„Jeśli wyjrzysz przez okno, zobaczysz snujące się żywe trupy – ludzi, którzy nie potrafią się koncentrować, zapamiętywać, bezpiecznie prowadzić samochodów albo przeżyć dnia w pełni sił i skupieniu. Na autopilocie bezmyślnie brną przez kolejne godziny. Zjawisko to zatacza tak szerokie kręgi, że Centra Prewencji i Zwalczania Chorób w Stanach Zjednoczonych określiły je mianem epidemii. Zombie mogą przyczynić się do nawet 80 tysięcy wypadków samochodowych rocznie – a dzieje się to na naszych oczach. Możesz nawet być jednym z nich”, pisze w swojej książce „Projekt: Produktywność” Chris Bailey.

Chris przeprowadził na sobie doświadczenie, z którego wynika, że na każdą godzinę niedoboru snu tracił dwie godziny produktywności. Czyli słabo. Permanentnie niedospana będziesz pracować wolniej, dłużej, możesz wpaść pod samochód i na pewno odbije się to na twoim wyglądzie. Dowiedziono, że osoby niedosypiające zwiększają w swoim organizmie poziom hormonów odpowiedzialnych za przybieranie na wadze (jakoś trzeba kompensować deficyty energii) i powstawanie trądziku. Nie trzeba tłumaczyć, że im lepiej śpisz (a powinno być to 7-9 godzin na dobę) tym więcej energii będziesz mieć następnego dnia. Ta wymiana następuje po dobrym kursie. A teraz do rzeczy. Jak w takim razie się wyspać?
 

1. Stwórz rytuał 

Ważne aby kłaść się mniej więcej o tej samej porze – twój rytm dobowy musi mieć czas wyhamować. I nie musi być to 21:00 jeśli wolisz iść do łóżka o 1:00. Ważne aby była to mniej więcej stała godzina. Więc jeśli chodzisz spać o 22:00 nie zaczynaj kwadrans przed robić czegoś ekscytującego. Wymyśl dla siebie raczej coś co Cię relaksuje – dla jednych to będzie kubek herbaty miętowej lub melisy, dla innych kąpiel, jeszcze dla innych telefon do przyjaciółki. Koniecznie wywietrz sypialnię, by wpuścić do niej świeżego i chłodniejszego powietrza, dla relaksu możesz też spryskać ją lawendowym sprayem ułatwiającym zasypianie. Zapewnij sobie także wygodne ubranie do spania, najlepiej bawełniane lub jedwabne, luźne, nieuciskające. Wypróbuj też wieczornych rytuałów związanych z kosmetykami – nałóż na twarz nawilżające serum, najlepiej na bazie naturalnych olejków eterycznych o działaniu uspokajającym, a następnie wykonaj masaż rollerem. Drenuje, poprawia krążenie i relaksuje napięte mięśnie twarzy. Jak przekonuje polska marka Slaap, która specjalizuje się w kosmetykach i akcesoriach do pielęgnacji skóry na noc (w jej ofercie znajdziecie m.in. masażery z różowego kwarcu), wszystko, co zrobisz przed pójściem spać, będzie mieć swoje efekty rano.

Ta strona podpowie Wam, o której godzinie powinniście pójść spać, aby obudzić się wypoczętym >>>
 

2. Ogranicz niebieskie światło emitowane przez monitory

No dobra, wiemy że to prawie niewykonalne, każdy przed snem lubi przegrzebać internet lub usiąść przed Netflixem. Ale niestety udowodniono, że światło emitowane przez ekrany hamuje wytwarzanie melatoniny, która odpowiada za dobry sen. Warto 2-3 godziny przed snem zakończyć korzystanie ze smartfona. Albo jeśli to niemożliwe (ha, ha) kupić okulary blokujące spektrum niebieskiego światła. Możesz też pobrać aplikację f.lux, która zmienia kolorystykę wyświetlanego na monitorze obrazu tak, by zmniejszyć ekspozycję na niebieskie światło (justgetflux.com). 
 

3. Zrezygnuj z pobudzaczy na 6 godzin przed snem

Niekoniecznie mówimy o kofeinie (na mnie np. ona zupełnie nie działa). Czy działa na Ciebie możesz dowiedzieć się wykonując prosty test badań genetycznych (np. Geno Diet). Niektórych bardziej pobudza teina, innych cukier. Organizm potrzebuje ok. 6 godzin aby je wydalić.

Zobacz także: Zadbaj o siebie w 12 krokach. Oto rzeczy, o których powinnaś pamiętać każdego dnia, bo zmienią Twoje życie na lepsze!
 

4. Korzystaj z drzemek

Popołudniowa sjesta korzystnie wpływa na produktywność w drugiej części dnia. Jeśli należysz do tych osób, które po „rozespaniu” są już do niczego – zrób inaczej. Zaparz kawę, wypij ją i spróbuj się zdrzemnąć na 15 minut. Po tym czasie kofeina zacznie działać, a ty będziesz zresetowana. To tzw. power nap, z której chętnie korzysta np. Barack Obama.
 

5. Traktuj sypialnię jak swoją jaskinię

To nie żart, tylko zalecenie Amerykańskiej Akademii Medycyny Snu. Co to oznacza? Chris Bailey tłumaczy: powinna być chłodna, ciemna i cicha. Oraz „ termicznie neutralna”, co oznacza że nie będziesz w niej marznąć, ani się pocić. Poza tym, hmmm, mówią  „ciemno = przyjemno”. Pomóc w tym może np. jedwabna opaska na oczy do spania (też znajdziecie ją u Slaap). Tylko wtedy, gdy nasz mózg odczuje całkowitą ciemność nasz organizm zaczyna produkować melatoninę, substancję chemiczną snu.

Zobacz także: O której powinniście chodzić spać? To zależy od Waszego znaku zodiaku. Sprawdźcie! >>>