Węże 2023: nominacje ogłoszone

Mieliśmy mnóstwo pracy z wybraniem najlepszych w byciu najgorszym. Ostatecznie zdecydowaliśmy więc (na wzór Oscarów) poszerzyć główną kategorię, nominację do Wielkiego Węża z pięciu do dziesięciu tytułów. Mamy nadzieję, że pozwoli to widzom łatwiej wyłuskać filmy tak złe, że aż godne uwagi – czytamy w ogłoszeniu tegorocznych nominacji do polskich Złotych Malin, czyli nagród przyznawanych od 2012 roku dla najgorszych rodzimych produkcji filmowych.

Tym razem Popkulturowa Akademia Wszystkiego zwróciła uwagę na aż 10 tytułów, które miały premierę w 2022 roku, oraz ich twórców i twórczyń. Węże 2023 przyznane zostaną w 14 kategoriach. Obok wyróżnień dla najgorszego aktora, aktorki, duetu, występu poniżej talentu, nagrodzone zostaną również osoby odpowiedzialne za reżyserię i scenariusze, a także najbardziej żenujące sceny, kiepskie plakaty i teledyski.

Specjalnie w tym roku dodaliśmy jedną zupełnie nową, najprawdopodobniej jednorazową kategorię. Biorąc pod uwagę obfitość dorobku ekranowego Rafała Zawieruchy, który zagrał w porażającej liczbie filmów, specjalnie z myślą o nim powstała kategoria „Najgorsza rola Rafała Zawieruchy”. I tu też niełatwo było wybrać finałową piątkę… – wyjaśniają dalej osoby członkowskie PAW, którą „tworzą ludzie działający zawodowo w obszarze szeroko pojmowanej kultury”.

Ze względu na „dużą spójność przekazu” w kilku kategoriach filmy „365 dni: Ten dzień” i „Kolejne 365 dni” zostały potraktowane jako jeden tytuł.

Osoby członkowskie PAW zwróciły też uwagę na aspekt religijny wyróżnionych produkcji, stąd nie zabrakło zaskoczeń: nominacji dla postaci boskich.

Zgodnie z opisem twórców na plakatach filmu „Powołany” do Węży w tym roku musieliśmy nominować Ducha Świętego i Najświętszą Maryję Pannę (powtarzamy, to nie my, to decyzja, którą podjęli twórcy filmu i rozpowszechniali ją publicznie). Również religijna postawa Patryka Vegi w jego ostatnim filmie nie mogła ujść naszej uwadze. Stąd nasza decyzja w kategorii duet – czytamy dalej w wyjaśnieniu do nominacji.

Węże 2023: najgorsze polskie filmy ubiegłego roku

Konkurencja – jak widać – była zacięta, ale Patryk Vega jak zawsze nie zawiódł. Z 13 nominacjami jego „Niewidzialna wojna” ma największe szanse na zdobycie tytułu najgorszego filmu roku. „Gierek” Michała Węgrzyna z 12 nominacjami depcze mu po piętach. „365 dni: Ten dzień” i „Kolejne 365 dni” Barbary Białowąs i Tomasza Mandesa z 9 nominacjami uplasowały się na trzeciej pozycji. Za nimi, z 6 nominacjami, człapie „Miłość, seks & pandemia” również Patryka Vegi.

Wśród aktorek i aktorów ubiegających się o Węże 2023 nie zabrakło znanych i lubianych. Na liście wyróżnionych są m.in. Małgorzata Kożuchowska (nominowana od anty-Oscarów za aż trzy filmy!), Krystyna Janda, Anna Mucha, Anna Maria Sieklucka, Michał Koterski, Antoni Pawlicki, Cezary Żak, Artur Żmijewski i oczywiście Rafał Zawierucha. Pełną listę wyróżnionych znajdziecie poniżej.

