Picie wody wydaje się banalną rzeczą, jednak gdy przychodzi co do czego i mamy wypić w ciągu dnia kilka litrów, już nie jest to takie proste. Ciągła potrzeba wizyt w toalecie i uczucie wypełnienia po brzegi wodą to tylko niektóre skutki sloganów, . Jednak zapewnienie organizmowi odpowiedniego nawodnienia jest kluczowe dla zdrowia i dobrego samopoczucia. Niedobór wody wiąże się z wieloma negatywnymi skutkami, które dotykają każdego obszaru naszego życia. Należy więc pić wodę regularnie i uprzedzić pragnienie – kiedy nasz organizm je odczuwa i domaga się wody, to zły sygnał. Dlatego nalejcie sobie szklankę wody i przeczytajcie poniżej, dlaczego nawodnienie jest takie ważne. Szczególnie teraz, gdy wiele z nas przebywa cały czas w domu przez izolację spowodowaną koronawirusem. 

Picie wody – czym skutkuje niedobór wody w organizmie?

Niedobór wody w organizmie skutkuje wieloma różnymi czynnikami. Możecie być w szoku, że odwodnienie wpływa na tak wiele rzeczy. Przez to, że nie pijemy odpowiedniej ilości wody, jesteśmy bardziej zmęczeni, nerwowi, zestresowani i naładowani negatywnymi emocjami, rozdrażnieni, więc osobom w naszym otoczeniu ciężko z nami wytrzymać. Zbyt mała ilość wody pogarsza zdolność zapamiętywania i sprawia, że nie możemy się skoncentrować, przez co jesteśmy mniej wydajni w pracy lub w szkole. Woda wspomaga procesy trawienne i sprawia, że czujemy się lekko. Jak pisze Michel Cymes w książce Twój mózg. Jak zadbać o siebie naprawdę – „Woda to życie”. To proste stwierdzenie zawiera całą prawdę! 

Jak oszczędzać wodę: 5 sposobów, by wydawać mniej na wodę i dbać o środowisko >>>

Picie wody – ile spożywać litrów w ciągu dnia?

Wiele osób i ekspertów, a także sloganów reklamowych głosi hasło, że powinno się pić minimum 2 litry dziennie i jest to poniekąd prawda, ale nie w przypadku wszystkich, ponieważ każdy z nas jest inny. Jeśli chodzi o nawadnianie organizmu, należy po prostu zachować zdrowy rozsądek – tak jak w przypadku innych aspektów naszego życia. Dlatego pilnujcie, aby pić wodę regularnie, najlepiej między posiłkami i nie popadajcie ze skrajności w skrajność. Optymalna ilość dziennego spożywania wody, która jest średnim zapotrzebowaniem człowieka to około 1,5 litra wody. Jak sprawdzić, czy jesteście dobrze nawodnieni? Nie za pomocą wyszukiwarki Google, a obserwując swój mocz – jeśli ma jasny kolor, wszystko w porządku. Natomiast jeżeli ciemnieje to znak, że spożywacie za mało wody. 

Picie wody – warzywa i owoce, które nawadniają organizm

Tak jak wspomniałyśmy na początku, picie odpowiedniej ilości wody wcale nie jest takie proste. Wiedzą o tym osoby, starające się regularnie dostarczać organizmowi ilości wody, których potrzebuje. Jeżeli już nie macie siły przyjmować wody w stanie płynnym, istnieje rozwiązanie, ponieważ są pokarmy bogate w wodę, którymi można uzupełnić codzienne zapotrzebowanie. Znajduje się ona głównie w warzywach, będących również doskonałym źródłem witamin, także – jak głosi stare polskie przysłowie – można upiec dwie pieczenie na jednym ogniu. Bogate w wodę są: świeże ogórki, rzodkiewki, pomidory, brokuły, kalafior i szpinak, natomiast jeśli chodzi o owoce, doskonale nawadniają truskawki, arbuz i melon. 

Przy pisaniu artykułu korzystałam z książki Twój mózg. Jak zadbać o siebie naprawdę, autorstwa Michela Cymesa.