W Żabce to dobrze rozumieją – dlatego rozwój menedżerów to nie dodatek, ale jeden z fundamentów kultury. Bo lider to nie funkcja. To sposób działania. Postawa. Codzienne wybory. Nowoczesny lider pełni rolę motywatora - inspiruje, a nie narzuca swojego zdania, angażuje ludzi w podejmowanie decyzji i daje im swobodę działania. Taka komunikacja pozwala na budowanie zaufania i sprawia, że młodzi utożsamiają się z firmą, w której pracują. Efekt? Dobra atmosfera to nie slogan, tylko codzienność – a zaangażowanie przekłada się na wyniki. Żabka przyciąga tych, którzy chcą więcej niż tylko etatu. To przestrzeń, w której młodzi mogą się rozwijać, działać i zmieniać świat po swojemu.
[1] Raport AMS Smart OOH “Generacja Z jest Out of Home”
Materiał promocyjny marki Żabka