Dieta sirtuinowa – na czym polega dieta Adele?

Gdy Adele spektakularnie (lub mówiąc wprost: drastycznie) schudła, dietetyczny światek  zaczął podejrzliwie patrzeć na dietę SIRT opracowaną przez dwóch dietetyków z brytyjskiej siłowni gwiazd! Jednak, hm... nie było się za bardzo do czego przyczepić. Na pewno nie jest niezdrowa, wręcz przeciwnie, podobnie jak inne warzywno-owocowe diety i częściowe posty, kładzie nacisk na zdrowotną stronę jedzenia. Nie jest też zbytnio restrykcyjna ani specjalnie eliminacyjna. O co dokładnie chodzi z tymi sirtuinami? 

Sirtuiny: czym są i co potrafią

To białka enzymatyczne żywych organizmów (pierwsze odkryto w drożdżach w 1984 r.). Podobno wyciszają geny odpowiedzialne za starzenie i stany zapalne, dlatego nazwano je roboczo „genami długowieczności”. Aktywowane białka SIRT mogą „rozkazać” organizmowi wykorzystać glukozę z krwi do spalania tkanki tluszczowej. Pobudzane są przez enzymy, które zwykle zajmują się przetwarzaniem glukozy, więc obniżają poziom cukru we krwi. Uczestniczą w naprawie DNA. To prymuski wśród komórek i inspiracje do ciągłych badań (bo nic o nich nie wiadomo „na pewno”). 

 Jak wygląda dieta SIRT? – Zasady

Opiera się na dwóch zasadach. Pierwsza to  krótkotrwałe ograniczenie kalorii – jest ono impulsem pobudzającym ciało do regeneracji. Ilość sirtuin znacznie wzrasta, gdy ograniczymy kaloryczność swojej diety o połowę. Drugim filarem diety sirtuinowej jest dostarczenie organizmowi sporych porcji pokarmów roślinnych bogatych w polifenole (podnoszą one znacząco ilość białek SIRT). Najskuteczniej działa połączenie obu tych czynników – „wejściem” jest rodzaj niedługiej niskokalorycznej głodówki roślinnej, kontynuacją – jedzenie posiłków ze składników kipiących od polifenoli.

Dieta sirtuinowa – Jak wprowadzić ją w praktyce? 

W pierwszej, wprowadzającej fazie mocno ograniczamy liczbę kalorii. Przez 3 rozpoczynające dietę dni dostarczamy sobie maks. 1000 kcal dziennie w postaci 3 koktajli sirtuinowych (smoothie z selera naciowego, jarmużu, natki pietruszki, rukoli, jabłka, cytryny, imbiru i herbaty matcha) i jednego lekkiego posiłku (z reguły jest to sałata z warzyw i np. kaszy gryczanej oraz ryby). Od 4.–7. dnia diety podnosimy kaloryczność do 1500 kcal, pijąc 2 koktajle sirtuinowe i jedząc już 2 posiłki. W drugiej fazie diety, która trwa aż do 21. dnia, nie ma już ograniczeń kalorycznych, Chodzi głównie o to, by raz dziennie pić sirtuinowy koktajl i jeść 3 nieduże posiłki (ewentualnie plus 1–2 przekąski). Po 21. dniu utrwalamy ten model żywienia, komponując dania z jak największą ilością warzyw i owoców będących tzw. aktywatorami sirtuin. 

Aktywatory sirtuin  

W tym modelu jedzenia szczególnie ważne są składniki, o udowodnionym wpływie na aktywację sirtuin. Do kultowej dwudziestki należą: papryczka chili, kasza gryczana, kapary, seler naciowy, oliwa ekstra virgin, zielona herbata oraz herbata matcha, jarmuż, rukola, lubczyk, daktyle, natka pietruszki, czerwona cebula, czerwona cykoria, czerowne wino (jupi!!!), soja, truskawki, kurkuma i orzechy włoskie. Oczywiście to najwięksi bohaterowie, ale wszystkie inne owoce i warzywa też są dozwolone. Białko w diecie warto uzupełniać, sięgając po tłuste morskie ryby, jakościowe chude mięso, nabiał i jaja. Kombinacje i interpretacje smaków są tu absolutnie dowolne.   

Żywienie sirtuinowe    

To teoretycznie zdrowy model jedzenia, w którym nie ma ograniczeń kalorycznych, pilnujemy jednak, aby jeść produkty bogate w polifenole (Japończyczy czy Włosi odżywiają się tak na co dzień). To superzdrowe, choć nie gwarantuje utraty wagi. Ale ponieważ sirtuiny są na celowniku naukowców od ponad 10 lat, badania ich są wciąż na topie – przeprowadzone ostatnio na Uniwersytecie Helsińskim pokazują, że generalnie diety niskokaloryczne zawsze aktywują działanie sirtuin, niezależnie od tego, czy jemy pokarmy bogate w polifenole. Według obecnej wiedzy najkorzystniejszym aktywatorem sitruin jest gwałtowne obniżenie kaloryczności diety o 30–50 %.