Węże 2023: nominacje. Pełna lista

WIELKI WĄŻ:

  • „365 dni: Ten dzień”/ „Kolejne 365 dni” (reż. Barbara Białowąs, Tomasz Mandes; prod. Ewa Lewandowska, Tomasz Mandes, Maciej Kawulski) – za filmową traumę, w której drugi i trzeci raz okazują się być jeszcze gorsze niż pierwszy.
  • „Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle” (reż. Heathcliff Janusz Iwanowski; prod. Jolanta Owczarek, Heathcliff Janusz Iwanowski) –  za przaśno-infantylne podejście do historii najnowszej, w której fryzury bohaterek są bardziej wyraziste niż fabuła.
  • „Gierek” (reż. Michał Węgrzyn; prod. Jolanta Owczarczyk, Heathcliff Janusz Iwanowski) – za filmowopodobny wyrób propagandowy i samozachwyt jego autorów.
  • „Jak pokochałam gangstera” (reż. Maciej Kawulski, prod. Tomasz Wardyn, Maciej Kawulski) – za pozbawiony akcji i napięcia gangsterski dramat, którego bohater próbuje zagadać nas na śmierć.
  • „Koniec świata, czyli Kogel Mogel 4” (reż. Anna Wieczur; prod. Tadeusz Lampka, Ilona Łebkowska) – za próbę wyciśnięcia ostatnich kropel nostalgii do filmów, które polubiliśmy przed dekadami.
  • „Miłość, seks & pandemia” (reż. i prod. Patryk Vega) – za banalną fabułę i udawanie, że chodzi tu o coś więcej niż wpływy ze sprzedaży biletów.
  • „Niewidzialna wojna” (reż. i prod. Patryk Vega) – za brak umiejętności w opowiadaniu nawet o samym sobie.
  • „Plan lekcji” (reż. Daniel Markowicz; prod. Mike Zawadzki, Daniel Markowicz) – za to, że nawet odkalkowanie prostej sensacyjnej fabuły okazało się tu zbyt dużym wysiłkiem.
  • „Powołany” (reż. Jan Sobierajski; prod. Najświętsza Maryja Panna) – za amatorską, nadętą próbę ewangelizacji, która niezamierzenie bawi.
  • „Zołza” (reż. Tomasz Konecki; prod. Małgorzata Kożuchowska, Klaudiusz Frydrych, Krzysztof Rak, Inga Kruk) – za udawany dystans i absolutny brak emocji u odbiorcy. I nieznajomość znaczenia słowa „autobiografia”.

Najgorsza reżyseria:

  • Barbara Białowąs, Tomasz Mandes – „365 dni: Ten dzień”/ „Kolejne 365 dni”
  • Heathcliff Janusz Iwanowski – „Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle”
  • Daniel Markowicz – „Plan lekcji”
  • Patryk Vega – „Miłość, seks & pandemia”
  • Patryk Vega – „Niewidzialna wojna”
  • Michał Węgrzyn – „Gierek”

Najgorszy scenariusz:

  • Duch Święty – „Powołany”
  • Michał Kalicki, Krzysztof Krzyszowiecki – „Gierek”
  • Blanka Lipińska, Tomasz Mandes, Mojca Tirs – „365 dni: Ten dzień”/ „Kolejne 365 dni”
  • Olaf Olszewski, Patryk Vega – „Miłość, seks i pandemia”
  • Patryk Vega – „Niewidzialna wojna”

Najgorszy sequel, prequel bądź znowu ta sama historia:

  • „365 dni: Ten dzień” (reż. Barbara Białowąs, Tomasz Mandes; prod. Ewa Lewandowska, Tomasz Mandes, Maciej Kawulski)
  • „8 rzeczy, których nie wiecie o facetach” (reż. Sylwester Jakimov; prod. Tadeusz Lampka)
  • „Kolejne 365 dni” (reż. Barbara Białowąs, Tomasz Mandes; prod. Ewa Lewandowska, Tomasz Mandes, Maciej Kawulski)
  • „Koniec świata czyli Kogel Mogel 4” (reż. Anna Wieczur; prod. Tadeusz Lampka, Ilona Łebkowska)
  • „Mój dług” (reż. Denis Delic, Bogusław Job; prod. Bogusław Job)

Najgorsza rola męska:

  • Sebastian Dela – „Miłość seks i pandemia”
  • Michał Koterski – „Gierek”
  • Michał Koterski – „Krime story. Love story”
  • Antoni Pawlicki – „Gierek”
  • Rafał Zawierucha – „Niewidzialna wojna”

Najgorsza rola żeńska:

  • Małgorzata Kożuchowska – „Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle”
  • Małgorzata Kożuchowska – „Gierek”
  • Małgorzata Kożuchowska – „Zołza”
  • Anna Mucha – „Niewidzialna wojna”
  • Anna Maria Sieklucka – „365 dni: Ten dzień”/ „Kolejne 365 dni”

Najgorszy duet na ekranie:

