Dieta oxy – na czym polega?

Zasady diety oxy są powszechnie znane i stosowane. Przepisy diety stały się popularne, a sam sposób odżywiania jest jedną z popularniejszych metod na odchudzanie.

Dieta oxy składa się z trzech kluczowych etapów właściwych. Każdy z nich został rozpisany w postaci tygodniowego menu. Poszczególne etapy obejmują osiągnięcie różnorodnych celów dietetycznych. Dla zwiększenia skuteczności diety, zaleca się przeprowadzenie etapu wprowadzającego, a dla utrwalenia efektów i uniknięcia efektu jo-jo - etapu utrwalającego.

Menu diety oxy bazuje na zasadach popularnej diety Dukana, ale zostało urozmaicone o proteinowy napój, mający eliminować jej niepożądane skutki. Ma on postać shake’a, wykonanego z: żurawiny, kefiru oraz otrębów pszennych. Jego codzienne picie zapewni usunięcie toksyn z organizmu, pobudzi metabolizm oraz zminimalizuje ryzyko wystąpienia problemów z nerkami oraz wątrobą.

Dieta oxy to klasyczna dieta białkowa, a jej autorzy najwięcej uwagi poświęcają nie samemu sposobowi odżywiania się, a motywacji do wprowadzenia zmian w jadłospisie i wytrwania w postanowieniu. Autorzy diety przekonują o proteinowym charakterze diety i zneutralizowaniu skutków ubocznych, charakterystycznych dla diety Dukana. Silne przestrzeganie diety jest w stanie przynieść zadowalające efekty. W Internecie daje się znaleźć osoby chwalące się utratą wagi na poziomie 15 kilogramów w ciągu trzech tygodni. Najczęściej jednak masa spada w tempie jednego kilograma tygodniowo.

Dieta oxy – kluczowe zasady

Zasady diety oxy są różne w zależności od etapu, na którym aktualnie się znajdujemy. Sama dieta w swojej najkrótszej wersji trwa trzy tygodnie, podczas których przeprowadza się trzy etapy żywieniowe. Dla każdego z tych etapów podstawę jadłospisu stanowi proteinowy shake. Zawiera on antyoksydanty i można go stworzyć poprzez zmieszanie: żurawiny, pszennych otrębów oraz kefiru. Jego podstawowym zadaniem jest usunięcie z organizmu toksyn, podwyższenie metabolizmu oraz oczyszczenie dróg moczowych. Autorzy przekonują, iż shake zapobiegnie pojawieniu się skutków ubocznych diety, charakterystycznych dla klasycznej diety białkowej, takich jak: uczucie zmęczenia, kłopoty z nerkami oraz wątrobą, uczucie ciężkości, wzdęcia, problemy trawienne.

Żurawina zawarta w shake’u posiada właściwości stymulujące dla zapewnienia właściwej przemiany materii, co ułatwia utratę zbędnych kilogramów. Owoce te mają jedynie 46 kalorii w 100 gramach produktu. Warto po nie sięgać nawet w postaci przekąski lub dodatku do potraw. Otręby pszenne są produktem wysokobłonnikowym o właściwościach bogatoresztkowych, co powoduje, że ich spożywanie pobudza trawienie i ułatwia regularne wypróżnianie się. Sam koktajl może być doskonałym uzupełnieniem dla codziennej diety, nawet niezwiązanej z zasadami diety oxy.

Menu podstawowe na diecie oxy jest trzyetapowe i stanowi trzy odrębne tygodniowe jadłospisy. Podczas diety panują określone zasady:

  1. fat burning – celem tego etapu diety jest spalenie tkanki tłuszczowej, co skutkuje znaczącą przewagą białka zwierzęcego w przepisach tygodniowego menu;
  2. step – zadaniem kolejnych siedmiu dni diety jest utrwalenie efektów powstałych podczas trwania pierwszego tygodnia diety; w tym celu do jadłospisu dołączone zostaje jedynie białko roślinne, a jego stosunek do jego zwierzęcego odpowiednika powinien wynosić 50:50;
  3. balance – w ostatnim tygodniu stabilizuje się proces odchudzania, co powinno zapobiec nawrotowi zbędnych kilogramów.

Zaleca się, aby przed przystąpieniem do pierwszego etapu właściwego diety, przeprowadzić dwutygodniowy etap przygotowujący organizm do zmiany sposobu odżywiania się. Etap ten zwany jest „przygotowawczym” lub „detoksacyjnym”. Podczas jego trwania do codziennego menu wprowadza się duże ilości warzyw oraz owoców. Przygotowanie ma na celu zapobieganie spowolnieniu przemiany materii, które mogłoby mieć miejsce podczas restrykcyjnego obniżenia kaloryczności diety.

