Co to jest lęk przed bliskością?

Lęk przed bliskością to zaburzenie zaliczane do fobii, co może być zaskakujące dla niektórych osób – nie unikamy bowiem pająków czy zamkniętych pomieszczeń, lecz... wchodzenia w związki. Dlaczego właściwie odczuwamy obawy przed czymś, co wiąże się z pozytywnymi odczuciami?

Strach przed związkiem wynika nie z obawy przed samym związkiem, lecz raczej przed jego negatywnymi następstwami – zranieniem, zdradą czy opuszczeniem. Nawet, jeśli osoba dotknięta fobią wejdzie już w trwałą relację, może odczuwać negatywne uczucia i obawy związane z jej dalszym rozwojem.

Sugardating – sponsoring czy nowa forma związku? >>>

Najczęstsze objawy lęku przed bliskością to:

  • Unikanie seksu i bliskości fizycznej
  • Odwlekanie spotkań
  • Lęk przed związkiem lub jego etapem – np. małżeństwem
  • Trudność w podejmowaniu inicjatyw lub decyzji o przyszłości
  • Strach przed porzuceniem lub zdradą
  • Ciągłe rozważanie negatywnych scenariuszy
  • Porównywanie obecnej relacji ze związkami z przeszłości

Jakie są przyczyny lęku przed bliskością

Syndrom unikania bliskości dotyka najczęściej osób z negatywnymi doświadczeniami w relacjach romantycznych. Nieudany związek, odrzucenie, zerwane zaręczyny, a może zdrada? U każdego powód może być inny, ludzkie doświadczenia i emocje są przecież bardzo zróżnicowane. Nie zawsze jednak strach przed związkiem jest związany z nieszczęśliwą miłością. Równie często dotyczy negatywnych wspomnień z domu rodzinnego, podwórka czy szkoły – lęk przed zaangażowaniem często pojawia się u osób, które nie doświadczyły miłości rodzinnej i prawdziwej przyjaźni. Osoby z ciężką przeszłością obawiają się, że związek nie wyjdzie, podobnie, jak ich wcześniejsze, niekoniecznie romantyczne relacje.

Lęk przed bliskością: jak pomóc sobie?

Nie ma jednej recepty na to, jak pokonać lęk przed bliskością. To kwestia indywidualna, na którą wpływają osobiste doświadczenia. Możliwe jednak, że znajdziesz dobrą metodę samodzielnej terapii, stosując się do jednej z poniższych rad:

  • Zamiast zadręczać się myślami o negatywnych scenariuszach, skup się na tym, co jest tu i teraz. Miłość bywa ulotna, podobnie jak każde uczucie – nie myśl więc o tym, co będzie za kilka lat, czerpiąc garściami pozytywne emocje i doświadczenia.
  • Zapomnij o przeszłości – nie „przenoś” jej do teraźniejszości. Zostałaś zraniona przez byłego partnera?Pamiętaj, że nie wszyscy mężczyźni są tacy sami.
  • Jeżeli odczuwasz lęk przed zaangażowaniem będąc aktualnie w związku, pierwsze co powinnaś zrobić, to poinformowanie partnera o strachu. Być może ukochana osoba pomoże ci odpędzić wszelkie obawy, dotąd utrudniające ci rozwijanie zdrowej, szczęśliwej relacji. 
  • Pamiętaj, że nie ma relacji bez kryzysów. Kłótnie i wahania są nieuniknione – to nie koniec świata! Nie pisz od razu najgorszych scenariuszy.

Co to jest FOBA? Pytamy eksperta, kogo dotyczy to zjawisko i jak sobie z nim radzić >>>

Lęk przed bliskością: jak pomóc komuś bliskiemu?

Pomoc drugiej osobie to delikatny temat – warto więc podchodzić do osoby odczuwającej strach przed związkiem z dużą cierpliwością. Możliwe, że pierwsze efekty swoich działań zauważysz dopiero po długim czasie – jeśli jednak masz tego świadomość, wypróbuj poniższe metody:

  • Jeśli osobą odczuwającą lęk przed bliskością jest twój partner, spróbuj zaproponować wspólną terapię dla par – to rozwiązanie lepsze niż zasugerowanie bliskiemu, że powinien udać się na samodzielną sesję z psychologiem. Ta druga propozycja może być odebrana negatywnie, co doprowadzi do ,,zamiecenia sprawy pod dywan”.
  • Nie krytykuj bliskiego za jego obawy – to nie wyleczy go z lęków, wręcz przeciwnie: może jeszcze bardziej pogłębić problem. Spróbuj okazać mu akceptację i zrozumienie – kiedy bliski uświadomi sobie, że może ci ufać, prawdopodobnie bardziej otworzy się przed tobą, a być może: powie ci więcej o istocie swojego problemu.
  • Spróbuj porozmawiać z bliskim o jego przeszłości – nawet o tej najbardziej bolesnej. Dopytaj o wszystkie negatywne wydarzenia, które spowodowały, że bliska ci osoba zaczęła odczuwać lęk. Pamiętaj jednak o tym, aby nie drążyć tematu na siłę – jeśli druga osoba nie chce rozmawiać o bolesnych doświadczeniach, odpuść.
  • Jeśli bliski odczuwa strach przed związkiem w wyniku zachwianej samooceny, najlepiej najpierw popracować nad jego rozwojem osobistym, a dopiero później nad jego relacją. Osoba dotknięta fobią poczuje się dużo pewniej w relacji z drugim człowiekiem, jeśli najpierw zaakceptuje w pełni sama siebie.