  • „365 dni: Ten dzień” i „Kolejne 365 dni”
  • Michał Koterski i Małgorzata Kożuchowska – „Gierek”,
  • Anna Mucha i Rafał Zawierucha – „Niewidzialna wojna”
  • Antoni Pawlicki i Sebastian Stankiewicz – „Gierek”
  • Patryk Vega i Bóg – „Niewidzialna wojna”

Występ poniżej talentu:

  • Piotr Cyrwus – „Kryptonim Polska”

  • Krystyna Janda – „Jak pokochałam gangstera”
  • Andrzej Seweryn – „Każdy wie lepiej”
  • Cezary Żak – „Gierek”
  • Cezary Żak – „Krime Story, Love Story”
  • Artur Żmijewski – „Zołza”

Najgorsza rola Rafała Zawieruchy:

  • Stefan Idziołek – „Plan lekcji”
  • Łukasz „Krupnik” Krupiński – „Miłość na pierwszą stronę”
  • Karol Lis – „Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle”
  • premier Filip Rawicki – „Gierek”
  • Patryk Vega – „Niewidzialna wojna”

Żenująca scena:

  • Finałowe rozstrzygnięcie w ruinach pałacu, pojedynek braci – „365 dni: Ten dzień”
  • Gra w golfa – „365 dni: Ten dzień”
  • Jaruzelski ciągnący za włosy sekretarkę Gierka – „Gierek”
  • Przesłuchanie do filmówki – „Niewidzialna wojna”
  • Vega, który dla Jezusa odmawia seksu oralnego – „Niewidzialna wojna”

Efekt specjalnej troski:

  • Czołówka – „Nie cudzołóż i nie kradnij”
  • Przemiana Vegi w grubego i z powrotem – „Niewidzialna wojna”
  • Wykorzystanie fragmentów filmów Kubricka, Lucasa, Wachowskich na prawach cytatu – „Niewidzialna wojna”
  • Wypadek samochodowy – „Niewidzialna wojna”
  • Zombie – „Apokawixa”

Najgorszy teledysk okołofilmowy:

„Ania” – Andrzej Piaseczny – film „Ania”

Zobacz także:

„Gdybyśmy” – Natalia Lesz – film „Gierek”

„Jestem tylko dziewczyną” – Maria Sadowska – film „Miłość na pierwszą stronę”

„Puta Madre” – Kacper HTA – film „Krime Story, Love Story”

„Wartości” – Kubańczyk, Ewelina Lisowska, DJ Slavic – film „Miłość, seks i pandemia”

Najgorszy plakat:

  • „Apokawixa” (prod. Anna Wiśniewska-Gill, Krzysztof Terej; dystr. Next Film)
  • „Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle” (prod. Jolanta Owczarek, Heathcliff Janusz Iwanowski; dystr. M2 Films)
  • „Krime Story. Love Story” (prod. Jolanta Owczarek, Heathcliff Janusz Iwanowski; dystr. Mówi Serwis)
  • „Miłość, seks & pandemia” (prod. Patryk Vega; dystr. Kino Świat)
  • „Za duży na bajki” (prod. Mikołaj Pokromski; dystr. Next Film)

Najgorszy przekład tytułu zagranicznego:

  • „Good Life” – „Greckie wakacje” (dystr. Best Film)
  • „Lyle, Lyle Crocodile” – „Wielki zielony krokodyl domowy” (dystr. UIP)
  • „Mainstream” – „Król internetu” (dystr. Kino Świat)
  • „Paws of Fury: The Legend of Hank” – „Jak zostałem samurajem” (dystr. Monolith Films)
  • „Viens, je t'emmène” (francuski), „Nobody's Hero” (międzynarodowy) – „Biegacz, dziwka, Arab, mąż” (dystr. Aurora Films)

Multinomicje dla fimów:

  • „Niewidzialna wojna” – 13
  • „Gierek” – 12
  • „365 dni: Ten dzień”/ „Kolejne 365 dni” – 9
  • „Miłość, seks & pandemia” – 6
  • „Gdzie diabeł nie może tam baby pośle” – 5
  • „Krime Story, Love Story” – 4
  • „Plan lekcji” – 3
  • „Zołza” – 3
  • „Apokawixa” – 2
  • „Jak pokochałam gangstera” – 2
  • Koniec świata, czyli Kogel Mogel 4” – 2
  • „Miłość na pierwszą stronę” – 2
  • „Powołany” – 2