Po przeprowadzeniu etapów właściwych diety poleca się wprowadzenie kolejnego, piątego, etapu - wyprowadzającego. Ma on ustabilizować pracę organizmu i przygotować układ trawienny do zmian, wynikających z wprowadzania do jadłospisu kolejnych produktów.

W diecie oxy szczególną uwagę poświecono produktom białkowym, których dopełnieniem są węglowodany.

Spożywanie białka w nadmiernych ilościach może skutkować zaburzeniami metabolizmu, występowaniem zmian miażdżycowych oraz nadmiernym obciążeniem pracy wątroby oraz nerek, dlatego bardzo ważne jest konstruowanie przemyślanych jadłospisów.

Przed przystąpieniem do diety, konieczna jest konsultacja z dietetykiem lub lekarzem pierwszego kontaktu, aby określić, czy nie będzie ona stanowiła nadmiernego obciążenia dla organizmu.

Przeciwwskazania dla zastosowania diety oxy

Przeciwwskazaniami dla zastosowania diety oxy są w szczególności:

  • ciąża,
  • karmienie piersią,
  • wrzody żołądka oraz dwunastnicy,
  • kamienie nerkowe,
  • cukrzyca,
  • nietolerancja białka,
  • alergie pokarmowe na białko,
  • niewłaściwe wskazania prób wątrobowych,
  • obecność chorób dietozależnych,
  • znajdowanie się w okresie dojrzewania,
  • niedokrwistość,
  • niedobory pokarmowe.

Dieta oxy – jadłospis na jeden dzień

Codzienny jadłospis diety oxy skomponowany jest z pięciu posiłków. Przepisy dań na diecie powinny być dostosowane do poszczególnych faz odżywiania, na których obecnie się znajdujemy. Przykładowy tygodniowy jadłospis pierwszego etapu diety oxy mógłby wyglądać w sposób następujący:

  • śniadanie – jajecznica z dwóch jaj smażona na oliwie z oliwek, podana z plastrem twarogu, szczypiorkiem i cebulą,
  • drugie śniadanie – shake,
  • obiad – duszona pierś z kurczaka z fasolką szparagową, podana z kawą zbożową,
  • podwieczorek – shake,
  • kolacja – kotlety sojowe z naparem z ziół.

Menu drugiego etapu diety oxy możnaby skonstruować w następujący sposób:

  • śniadanie – humus z ciecierzycy i masła sezamowego, podany z kawą bezkofeinową,
  • drugie śniadanie – shake,
  • obiad – tuńczyk z sosem własnym,
  • podwieczorek – koktajl z mango i melona na kefirze,
  • kolacja – shake.

W trzeciej fazie tygodniowe menu diety oxy może wyglądać następująco:

  • śniadanie – owsianka na mleku z borówkami,
  • drugie śniadanie – koktajl z mango i banana na kefirze,
  • obiad – pierś z kurczaka gotowana na parze z brokułami, podana z naparem z ziół,
  • podwieczorek – kanapki z pieczywa pełnoziarnistego z jajkiem, pomidorem i rzodkiewką,
  • kolacja – shake.

Dieta oxy – czy jest odpowiednia dla nastolatek

Diety oxy nie poleca się stosować nastolatkom z uwagi na jej ubogość w składniki odżywcze. Jadłospis w diecie młodych, dorastających organizmów powinien być urozmaicony. Kaloryczność takiej diety nie powinna być niższa niż 1 500 kalorii dziennie. Każdy posiłek powinien składać się z białek, węglowodanów i tłuszczów.

Dieta oxy – jak szybko daje efekty?

Opinie o diecie oxy są mocno zróżnicowane. Program oferuje spory spadek wagi, nawet w granicach 15 kilogramów w trzy tygodnie. Standardowa utrata wagi oscyluje jednak w granicach 1 kilograma w tygodniu. Efekty diety oxy będą trwałe jedynie w sytuacji, kiedy organizm zostanie odpowiednio przygotowany do diety oraz z niej wyprowadzony. Dieta oxy jest odpowiednia dla wegan oraz wegetarian oraz osób cierpiących na nietolerancję laktozy.

Przeciwnicy diety wskazują na jej podobieństwo do diety Dukana, która została okrzyknięta najbardziej niezdrową dietą w historii. Osoby te niezadowolone są również z monotonii jadłospisu podczas diety oraz permanentnego uczucia głodu.

Dieta bogatoresztkowa – na czym polega? Znamy zasady diety bogatoresztkowej >>>