Mięśnie twarzy: ile ich jest?

Tak jak pisaliśmy, człowiek posiada około 70 mięśni twarzy. Dla uproszczenia podzielono je na 5 mniejszych grup:

  • Mięśnie ust

Dzięki tym mięśniom możemy wyrażać emocje jak uśmiech czy zdziwienie, ziewać, zamykać lub otwierać usta. Wszelkiego rodzaju śmieszne miny, rybki, cmokania i grymasy ust są możliwe, dzięki mięśniom otaczającym szparę ust.

  • Mięśnie powiek

Te mięśnie odpowiadają przede wszystkim za zamykanie i otwieranie powiek. Dodatkowo umożliwiają wyrażanie emocji takich jak zdziwienie, smutek czy radość. Co ciekawe, to właśnie mięśnie otaczające szparę powiek umożliwiają nam marszczenie brwi.

  • Mięśnie okalające nozdrza

Dzięki tym mięśniom można rozchylać nozdrza i marszczyć nos.

  • Mięśnie żuchwy

Zdecydowanie najważniejsze mięśnie twarzy. Odpowiadają za żucie, ruchy żuchwy na boki oraz wysuwanie i cofanie żuchwy.

  • Mięśnie małżowiny usznej

Okazuje się, że swobodne poruszanie mięśniami małżowiny usznej, czyli ruszanie uszami, dotyczy zaledwie niewielkiego procenta ludzi. Większość z nas takiej umiejętności nie posiada.
 

Ćwiczenia na mięśnie twarzy – czy warto?

Mięśnie twarzy to pewnego rodzaju podpora dla skóry. Kiedy jesteśmy młodzi nasza twarz jest gładka, a zmarszczki mimiczne praktycznie niewidoczne. Niestety, czasu nie da się oszukać i nastanie moment w którym na twarzy pojawią się zmarszczki, skóra straci na młodzieńczej elastyczności, a owal twarzy nie będzie już tak idealny. Wielu osobom wydaje się, że kiedy nastanie ten moment, to nie pozbędą się tego problemu bez użycia chirurgicznego skalpela. Nic bardziej mylnego! Ćwiczenia mięśni twarzy to całkowicie naturalny sposób na napiętą skórę i młodszy wygląd.

To metoda, która nie wymaga wielkich nakładów finansowych, stosowania bolesnych zastrzyków ani ingerencji chirurga. Panie, które regularnie ćwiczą facefitness najczęściej wyglądają dużo młodziej niż wskazywałby na to ich wiek. Ćwiczenia na mięśnie twarzy pomagają spłycić zmarszczki,wyraźnie poprawiają owal twarzy, a nawet pomagają pozbyć się niechcianych obrzęków w okolicy twarzy np. pod oczami. Ćwiczenia mięśni twarzy polegają głównie na odpowiednim napinaniu i rozluźnianiu mięśni. Taka gimnastyka pobudza produkcję kolagenu, który jest bezpośrednio odpowiedzialny za dobry wygląd skóry. Poza tym taki „masaż” twarzy poprawia ukrwienie, dzięki czemu spowolnimy proces starzenia się skóry.

Dlatego zamiast martwić się wyglądem skóry warto działać! Ćwiczenia na mięśnie twarzy powinny być wykonywane regularnie, tylko wtedy osiągniemy pożądane efekty. Przez pierwsze dwa miesiące najlepiej wykonywać je codziennie, później trzy razy w tygodniu, na końcu dwa – dla podtrzymania efektu. Gimnastykę twarzy najlepiej wykonywać minimum 20 minut. Bardzo ważne! Ćwiczenia na mięśnie twarzy wykonujemy z każdej strony tak samo.
 

Ćwiczenia na mięśnie twarzy – rozgrzewka

Ćwiczenia na mięśnie twarzy zawsze zaczynamy od rozgrzewki. To bardzo ważne, żeby odpowiednio przygotować skórę do ćwiczeń. Zaczynamy od delikatnego masażu twarzy, kolistymi ruchami masujemy skórę, a następnie delikatnie ją opukujemy. Skóry nie należy rozciągać palcami, żeby uniknąć mikro urazów. Skórę można delikatnie podszczypywać, jednak panie o wrażliwej lub naczynkowej cerze powinny zrezygnować z tej części rozgrzewki.

Jak zlikwidować zmarszczki palacza? Jak im zapobiegać?

