Jak rzucić palenie?

Jak rzucić palenie i nie powrócić już do nałogu? Wbrew pozorom, zwalczenie uzależnienia od nikotyny nie jest takie łatwe. Aby skutecznie rzucić palenie i nigdy nie powrócić do nałogu, często potrzebna jest więcej niż jedna próba. Nie warto więc zrażać się, jeśli za pierwszym razem ci się nie uda.

Jak rzucić palenie szybko i skutecznie? Nałóg nikotynowy polega przede wszystkim na stworzeniu nawyków, które wiążą się z paleniem papierosów. Za przykład może tutaj posłużyć palenie do porannej kawy, po jedzeniu, w formie przerwy od pracy, przed snem. Powiązanie określonych czynności z dostarczaną do organizmu dawką nikotyny powoduje, że rzucanie palenia staje się jeszcze trudniejsze.

Jak więc skutecznie rzucić palenie? Pierwszym krokiem do pozbycia się uzależnienia od nikotyny będzie stopniowa zmiana twoich dziennych nawyków. Polega ona na zastępowaniu przyzwyczajeń powiązanych z paleniem papierosów nowymi, niezwiązanymi z tytoniem nawykami. Warto spisać sobie je na kartce i zastanowić się, w jaki sposób możesz dokonać takich zmian (np. pić kawę w miejscu, w którym palenie jest zabronione).

Jak skutecznie rzucić palenie?

Jak rzucić palenie w sposób skuteczny i trwały? Aby móc zwalczyć uzależnienie od nikotyny i uniknąć powrotu do starych nawyków, musisz zmienić swój sposób myślenia. Postrzeganie papierosów jako małego grzeszku, ulotnej przyjemności albo sposobu na stres z pewnością nie ułatwia zerwania z nałogiem.

Powtarzasz sobie „chcę rzucić palenie”? W takim razie wykonałaś już pierwszy krok w tym kierunku, ponieważ uświadomiłaś sobie, że jesteś uzależniona. Kolejnym krokiem do skutecznego rzucenia palenia jest ustalenie, dlaczego właściwie chcesz to zrobić. Najlepiej spisać na kartce wszystko to, co motywuje cię do zerwania z nałogiem nikotynowym. Motywacją do rzucenia palenia może być obawa o zdrowie, chęć zaoszczędzenia pieniędzy lub troska o bliskich (którzy są biernymi palaczami).

Gdy sporządzisz swoją listę powodów, postaraj się zwizualizować sobie moment, w którym osiągniesz swój cel. Pamiętaj, że każdy kolejny dzień bez papierosa to zdrowsza i bogatsza ty, a efekt zerwania z nałogiem jest trwały. Wyobraź sobie, co możesz kupić za zaoszczędzone pieniądze, jak bardzo poprawi się stan twojej cery (o tym, jaki wpływ na cerę mają papierosy przeczytasz tutaj) oraz o ile bielsze będą twoje zęby. Możesz również posiłkować się aplikacjami na telefon, które systematycznie zliczają ilość pieniędzy zaoszczędzonych na niepaleniu.

Jak szybko rzucić palenie?

Jak rzucić palenie w jeden dzień? Zerwanie z nałogiem nikotynowym wymaga silnej woli i wytrwałości. Chęć rzucenia palenia musi wypływać od ciebie. Jeśli chcesz zerwać z papierosami wyłącznie pod wpływem presji (np. ze strony rodziny, pracodawcy, lekarza), to może okazać się to trudne.

W rzucaniu palenia bardzo ważne jest wsparcie bliskich ci osób. Ich krytyka oraz wytykanie twojego nałogu tylko spotęguje nerwy i spowoduje, że moment zerwania z nałogiem znów się oddali. Większość nałogowców, słysząc rzuć palenie po prostu odpala kolejnego papierosa. Jest to naturalna reakcja obronna spowodowana nagłą presją i stresem z tym związanym. Przed zerwaniem z nałogiem warto więc porozmawiać szczerze z bliskimi. W rozmowie tej poinformuj ich o swoich oczekiwaniach i poproś, by nie krytykowali twoich porażek związanych z rzucaniem palenia.

Jak szybko rzucić palenie? Po prostu wyrzuć lub oddaj resztę papierosów, teraz, od razu. Zabroń sobie kupowania następnych sztuk i nie sięgaj po nie, gdy inni częstują. Choć wydaje się to niewykonalne, to taki sposób zerwania z nałogiem jest o wiele bardziej skuteczny, niż w przypadku stopniowego zmniejszania ilości. Nawet paląc o połowę mniej, dostarczasz do organizmu nikotynę, która podtrzymuje biologiczne uzależnienie.

Zrywając z nałogiem metodą ograniczania ilości wypalanych papierosów, odwlekasz moment ich całkowitego odstawienia. To sprzyja stopniowemu przeciąganiu tego dnia, „bo jeszcze nie jestem gotowa”. Ponadto, ograniczenie palenia często przynosi wręcz odwrotne skutki. Na przykład, w sytuacji stresowej palisz więcej niż dotychczas, ponieważ jesteś w stanie się usprawiedliwić przed samą sobą.

