Zawrotna kariera nasion chia, które szturmem wkroczyły na nasze talerze, a zaraz potem opanowały Instagram, nie wzięła się z powietrza. Ta miłość poparta jest twardymi naukowymi dowodami - nasiona szałwii hiszpańskiej pochodzącej z Meksyku mają tak fantastyczne właściwości, że trudno sobie wyobrazić, że kiedyś mogliśmy się bez nich obejść. Jak działają na organizm?

ZOBACZ TAKŻE: 4 przepisy na słodkie śniadanie w wersji fit, które pokochacie >>>

Dlaczego nasiona chia są zdrowe? Najważniejsze wartości odżywcze nasion chia

Po pierwsze są genialnym źródłem kwasów omega 3 i 6, zostawiając daleko w tyle dotychczasowe ich najpopularniejsze źródło, czyli łososia atlantyckiego. Co więcej, dostarczają organizmowi więcej wapnia niż mleko. Nawet szpinak, który uważa się za najlepszego dostarczyciela łatwo przyswajalnego żelaza, musi oddać im palmę pierwszeństwa. Co jeszcze?

Białko (porcja musli z dodatkiem chia pokrywa 10% dziennego zapotrzebowania), przeciwdziałające nowotworom antyoksydanty, obniżający ciśnienie krwi potas czy wzmacniający kości fosfor - ta lista nie ma końca. Co więcej, dowiedziono, że nasiona chia są naturalnym sprzymierzeńcem w walce z cukrzycą typu 2. - zmiana konsystencji pod wpływem płynów wyzwala substancje pomagające zapobiegać gwałtownym skokom poziomu cukru. Dodatkowo przeciwdziałają one insulinooporności, chronią przed otyłością brzuszną i pomagają utrzymać poziom dobrego cholesterolu na wyższym poziomie. Są też niezwykle bogate w błonnik - to dobra wiadomość, jeśli chcecie pożegnać się z kilkoma nadplanowymi kilogramami. 

Jeśli nie bardzo odpowiada wam smak tego dodatku, albo chcecie ukryć go przed okiem dziecka, można łatwo przemycić chia pod płaszczykiem słodyczy - w koktajlu, jako niewidoczny dodatek do smoothie, czy domowych lodów. Bo że warto - chyba nie ma wątpliwości.

ZOBACZ TAKŻE: Te kilka rzeczy przedłuża życie nawet o dekadę! Naukowcy potwierdzili 5 skutecznych sposobów >>>