Ćwiczenia na mięśnie twarzy – śmieszne miny

Te ćwiczenia zdecydowanie wprawią nas w dobry nastrój, dzięki czemu rozluźnimy mięśnie. Nic tak nie wpływa negatywnie na skórę jak stres i stałe napięcie mięśni. Jeśli więc rozluźnimy mięśnie, zredukujemy poziom kortyzolu, czyli hormonu stresu. Po rozgrzewce czas na zabawne miny i puszczenie wodzy fantazji. Możemy robić każdą minę, którą uznamy za zabawną – rybki, przesadne całusy, dmuchane policzki, wydęcie ust albo groźne miny, wszystko jest dozwolone. Im więcej śmiechu przy tym ćwiczeniu, tym lepiej!
 

Ćwiczenia na mięśnie twarzy – pozbywamy się zmarszczek na czole

Jeśli chcemy pozbyć się zmarszczek na czole, trzeba przyłożyć w poziomie palec wskazujący na linię brwi, kolejno unosić brwi do góry i to unoszenie blokować właśnie palcem wskazującym. Robimy to ćwiczenie dobrze, jeśli podczas podnoszenia brwi czujemy opór. Przy tym ćwiczeniu musimy pilnować, żeby twarz nie była wcześniej nakremowana, wtedy bowiem palec będzie ślizgał się po skórze i mięśnie nie będą pracowały tak, jak trzeba. Powtarzamy ćwiczenie 20 razy.
 

Ćwiczenia na mięśnie twarzy – żegnamy zmarszczki wokół oczu

Zmarszczki w okolicy oczu to problem wielu kobiet. Mięśnie wokół oczu codziennie intensywnie pracują, zapewniając nam komfort widzenia. Poza tym, to właśnie one uruchamiają się kiedy płaczemy albo cierpimy. Chcąc się ich pozbyć, naciągamy palcami delikatnie skórę wokół oczu w okolicach zewnętrznych kącików i delikatnie mrużymy oczy. Powtarzamy to ćwiczenie co najmniej 15 razy.
 

Ćwiczenia na mięśnie twarzy – drugi podbródek 

Nieestetyczny drugi podbródek to efekt zwiotczenia skóry i osłabienia mięśni pod żuchwą. Żadna z pań go nie lubi, ale i wiele z nich nie wie, że usunąć go może kilkoma prostymi ćwiczeniami. Głowę wysuwamy do przodu robiąc tak zwaną łabędzią szyję. Następnie wysuwamy szczękę tak, żeby dolne zęby znalazły się przed górnymi i napinamy mięśnie. Ćwiczenie powtarzamy 15 razy.
 

Ćwiczenie na mięśnie twarzy – zmarszczki wokół ust i nosa

Najczęściej pojawiającymi się zmarszczkami na twarzy są te w okolicy ust i nosa. Mówi się, że bruzdy nosowo-wargowe to inaczej zmarszczki ludzi, którzy często się uśmiechają. Pozytywne usposobienie to wyjątkowa cecha charakteru, jednak nie zawsze chcemy, żeby była widoczna na naszej twarzy poprzez zmarszczki. Dlatego warto regularnie ćwiczyć mięśnie ust i nosa, pomoże nam to pozbyć się zmarszczek, albo w przypadku wyjątkowo upartej skóry, zdecydowanie je spłyci.

Jeśli chcemy podziałać na zmarszczki wokół ust, zaczynamy od delikatnego masażu ust. Następnie usta zasysamy do środka. Powtarzamy to 15 razy. Później robimy „kaczy dzióbek” i ćwiczenie powtarzamy 10 razy. Na koniec delikatnie wypuszczamy powietrze z ust czyli „pufamy”.

Zmarszczki nosowo-wargowe to obok zmarszczek na czole, jedne z najgłębszych na naszej twarzy. Ćwiczenia zaczynamy od delikatnego masażu i opukiwania okolicy nosa i warg. Następnie zamykamy usta i język nakładamy na przednie zęby. Staramy się wytrzymać tak minimum 20 sekund. Powtarzamy 15 razy.

Kolejnym ćwiczeniem na zmarszczki nosowo-wargowe jest nabieranie powietrza. Nabieramy maksymalnie dużo powietrza do ust i zamykamy wtedy, kiedy jama ustna cała wypełni się powietrzem. Przez około minutę bawimy się powietrzem w buzi, przesuwając je w różnym kierunku. Wydmuchujemy je powoli. Powtarzamy 5 razy. 

Przy okazji tego tematu przeczytaj również: Joga twarzy – co to jest, jakie daje efekty i czym różni się od innych zabiegów? Pytamy eksperta