Jak łatwo rzucić palenie?

Jak rzucić palenie w łatwy sposób? Niestety, zrywanie z nałogiem dla większości ludzi może okazać się bardzo ciężkim zadaniem. Możesz ułatwić sobie ten proces, sięgając po środki działające pomocniczo przy rzucaniu palenia. Są one dostępne w niemal każdej aptece i niektórych drogeriach. Pamiętaj jednak, by wybierać preparaty, które nie zawierają w sobie nikotyny, a jedynie substancje działające w podobny do niej sposób.

Ułatwieniem w rzucaniu palenia będzie również wsparcie ze strony twojego najbliższego otoczenia. Poinformuj swoich bliskich o swoim postanowieniu i poproś ich o chwalenie twoich postępów. Postaraj się również ograniczyć do minimum wszystko, co może być dla ciebie stresujące. Każda nerwowa sytuacja może być prowokacją do sięgnięcia po papierosa. Uprzedź również swoich najbliższych, że przez następne kilka dni możesz być ospała, nerwowa i mieć problemy z pamięcią oraz koncentracją.

Zmarszczki palacza – jak powstają, jak zlikwidować zmarszczki palacza oraz jak im zapobiegać?

Choć przekonanie, że nikotyna redukuje poziom stresu jest błędne, to jest to swego rodzaju nawyk, który ciężko zwalczyć. Warto zatem zaplanować rzucanie palenia na czas, w którym możesz pozwolić sobie na reorganizację swojego życia codziennego (np. weekend lub urlop). Dzięki temu, w ciągu najtrudniejszych pierwszych dni będziesz mógł ograniczyć stresujące sytuacje do minimum.

Jak najlepiej rzucić palenie?

Jak rzucić palenie w skuteczny i pewny sposób? Niestety, nie istnieje metoda dająca 100% gwarancji efektów. Nałóg nikotynowy jest zakorzeniony w mózgu i sposobie myślenia. Z tego powodu efektywne rzucanie palenia zależy głównie od twojego nastawienia oraz podejścia.

Ważne jest nie tylko to, by powiedzieć sobie „rzuć palenie”. Możesz znacznie ułatwić sobie zrywanie z nałogiem, oferując ciału i umysłowi coś w zamian. Przykładowo, aby radzić sobie ze stresem po rzuceniu papierosów wykonuj regularnie ćwiczenia i treningi. Dzięki stałej redukcji napięcia nerwowego i mięśniowego będziesz w stanie lepiej radzić sobie z emocjami bez sięgania po nikotynę. Dodatkowo, podczas aktywności fizycznej w mózgu wytwarzane są endorfiny. Są to hormony, które odpowiadają za uczucie szczęścia i „przyjemnego zmęczenia”. Dodatkowym działaniem endorfin jest likwidacja kortyzolu, znanego jako hormon stresu.

Zrywanie z nałogiem nie jest łatwe. Często prowadzi ono do uzależnienia od czynnika zastępczego czyli tego, co robisz aby nie palić. Najczęściej spotykane uzależnienia zastępcze to:

  • kompulsywne jedzenie,
  • alkohol,
  • uzależnienie od adrenaliny,
  • uzależnienie od komputera.

Aby uniknąć tego typu sytuacji, warto rozsądnie zaplanować zajęcia zastępcze. Lista przyzwyczajeń, o której wspominaliśmy powyżej może być dobrym punktem wyjścia. Na jej podstawie ustal, w jakich sytuacjach potrzeba sięgnięcia po papierosa jest największa. Następnie do każdej z pozycji na liście przypisz dodatkową aktywność, którą możesz wykonywać np. podczas porannego picia kawy lub po zjedzeniu posiłku. Ważne jest, by do każdego podpunktu dopasować inny rodzaj aktywności. Dzięki temu unikniesz przeniesienia nałogu na inną czynność.

Badania dowodzą, że wykształcone kobiety piją więcej i częściej sięgają po alkohol

Podczas rzucania palenia warto zadbać również o to, by zająć usta i ręce czymś innym niż papieros. Warto zaopatrzyć się w zapas gum do żucia lub zdrowych przekąsek (np. orzechów lub suszonych owoców). Do zajęcia rąk możesz wykorzystać piłeczki antystresowe.

Pamiętaj również, że nuda nie sprzyja skutecznemu rzucaniu palenia. Powinnaś jej unikać szczególnie w ciągu pierwszych paru dni zrywania z nałogiem. Możesz zapisać się na zajęcia dodatkowe, rozpocząć kurs lub po prostu zaplanować dużo spotkań z przyjaciółmi. Ważne jest to, by przez cały czas twój umysł był zaabsorbowany czymś innym niż papierosy.